Viewing Single Post
AnnaE
#0

Procesul de invatamant .Sistem si functionalitate. Sistemul de functionalitate

 

a) Procesul de invatamant (concept, functii, abordare sistemica)

b) Proces de invatamant ca proces de cunoastere

c) Concept, caracterul informativ-formativ-instructiv- educativ al procesului de invatamant

d) Procesul de invatamant ca de comunicare

 

a) Procesul de invatamant 

Concept – definitie :

Ansamblul de actiuni (predare-invatare-evaluare), constiente, organizate si sistematice, desfasurate in institutiile de invatamant pentru formarea si dezvoltarea generatiilor.

 

Functii

Din perspectiva conceptului rezulta ca procesul de invatamant are urmatoarele aspecte :

– actiuni constiente, planificate, organizate, sistematice

– caracter informativ

– caracter formativ

– caracter cognitiv

– caracter de relationare

Aceste caractere ale procesului de invatamant conduc la functiile :

a) functii instructive, adica, invatare dirijata

b) functii informative, adica, transmiterea de informatii

c) functii formative, adica, de dezvoltare a proceselor psihice

d) functii educative ce tin de formarea personalitatii umane

Toate functiile pot fi structurate in functii de cunoastere si functii de comunicare.

 

Abordarea sistemica a procesului de invatamant

 

Notiunea de sistem inseamna un ansamblu organizat de elemente si relatiile ce se stabilesc intre elemente.

Orice sistem este un intreg, ca atare, are parti componente, precum si relatii intre aceste parti componente.

Abordarea sistemica este o metoda de interpretare stiintifica a fenomenelor, faptelor, proceselor.

Abordarea sistemica se face strict pe componente, numai din perspectiva didactica, pentru a se intelege aceasta relationare a partilor componente.

In abordarea sistemica apar 2 operatii majore :

a) analiza si interpretarea elementelor componente si a relatiilor dintre ele;

b) analiza si interpretarea procesului de invatamant ca subsistem

 

Componentele procesului de invatamant sunt :

 

– continuturile

– finalitatile

– disciplinele

– strategiile

– normativitatea (legitatile, principiile)

Intre aceste componente apar relatii de conditionare, ce asigura procesului de invatamant calitatea de sistem dar in acelasi timp. calitatea de subsistem din perspectiva sistemului de invatamant.

 

Procesul de invatamant ca proces de cunoastere

Esenta procesului de invatamant tine de calitatea de proces de cunoastere. In activitatea didactica trebuie sa facem distinctie intre procesul de cunoastere didactica si de procesul de cunoastere stiintifica. In orice sistem exista 3 abordari din perspectiva procesuala.

 

Exemplificam :

 

Senzatiile, perceptiile si reprezentarile – formeaza cunoasterea senzoriala, aceasta fiind prima treapta a cunoasterii intrucat reflecta aspectele exetrioare a obiectelor si fenomenelor;

 

 

Gandirea si celelalte procese psihice superioare conduc spre cunoastere logica, adica, insusirea relatiilor esentiale; aceasta cunoastere logica conduce inevitabil la intelegerea si formarea generalitatilor.

Cele doua cunoasteri, trebuie sa asigure latura practica a procesului, adica, aplicarea cunostintelor in diferite actiuni ale elevilor.

In activitatea de cunoastere trebuie sa avem in perspectiva abordarea graduala, progresiva in afara adevarului de catre elevi. Descoperirea adevarului de catre elevi reprezinta noutate dar pentru omenire totul este vechi.

 

Specificitatea procesului de cunoastere a procesului de invatamant

 

Cunoasterea didactica repeta drumul cunoasterii omenirii. Evita sinuozitatile, tatonarile, ezitarile si esecurile ce tin de cunoasterea umana,

Sunt create toate conditiile favorabile descoperirilor adevarului prin efort propriu.

 

Aflarea adevarului respecta particularitatile de varsta ale copilului.

 

Procesul de invatamant este un proces de cunoastere intrucat specificul de invatare tine de cunoastere. Sunt utilizate continuturi care conduc la cunoastere si sunt respectate etapele succesive si coerente ale procesului de cunoastere.

Procesul de cunoastere ce tine de procesul de invatamant se realizeaza prin cadru didactic care transmite, elevul asimileaza, avand ca rezultate formarea de abilitati, atitudini si competente.

 

c) Caracterul informativ, formativ si instructiv educativ al procesului de invatamant = decurge din caracterele specifice precesolr de invatamant.

 

– in activitatile didactice fiecare elev trebuie vazut ca o fiinta umana ce simte (cunoastere senzoriala), ce gandeste (cunoastere logica), ce aplica in conditiile oferite de procesul de invatamant dar si ca o entitate vie ale carei raspunsuri sunt diferite in contexte asemanatoare intrucat fiecare elev este unic, valoros si capabil de invatare in ritm propriu;

 

– caracterul informativ-formativ tine de latura legata de cunostinte abilitati dar si de implicarea acestora in dezvoltarea proceselor psihice in implicarea copilului in procesul de devenire umana.

 

– caracterul instructiv-educativ ne prezinta calitatea procesului de invatamant, ca activitate de cunoastere prin invatare dirijata, ceea ce conduce la schimbari de comportament, adica, formarea si dezvoltarea personalitatii umane.

 

Procesul de invatamant ca activitate de cunoastere

 

Comunicarea umana este o modalitate specifica de interactiuni. este o relatie, este un proces de influentare reciproca.

Orice proces are cel putin 2 ACTANTI, unul care produce o actiune si altul care asimileaza (sau asupra caruia se rasfrange actiunea).

 

Din aceasta perspectiva actul de comunicare trebuie vazut prin urmatoarele componente :

– emitator (cadru didactic)

– receptor (elevul)

– mesajul sau continutul de transmis (referentul)

– cadru specific care poate fi lingvistic, care poate fi prin litere (sunete, verbale), care poate fi non verbal (neverbal=mimica, fata, gestica/pantogestica.pantomimica/postura corporala)

– codul specific trebuie decodat

– repetarile cadrului didactic si elevului, adica, ce transmite cadrul didactic, trebuie sa intruneasca o baza perceptiva din perspectiva elevului.

 

Tipul de comunicare

 

a) dupa natura sunetelor – comunicare verbala, comunicare paraverbala, comunicare nonverbala

b) dupa statutul interlocutorilor – comunicare pe verticala si orizontala

c) dupa prezenta sau absenta scopului comunicarii :

– comunicare incidentala

– comunicare subiectiva (te implici)

– comunicare instrumentala

 

Comunicarea didactica – specific procesului de invatamant, este o comunicare instrumentala, realizata prin mijloace verbale, se desfasoara frontal, individual, pe grupe, pe echipe.

Mesajul este intotdeauna selectat, [edagogizat (adus la intelesul copilului), se transmit prin metode didactice.

 

Surse de distorsiuni

Comunicarea poate sa sufere, producand distorsiuni, neintelegeri, confuzii, erori, fie din perspectiva emitatorului, care nu respecta particularitatile de varsta si individuala a elevului, fie din perspectiva receptorului, care poate da dovada de lipsa de atentie, oboseala, interferenta.