Modulul II: Instrumente specifice managemntului calității utilizabile în managementului inovării
1. Ciclul PDCA/PDSA sau „cercul/îmbunătățirii calității”
2. Kaizen : Ciclul PDCA versus Ciclul SDCA. Procesul următor este clientul
3. Tehnica celor „5S” aplicată în proceselor educaționale
1. PDCA/PDSA
1. Acționează
- Ce schimbări au avut loc ?
- Următorul ciclu?
2. Planifică
- Obiective
- Întrebări și proiecții/predicții
- Este pus la punct planul de parcurgere a ciclului
- Cine? Ce? Unde? Când?
3. Studiază
- Analiză completă a datelor
- Compară datele obținute cu proiecțiile/predicțiile
- Evidențiază ceea ce s-a învățat
4. Implementează
- Aplică planul
- Elimină documentele problemă și observațiile care apar pe parcurs
- Începe analiza datelor
Ciclul PDCA
Trecerea la etapa următoare se poate face în condițiile în care obiectivele stabilite pentru etapa în curs au fost atinse. În combinație cu o „pană” (acțiuni corective/preventive și de îmbunțire) ciclul alcătuiește ceea ce în interiorul managementului calității formează partea de asigurare a calității.
Ciclul PDCA
Principiul de aplicare a ciclului :
„Acolo unde este nevoie și de câte ori este nevoie!”
Un postulat în fizică aplicabil macrosistemelor sociale (și nu numai):
R. Clausius - Principiul II al termodinamicii :
„Orice sistem izolat de mediul nde spre o stare de echilibru caraterizată printr-o entropie (dezordine) maximă”
Ciclul PDCA se opune creșterii dezordinii într-o organizație!!
Tehnica celor „5S” aplicată în procesele educaționale
1. Seiri (sortare)
2. Seiton (stabilizare,ordine)
3. Seiso (strălucire)
4.Seiketsu (standardizare)
5. Shitsuke (sustinerea schimbării)
Modulul III : CDI în Educație
1. Cercetare,Dezvoltare, inovare - CDI. Perspective europene
2. Strategia națională a CDI pentru educație (SNDCI). Aspecte, obiective, perspective
De la ciclul PDCA la ciclul PDSA
În 1986 Deming prezintă o nouă variantă a modifcării ciclului PDCA în PDSA, adică, plan-do-stu-act
Noua variantă a fost îmbunătățită de specialiști,rezultând „forma” din figura de mai jos:
Modelul TRIZ
Starea ideală = toate efectele pozitive/toate efectele negative
Avem 5 niveluri pentru găsirea soluțiilor creative:
Nivelul I : Standardizare (32%)
Nivelul II : Îmbunătățiri (45%) - îmbunătățirea sistemului existent pe același domeniu;
Nivelul III : Intervenții în interiorul sistemului existent (18%)
Nivelul IV : Invenții din afara sistemului (4%);
Nivelul V : Descoperiri (1%) - un sistem nou nou dezvoltat pe baza unor descoperiri majore în domeniu.
Modelul Phase - Gate
Dezvoltarea unui produs nou necesită parcurgerea unor etape foarte clare riguroase (phases) separate prin filtre (gates). Modelul a fost adoptat de către NASA în anii 60
Modelul „clasic” are 5 faze și 3 porți
1. Definirea domeniului
2.Construirea planului de afaceri (identificarea resurselor financiare, proiectarea bugetului necesar etc)
3. Dezvoltarea proiectului nou;
4. Testarea și validarea (noului produs/serviciu);
5. Lansarea noului produs (educațional).
Porți
1. Livrabile (la fiecare poartă trebuie să cunoaștem exact ceea ce trebuie livrat la următoarea poartă)
2. Criterii (de măsurare)
3. Ieșiri
Modelul Phase-Gate poate fi extrem de util la extinderea organizației educaționale spre alte specializări/calificări profesionale.
2. Strategia națională a CDI pentru educație (SNDCI). Aspecte, obiective, perspective
În 2014 a fost aprobată Strategia națională de cercetare,dezvoltare și inovare pentru 2014-2020 (SNDCI) prin HG nr. 929/2014
SNDCI este pusă în aplicare prin mai multe instrumente,inclusiv prin Planul național de cercetare,dezvoltare tehnologică și inovare (2014-2020);
S-au constatat:
- o creștere cantitativă și calitatovă a publicațiilor științifice;
- o mai bună conecatre a cercetarii științifice românești cu cercetarea internațională
Totuși.....
- sunt prea puțini cercetători
- lipsește masa critică de resurse umane pentru dezvoltarea unor domenii promițătoare - în special - pentru dezvoltarea interdisciplinară!
„ O uniune a inovării” pentru a îmbunătăți condițiile cadru și accesul la finanțările pentru cercetare și inovare,astfel încât să se garanteze posibilitatea transformării ideilor inovatoare în produse și servicii care creează creștere și locuri de muncă