Finalitatile educatiei – ideal, scop, obiective
1. Definirea si analiza operationala a conceptelor
2. Taxonomia finalitatilor
3. Operationalizarea obiectivelor educationale
1. Definirea si analiza operationala a conceptelor
Finalitatile educatiei sunt orientari asumate la nivel de politica educationala (guvern, minister, inspectorate, scoli) in vederea realizarii activitatii de formare si dezvoltare a personalitatii umane.
Finalitatile educatiei asumate sunt concretizate in ideal educational, scop educational si obiective educationale.
Ideal + scop tin strict de politica educationala centrale (guvern +minister)
Obiectivul operational tine de inspectorate si scoli
Idealul educational este finalitate educationala ce corespunde categoriei de maxima generalitate, intrucat dirijeaza si orienteaza intreg demersul educational.
– este realizat din perspectiva valorilor prezente si proiectat pentru viitor
– este dinamic si periodic prin legea educatiei nationale si se poate modifica.
– are 3 dimensiuni : a) d. sociala (se raporteaza la cerintele societatii, adica, tine de idealul social)
b) d. psihologica (ne prezinta tipul de personalitate dorit de societate)
c) d. pedagogica (ne precizeaza cum se realizeaza in sistemul educational idealul; de aceea, idealul reprezinta o armonizare intre ceea ce doreste societatea si ceea ce poate oferi scoala)
Idealul educational astazi reprezinta dezvoltarea libera, integrala, armonioasa a individualitatii umane in formarea personalitatii autonome creative.
Scopul educational reprezinta fnalitatile derivate din ideal, precizand asteptarile si rezultatele la nivel de tipuri si niveluri de pregatire scolara.
Scopurile educationale au o anume concretizare in raport cu idealul, care este abstract, dar si cu scopurile, care se raporteaza la sistemul de invatamant (tipuri de scoala, nivel de pregatire).
Scopurile educationale au determinare obiectiva si se raporteaza la ideal, dar si psihologica, intrucat au in vedere nivelurile de pregatire ale fiintei umane.
Obiectivul educational este o finalitate cu mare concretete, deriva din scopuri si face referire la procesul de invatamant.
Obiectivul educational trebuie sa indice anticiparea rezultatelor concrete pe care le va dovedi formabil.
Obiectivul operational are 2 dimensiuni:
– de continut – vizeaza informatia
– de forma operationala – vizeaza sarcina didactica
c) Taxonomia dupa continutul psihologic (clasificarea obiectivelor din perspectiva proceselor psihice).
In aceasta taxonomie gasim :
a) obiective specifice domeniului cognitiv (obiective cognitive)
– tin de cunostintele ce trebuie insusite
– s-a creat de Bloom o clasificare pe 6 trepte ierarhice (de la informativ la formativ, de la inferios la superior)
- cunoasterea (insusirea cunostintelor)
- intelegerea
- analiza
- aplicarea
- sinteza
- evaluarea
b) obiectivele specifice domeniului afectiv – reprezinta raportarea la o anumita valoare, deci sunt implicati factori afectivi motivationali.
Taxonomia a fost creata de Brathwood. Obiectivele se insusesc si se ordoneaza pe 5 trepte:
- receptarea
- reactia /raspunsul
- valorizarea
- organizarea
-caracterizarea
Functiile obiectivelor sunt:
– functia axiologica – se bazeaza pe valori
– functia de anticipare – anticipeaza modificari de comportament
– functia evaluativa – din perspectiva obiectivelor facem evaluarea
– functia de organizare, orientare si reglare – din perspectiva proceselor de invatamant
Intre finalitati exista relatii de derivare (o finalitate deriva din cealalta) si de integrare.
2. Taxonomia finalitatilor
Taxonomia – stiinta care se ocupa cu clasificarea realizata pe criterii obiective. Taxonomia finalitatilor face referire la criterii si sisteme de referinta dupa cum urmeaza:
a) taxonomia raportata la sistemul de educatie
– finalitati macrostructurale/sistem :ideal, scop
– finalitati microstructurale/proces de : obiective
b) taxonomia dupa gradul de generalitate al obiectivelor
– obiective generale care fac trimiteri la scop si ulterior la ideal; tin de valori, capacitati, atitudini, competente
– obiective specifice/intermediare – tin cu precadere de capacitati si operatii mentale ce se pot traduce in competente.
Pana in anul 2013, erau utilizate obiective cadru si de referinta. Actualmente, in tot invatamantul primar se utilizeaza prin derivare si chiar suprapunere competentele generale si specifice.
– obiectivele concrete/operationale – tin cu precadere de comportamente vizibile prin performante, deci sunt cu precadere observabile, concrete si masurabile.
c) obiective specifice domeniului psihomotric – tin de motricitate raportandu-se la modul cum se formeaza si dezvolta deprinderile.
Taxonomia a fost realizata de Simpson si Harrow
Treptele acesteia sunt:
– perceperea
– dispozitia
– reactia dirijata
– automatismul
– reactie complexa
3. Operationalizarea obiectivelor educationale
Operationalizarea = transupnerea unui obiectiv in comportamente observabile, concrete si masurabile prin diferite operatii si actiuni.
Orice obiectiv operational are un sens general cand se refera la comportamente masurabile concrete si observabile si un sens tehnic cand apare si criteriul de evaluare/reusita copilului.
Obiectivele operationale tin de lectii, activitati, curs, seminar. Operationalizarea face trecerea de la competenta specifica la concret, adica, la performanta si capacitate.
Performanta este expresia nivelului de realizare a unei sarcini de invatare.
Performanta este criteriul comportamentului si poate sa apara in termeni verbali, fizici si atitudinali.
Competenta reprezinta capacitatea intelectuala care dispune de posibilitati multiple de transfer/aplicabilitate.
Modele de operationalizare:
a) modelul lui Mager – prezinta un singur comportament final care are 3 indicatori:
– descrierea comportamentului/rezultatul asteptat
– descrierea conditiilor
– precizarea criteriului performantei accptabile
Exemplu : Toti elevii sa identifice verbele dintr-un text dat pe baza cunostintelor insusite. Obiectivul se considera realizat daca vor fi identificate 5/10 verbe
Gilbert de Landsheere a definit operationalizarea pe 5 parametrii:
1. cine produce comportamentul
2. comportamentul
3. performanta/produsul acestui comportament
4. conditiile
5. nivelul de performanta
Exemplu : La sfarsitul lectiei toti elevii vor fi capabili sa deseneze segmente pe baza unor masuri date, folosind rigla; obiectivul se considera realizat daca copiii au desenat corect 5/7 segmente.
Cand vorbim de criterii de reusita, ne gandim la performante minimale, optimale si maximale.