Viewing Single Post
AnnaE
#0

Comunicarea educationala CURS I

Bibliografie : “Psihologia educației” – comunicaea didactica, Dorin Sălăvastru, editura Polirom 2004
” Comunicarea eficientă ” – Ovidiu Pâinisoara

Definitie : Comunicarea reprezinta transmiterea unui mesaj intre doua sau mai multe persoane (participanti)
Comunicarea poate fi : – intrapersonala
– interpersonala

Jurnalul reflexiv – este o metoda (instrument) prin care elevul este pus a rezolve singur intrebari/probleme etc.
Prin acest model elevul isi expica si isi cunoaste punctele slabe sau cele tari, il ajuta la autocunoastere, cu scopul de a imbunatatti si depasi pe cele slabe si mentine pe cele tari.

Forme de comunicare :

I. 1. Comunicarea intrapersonala – cu noi insine
2. Comunicarea interpersonala – cu alte persoane

II. 1. Pe verticala – in functie de ierarhie – superior – inferior si invers
2. Pe orizontala – pe acelasi nivel ierarhic

III. In functie de comportament avem mai multe tipuri de limbi :
– verbal (cuvinte/simboluri)
– nonverbal (comportament, gesturi,mimica)
– metalimbajul (transmitem intentionat – manipulare)
– Paraverbalul (paralimbajul – intonatie/ritm/tonul)

Limbajul verbal – este ceea ce transmitem verbal si prin simboluri (scris si cuvinte)

Comunicarea nonverbala – se tine cont si de popor/cultura atunci cand decodificam gesturi, mimica, pozitia corpului.
Foarte importanta este pentru cadrul didactic, comunicarea verbala – ceea ce transmite prin comportament, imbracaminte etc.
Paracomunicarea tine de : – intonatie
– de timbrul vocii
– de ritmul in care se vorbeste
– de volum (tare sau incet)

– la 10-12 ani se formeaza constientizarea motivatiei pentru a invata. Trebuie sa creeam contexte motivationale pentru a-i atrage pe elevi spre invatare. Totul, dar mai ales in scoala se desfasoara intr-un cadru bine definit (creem mediu pedagogic).

Comunicarea didactica – exprima un proces complex, multifizic si pe mai multe canale de comunicare intre doua entitati/indivizi/grupuri, ce isi asuma reciproc rolul de emitator si de receptor in cadrul procesului de invatare.

Comunicarea didactica – este o forma a comunicarii pedagogice prin care se transmit continuturi specifice disciplinelor de invatamant in vederea generarii unor noi forme, activitati si principii de invatare.

Se caracterizeaza prin :
– dimensiunea explicativa a continutului discursului didactic
– structurarea comunicarii conform logicii pedagogice cu scopul de a facilita intelegerea unui adevar si nu doar simpla lui enuntare
– selectarea si organixarea continutului (curriculum, manual, auxiliare etc.)

Ipostazele comunicarii didactice :

In clasa se indentifica un sistem de comunicare cu 2 circuite de baza :

I. 1. – vertical – profesor – elev si elev profesor
2. – orizontal – comunicarea intre elevi, profesori, intre profesori si alti factori implicati in procesul de invatamant.

II. Dupa codul utilizat de profesori si elevi :
– comunicare verbala, nonverbala, metaverbala, paraverbala

Comunicarea verbala (limbajul verbal si limbajul scris) implica un mesaj codificat sub forma de discurs /dialog
Comunicarea verbala la nivelul procesului de invatare necesita o structurare logica a continutului precum si precizie si claritate in ceea ce priveste exprimarea si adecvarea mesajului la nivelul experientei de cunoastere si lingvistice ale interlocutorului.

Comunicarea nonverbala
In cadrul procesului didactic comunicarea nonverbala este foarte importanta si consta in : – gesturi mimica, pozitia corpului, miscarea capului si aceasta poate modifica, nuanta sau chiar semnificatia totala a comunicarii verbale.

Comunicarea paraverbala – nuanteaza comunicarea verbala prin : tonalitate, particularitati de pronuntie, ritmul si debitul vorbirii, intonatie. Utilizate adecvat in cadrul procesului de invatare confera o anumita nuanta comunicarii didactice. Este important cum am transmis mesajul, daca a ajuns unde trebuie si cum trebuie.

Feed – backul

Este foarte important in comunicarea didactica pentru ca il informeaza pe profesor/invatator/educator asupra modului in care a fost perceput, inteles mesajul transmis. Aceasta confera rezultate, diagnostice in timp real primind rezultatele si efectele imediate ale comunicarii didactice, cadrul didactic putand interveni in timp util pentru corectarea neajunsurilor.

Feed-backul secundar al invatarii pe care il ofera E(emitatorul) lui R(receptorul) cu scopul de a regla activitatea dominanta a receptorului (corectarea temei, mota, lauda, critica, mimica, gestica, tonul vocii/intonatia cadrului didactic care se intoarce catre elev)

Ambele tipuri de feed-back nu trebuie neglijate, ambele sunt foarte importante in procesul de invatare