Viewing Single Post
AnnaE
#0

IMPORTANTA COMPETENTEI DIDACTICE
IN DESFASURAREA ACTIVITATII PROFESIONALE

 

Pentru a raspunde exigentelor de calitate in invatamant,competenta cadrului didactic este nucleul profesionalitatii.
Imaginea unei institutii educationale este data de managementul educational care ofera informatii despre serviciile prestate si rezultatele obtinute.
Mai mult decat oricand este necesara formarea unei perceptii corecte despre influenta actului educational asupra dezvoltarii personalitatii unui elev,asigurand servicii de calitate in orice moment,seriozitate.Se simte nevoia sa ne punem intrebari asupra modului in care lucram cu elevii in fiecare zi si sa ne cautam raspunsuri.Devine tot mai evident ca suntem responsabili pentru stabilirea masurilor necesare unei educatii de calitate,lucru realizabil doar de cadre didactice competente.
In contextul invatamantului de astazi este nevoie de cadre didactice competente pentru o educatie de calitate eficienta si permanenta care cere eficienta,responsabilitate,pluridisciplinaritate,proces complex,strategie de respectare a drepturilor si evidentierea valorii individuale umane.Educatia de calitate este o cerinta ferma si clara a epocii noastre determinata de nevoile acute ale timpului prezent cand societatea se caracterizeaza prin diversitate si unicitate.
Dezvoltarea elevului constitruie o preocupare permanenta pentru familie si pentru sistemul general de invatamant care poate atinge standardele performantei absolute numai cu acordul dat de cadre didactice competente.
Promovarea imaginii institutiei in care ne desfasuram activitatea are o mare influenta asupra servicilor oferite si asupra eficientei activitatii acesteia,ceea ce poate determina ca uneori sa fie mai valoroasa daca capata in mentalul colectiv un anumit prestigiu concretizat in mesaje transmise de cadre didactice competente.

 

DELIMITARI CONCEPTUALE

 

1. COMPETENTA DIDACTICA

Capacitatea cadrului didactic de a solutiona o problema,de a interpreta un fenomen,de a lua o decizie sau de a efectua o actiune…rezultanta a cunostintelor,deprinderilor,priceperilor,aptitudinilor si trasaturilor temperamental-caracteriologice de care individul dispune.

2. COMPETENTA PROFESIONALA

Competenta definita ca obiectiv al invatamantului,stabilit prin standardele de pregatire profesionala,prin care se urmareste satisfacerea exigentelor partenerilor cu care se lucreaza.

3. CALITATE

Ansamblu de caracteristici care indeplineste cerintele declarate si satisface nevoile utilizatorilor.

4. MANAGEMENT

Coordonarea activitatii unui grup pentru indeplinirea obiectivelor propuse(curriculum-ul :aplicare,dezvoltare si evaluare).

 

CALITATILE PROFESIONALE SI COMPETENTA DIDACTICA

 

Competenta didactica profesionala presupune cunostinte temeinice,pregatire metidica si psihopedagogica deosebite,presupune stil pedagogic si tehnici pedagogice,maiestrie didactica.Acestea sunt singurele care confera autoritate profesionala.Un plus de atentie trebuie sa se acorde raportului optim dintre informativ si formativ cu preocuparea realizarii feed-back-lui educator-educat.

1. ATITUDINEA PROFESIONALA
– este una dintre calitati si cere maxima responsabilitate,prezenta placuta si impunatoare,calitati vocale excelente(vorbire fluenta,clara si coerenta,expresiva,ritm adecvat),tinuta ireprosabila si punctualitate,stil de predare stimulativ.Un cadru didactic competent are abilitatea de a relationa cu elevii creand o atmosfera relaxanta prietenoasa si productiva folosindu-se de comunicarea verbala si nonverba-la,verticala si orizontala in permanenta.

2. CAPACITATEA DE REFLECTIE SI CONSTIENTIZARE
-este o alta calitate care urmareste capacitatea cadrului didactic de a fi pe deplin cooperant cu cei din jur realizand fees-back-ul constructiv in cadrul activitatilor desfasurate sugerand cai de imbunatatire a prestatiei didactice cadrelor didactice,parintilor,altor factori implicati.

3. ADECVAREA LA SITUATIE
-capacitatea de a se adapta si de a improviza este una din calitati care cere flexibilitate si competenta de a face fata neprevazutului adoptand o alta strategie decat cea planificata si modificarea cursului unei activitati care nu pare sa fie eficienta.

4. SURSA,RESURSA SI MODEL DE INVATARE.

-cadrul didactic prin fisa postului trebuie sa ofere competenta in calitatea proiectarii activitatii didactice si activitatii extracurriculare,calitatea comportamentului de predare si evaluare reprezentand o conditie esentiala pentru realizarea managementului procesului de invatamant contemporan.

5. ABILITATEA DE A REZOLVA CONFLICTE

– fiind inerenta aparitia conflictelor,cadrul didactic trebuie sa aiba competenta de rezolvare a lor prin mentinerea unei relatii pozitive,prin ascultare activa,focalizarea pe problema si nu pe persoana,prin utilizarea intrebarilor deschise pentru clarificarea ,mesajelor si evitarea invinovatirii si etichetarii.

 

TIPURI DE COMPETENTE

1. COMPETENTE PROFESIONALE

a)Competente specifice metodologice si de proiectare a activitatii

-Proiectarea activitatii instructiv-educative respectand programa activitatilor instructiv educative specifica varstei si normei didactice ;
-Folosirea unor metode si tehnici de predare flexibile si inovative,eficiente pentru un invatamant modern ;
-Utilizarea adecvata a mijloacelor de invatamant si a auxiliarelor didactice urmarind rigurozitatea stiintifica si didactica ;
-Proiectarea si dezvoltarea curriculum-ului optional in functie de resursele materiale si umane precum si de interesele elevilor stabilind continuturi cu caracter formativ ;
-Elaborarea proiectarii didactice folosind strategii activ-participative si obiective operationale corect formulate.

b)Competente tehnice si tehnologice

-Selectarea si utilizarea materialelor si tehnicilor de lucru in functie de particularitatile de varsta a elevilor si interesele acestora ;
-Proiectarea si desfasurarea activitatii de invatare in care sarcinile de lucru a elevilor sunt in functie de capacitatea de creatie,de deprinderile tehnice si motrice a acestora ,eliminand sursele de distorsiune ;
-Respectarea regulilor tehnice de igiena si comportare pentru securitatea individuala si colectiva a elevilor ;
-Incurajarea folosirii mijloacelor moderne de comunicare si utilizarea aparaturii electronice.

2. COMPETENTE PSIHO-SOCIALE

-Elaborarea de proiecte si programe de adaptare rapida a elevilor la schimbarile de natura sociala(legate de drepturile copilului,viata asociativa si participarea la viata comunitatii modificand comportamentul de tip traditional) ;
-Identificarea disponibilitatii de a coopera cu parintii si comunitatea locala in vederea realizarii unui parteneriat in educatie ;
-Selectarea unor metode si tehnici moderne de organizare a activitatilor didactice extracurriculare folosind o gama variata de mijloace si materiale legate de viata comunitatii pentru punerea in evidenta a atitudinilor si comportamentelor psiho-sociale ;
-Elaborarea de proiecte tematice privind aplicarea normelor general valabile de igiena,circulatie,de estetica,ecologice,comportament civic conform prevederilor metodice in vigoare.

3. COMPETENTE MANAGERIALE

-Organizarea si amenajarea spatiului educational in conformitate cu tipul de activitate desfasurata in vederea unei invatari stimulative si eficiente ;
-Valorificarea potentialului individual propriu respectand deontologia profesionala in activitatea practica la clasa ;
-Capacitatea de a lucra in echipa,de a organiza si a lua decizii, de a dezvolta relatii interpersonale ;
-Conducerea procesului didactic in vederea formarii si dezvoltarii personalitatii elevului,in functie de orientarile educationale moderne.

4. COMPETENTE DE RELATIONARE SI DE COMUNICARE

-Utilizarea conceptelor si teoriilor moderne de comunicare verbala si nonverbala,specifica si diversificata in vederea facilitarii comunicarii educator-elev-parinti-alte cadre didactice ;
-Capacitatea de comunicare si de lucru in echipa in vederea cresterii randamentului profesional ;
-Identificarea barierelor de comunicare cu elevii si alti parteneri ai educatiei in vederea desfasurarii eficiente a activitatii.

5. COMPETENTE EVALUATIVE

-Manifestarea unui interes constant pentru evaluarea activitatii elevilor si cea profesionala prin elaborarea si aplicarea unor instrumente de evaluare adecvate continutului procesului didactic si obiectivelor propuse ;
-Inregistrarea periodica a datelor constatative si valorificarea rezultatelor obtinute in vederea luarii unor masuri ameliorative pentru elevii cu dificultati sau masuri de dezvoltare pentru elevii cu performante ;
-Participarea la propia formare si dezvoltare profesionala tinand cont de nevoile proprii identificate in functie de dinamica informatiei in domeniu.

Autor Prof.
Sabau Ioan

C.T. TRAIAN VUIA

BIBLIOGRAFIE

-Ioan Nicola(1994)-Pedagogie-Editura didactica si pedagogica R.A.-Bucuresti ;
-Mircea Vlad,Viorica Preda (2006)-;
-Vasile Barduta(1999)-Teoria si practica conducerii-Editura Conphys.