Predarea – componenta a procesului de invatamant
Predarea
1. Concept – predarea este activitatea de a-l invata pe altul;
– intercatiunea cadru didactic-elev, la care se adauga si pregatirea cadrului didactic pentru lectie
– activitatea cu caracter multidimensional, intrucat presupune : comunicare pedagogica, programare didactica, tehnologia elaborarii lectiei, elaborarea materialului didactic, evaluarea rezultatelor
Definitia completa a predarii
Predarea este activitatea programata si realizata de cadru didactic, a carei functie esentiala este comunicarea de elemente ale cunoasterii, continute in programa scolara, concomitent cu dirijarea invatarii in vederea realizarii finalitatilor.
Predarea trebuie vazuta intotdeauna ca un act de transmitere si comunicare de continuturi dar si invatarea altora (copil/elev)
2. Relatia predare-invatare-evaluare
1. Predarea conduce inevitabil la instruire, intrucat, pe langa transmitere de continuturi, se realizeaza prin invatarea altora
– predarea nu trebuie sa se confunde cu metodele de predare (metodologia)
– predarea asigura transformarea cunoasterii, adica, convertirea informatiei in formatie
– predarea se interconditioneaza cu invatarea si evaluarea intrucat predarea trebuie sa asigure invatarea dar si organizarea si reglarea demersului didactic (evaluarea demersului didactic)
– predarea trebuie vazuta din perspectiva finalitatilor curriculare (scopuri, obiective, continuturi)
– predarea se realizeaza din perspectiva obiectivelor operationale, iar acestea din urma creeaza cadrul privind sarcina de invatare, sarcina ce este criteriul in cadrul evaluarii
– predarea realizata in functie de invatare a altora si din perspectiva reglatorie, trebuie sa fie utila, adica, sa corespunda nevoilor, trebuintelor, cerintelor copiilor care invata.
Strategii si stiluri de predare
Strategia – este ansamblul structurat existent intre metodologie si mijloace de invatamant, intr-un context oferit de organizarea clasei de elevi (frontal,grupal, individual)
– strategia mai poate fi gandita din perspectiva cuplului, sarcina de invatare + conditiile de invatare
– strategia didactica poate fi grupata in strategie de predare, strategie de invatare si strategii de evaluare
– strategiile de invatare-predare, conduc la strategia de instruire.
Clasificarea strategiilor
1. Strategii in functie de forma de rationament pe care se bazeaza:
a) strategii inductive , adica, acele strategii in care elevul este pus in situatia de a percepe fapte concrete, ca apoi sa ajunga la generalitati
– inductivul pleaca de la concret pentru a se ajunge la abstract(de la clasa pregatitoare la clasa a II-a)
b) strategii deductive – sunt acele atrategii in care elevul pleaca de la abstract (rationamente, judecati, definitii, concepte) pentru a ajunge la aspectele concrete, de detaliu din cadrul abordarii
c) strategii analoage,adica, abordarea realitatii pornind de la analogii(asemanari) si modelari
d) strategii transductive, adica, translatam, mutam idei de aceeasi valoare, dintr-o parte in alta, fara sa aduca elemente de actualitate(noi)
2. Strategii in functie de gradul d einvatare a elevilor (altora)
a) strategii algoritmice – sunt prescrise, adica, programarea si dirijarea stricta a invatarii altora
b) strategii nealgoritmice, adica, neprecise, nu exista dirijare sau ea este redusa la minimum
– din aceasta perspectiva, a strategiei nealgoritmice avem:
* strategie euristica, adica, strategii bazate pe cantare si descoperire, dar sub influenta cadrului didactic(semidirijata)
* strategii creative -elevul actioneaza fara interventia cadrului didactic (Nota Bene : nu orice lectie permite abordari creative)
* strategii mixte
Stiluri de predare
Definitie :
– stilul este omul;
– stilul este expresia personalitatii fiecarui om;
– stilul este obiectivizarea personalitatii cadrului didactic intr-un context didactic actional
– stilul este maniera specific – particulara in care cadrul didactic proiecteaza, organizeaza si desfasoara activitatea didactioca
Categorii de stiluri
a) individuale, adica, stilul care tine de identitatea cadrului didactic
b) grupale, adica, caracteristicele unor stiluri care se regasesc la un grup de cadre didactice
c) categorii si stiluri generalizate – caracteristicele se gasesc la marea majoritate a cadrelor didactice
Tipologii de stiluri de predare
a) stiluri normative – cadrul didactic respecta cerintele si normele institutiei scolare din care face parte
b) stilul idiografic, adica, stilul bazat, centrat pe elevul institutiei scolare respective, prin extrapolare
– acest stil de predare, tine de factorii psihici, de procesele psihice, de personalitatea copiilor
c) stilul intermediar, adica, stilul care impaca si cerintele institutiei si factura psihica a copiilor
Din perspectiva comportamentala stilurile de predare sunt structurate in :
a) stilul democratic – fiecare cadrul didactic se consulta cu elevii
b) stilul autoritar – cadrul didactic se impune prin rigoare stiintifica si prin disciplina in fata elevilor
c) stilul laissez-faire – cadrul didactic e dispus la toate cerintele elevului