Mijloacele de invatamant
Definitie – totalitatea resurselor materiale concepute şi realizate în mod explicit pentru a servi profesorului în activitatea de predare şi elevului în activitatea de învăţare.
– sunt o componentă a procesului de învăţământ care desemnează un ansamblu de resurse sau instrumente materiale şi tehnice, produse, adaptate ori selectate în vederea îndeplinirii sarcinilor instructiv-educative din şcoli.
Functiile mijloacelor de invatamant
Funcţia de comunicare
– mijloacele de învăţământ au proprietatea de a transmite diverse informaţii. Cu ajutorul lor, elevii asimilează mai uşor cunoştinţele, înţeleg mai rapid noţiuni, concepte, derularea unor fenomene, deşfăşurarea unor evenimente.
Funcţia ilustrativ-demonstrativă
– mijloacele de învăţământ vin să susţină şi să îmbunătăţească comunicarea verbală, orală sau scrisă,
– să dovedească un adevăr, un fapt, o afirmaţie, să permită elevilor să-şi formeze anumite deprinderi,
– să efectueze anumite operaţii, să dovedească anumite comportamente.
Funcţia formativ-educativă
– mijloacele didactice ajută elevii în organizarea şi sistematizarea înformaţiilor,
– contribuie la dezvoltarea operaţiilor gândirii, a imaginaţiei, a memoriei, la activizarea atenţiei
– la stimularea curiozităţii ştiinţifice,
– la formarea unor priceperi şi deprinderi intelectuale, practic-aplicative, a competenţelor profesionale.
Funcţia stimulativă
– mijloacele de învăţământ determină creşterea motivării elevilor pentru învăţare. Multe dintre ele, fiind captivante şi atrăgătoare, declanşează impresii puternice, stări afective, momente de bună dispoziţie.
Funcţia de raţionalizare a efortului în activitatea de predare-învăţare
– mijloacele de învăţământ facilitează activitatea de învăţare a elevilor, prin realizarea unor sarcini mult mai repede şi mai uşor.
Funcţia de evaluare a randamentului şcolar
– mijloacele de învăţământ dă posibilitatea de a diagnostica şi aprecia mai rapid şi mai obiectiv progresele inregistrate de elevi în învăţare.
Clasificarea mijloacelor de invatamant dupa criteriul si funcţia îndeplinită
- Mijloace de învăţământ informative şi ilustrativ-demonstrative
– aceste mijloace sunt importante prin faptul că reprezintă sursă de informaţie, pot servi la transmiterea cunoştinţelor, la exemplificarea sau ilustrarea noţiunilor, la înţelegerea unor fenomene.
Materiale intuitive naturale: plante şi animale, vii/ conservate (insectare, ierbare, incluziuni,preparate, diorame etc.), colecţii de roci, substanţe chimice, obiecte tehnice (ampermetru, voltmetru, termometru) aparate şi instrumente de laborator, unelte, maşini etc.
– ceste materiale ajută la perceperea corectă a realităţii. Ele determină elevii să caute informaţia, să cerceteze, să efectueze investigaţii pentru a descoperii tainele naturii, ale tehnicii.
Materiale elaborate sau construite special (substitute tridimensionale):
– mulaje, machete, corpuri geometrice, glob terestru, forme de relief miniaturizate, – aparate şi maşini demontabile, modele (complete- modelul moleculuei de metan, apă;
– în secţiune- secţiunea pe verticală sau pe orizontală a rădăcinii; detaşabile- corpul omenesc, structură internă etc.), filme, casete audio şi audiovizuale, CD-uri.
– aceste materiale imită, reproduc sau reconstituie obiecte sau fenomene reale sau foarte complexe, făcându-le accesibile observării (obiecte foarte mari sau mici, obiecte depărtate în timp şi spaţiu, obiecte sau fiinţe care nu mai există etc.)
Materiale sau reprezentări figurative (substitute bidimensionale): ilustraţii, fotografii, albume, planşe, tablouri, documente, hărţi, atlasuri, diapozitive, diafilme, folii, filme, casete audio şi audiovizuale, CD-uri, diverse jocuri etc.
Aceste materiale redau imaginea lucrurilor reale. Perceperea lor este, de obicei, însoţită de trăiri afective,determină interes şi curiozitate, asigură menţinerea atenţiei mai mult timp.
Reprezentări simbolice: grafice, scheme, formule matematice, fizice, chimice, planşe cu text scris etc.
– cele mai multe simbolizează date reale şi concentrează o mare cantitate de informaţie. Cu cât elevii cunosc mai bine aceste simboluri, cu atât vor putea să citească sau să calculeze mai bine, să descifreze desene, scheme, hărţi, planuri, să descrie fenomene fizice sau chimice, să interprezenze mai uşor unele evenimete.
– reprezentările simbolice contribuie la dezvoltarea operaţiilor gândirii (abstractizare, concretizare, generalizare), la dezvoltarea capacităţii de rezolvare de probleme.
Mijloace de învăţământ pentru formarea şi exersarea priceperilor şi deprinderilor: jocuri de construcţii, jocuri de creaţie, truse de piese demontabile, abacuri, alfabetare, socotitoare, aparate şi instrumente de laborator, materiale şi aparate pentru educaţie fizică, instrumente muzicale, softuri, calculator etc.
Acestea asigură exersarea operaţiilor intelectuale, formarea şi dezvoltarea unor deprinderi practico-aplicative, tehnice, artistice, fizice, specifice diferitelor domenii ale cunoaşterii.
Mijloace de învăţământ pentru raţionalizarea timpului: hărţi de contur, şabloane, stampile didactice etc.
Mijloace de învăţământ pentru evaluarea rezultatelor şcolare: teste, fişe de muncă independentă, softuri, instalaţii complexe de verificare, simulatoare.