AnnaE
#0

Modulul II: Instrumente specifice managemntului calității utilizabile în managementului inovării

 

1. Ciclul PDCA/PDSA sau „cercul/îmbunătățirii calității”

2. Kaizen : Ciclul PDCA versus Ciclul SDCA. Procesul următor este clientul

3. Tehnica celor „5S” aplicată în proceselor educaționale

 

1. PDCA/PDSA

1. Acționează

- Ce schimbări au avut loc ?

- Următorul ciclu?

 

2. Planifică 

- Obiective

- Întrebări și proiecții/predicții

- Este pus la punct planul de parcurgere a ciclului

- Cine? Ce? Unde? Când?

 

3. Studiază

- Analiză completă a datelor

- Compară datele obținute cu proiecțiile/predicțiile

- Evidențiază ceea ce s-a învățat

 

4. Implementează

- Aplică planul

- Elimină documentele problemă și observațiile care apar pe parcurs

- Începe analiza datelor

 

Ciclul PDCA

Trecerea la etapa următoare se poate face în condițiile în care obiectivele stabilite pentru etapa în curs au fost atinse. În combinație cu o „pană” (acțiuni corective/preventive și de îmbunțire) ciclul alcătuiește ceea ce în interiorul managementului calității formează partea de asigurare a calității.

Ciclul PDCA

Principiul de aplicare a ciclului :

„Acolo unde este nevoie și de câte ori este nevoie!”

Un postulat în fizică aplicabil macrosistemelor sociale (și nu numai):

R. Clausius - Principiul II al termodinamicii :
„Orice sistem izolat de mediul nde spre o stare de echilibru caraterizată printr-o entropie (dezordine) maximă”

Ciclul PDCA se opune creșterii dezordinii într-o organizație!!

 

Tehnica celor „5S” aplicată în procesele educaționale

1. Seiri (sortare)

2. Seiton (stabilizare,ordine)

3. Seiso (strălucire)

4.Seiketsu (standardizare)

5. Shitsuke (sustinerea schimbării)

 

Modulul III : CDI în Educație

1. Cercetare,Dezvoltare, inovare - CDI. Perspective europene

2. Strategia națională a CDI pentru educație (SNDCI). Aspecte, obiective, perspective

 

De la ciclul PDCA la ciclul PDSA

În 1986 Deming prezintă o nouă variantă a modifcării ciclului PDCA în PDSA, adică, plan-do-stu-act

Noua variantă a fost îmbunătățită de specialiști,rezultând „forma” din figura de mai jos:

 

Modelul TRIZ

Starea ideală = toate efectele pozitive/toate efectele negative

Avem 5 niveluri pentru găsirea soluțiilor creative:

Nivelul I : Standardizare (32%)

Nivelul II : Îmbunătățiri (45%) - îmbunătățirea sistemului existent pe același domeniu;

Nivelul III : Intervenții în interiorul sistemului existent (18%)

Nivelul IV : Invenții din afara sistemului (4%);

Nivelul V : Descoperiri (1%) - un sistem nou nou dezvoltat pe baza unor descoperiri majore în domeniu.

 

Modelul Phase - Gate

 

Dezvoltarea unui produs nou necesită parcurgerea unor etape foarte clare riguroase (phases) separate prin filtre (gates). Modelul a fost adoptat de către NASA în anii 60

 

Modelul „clasic” are 5 faze și 3 porți

 

1. Definirea domeniului

2.Construirea planului de afaceri (identificarea resurselor financiare, proiectarea bugetului necesar etc)

3. Dezvoltarea proiectului nou;

4. Testarea și validarea (noului produs/serviciu);

5. Lansarea noului produs (educațional).

 

Porți

1. Livrabile (la fiecare poartă trebuie să cunoaștem exact ceea ce trebuie livrat la următoarea poartă)

2. Criterii (de măsurare)

3. Ieșiri

Modelul Phase-Gate poate fi extrem de util la extinderea organizației educaționale spre alte specializări/calificări profesionale.

 

2. Strategia națională a CDI pentru educație (SNDCI). Aspecte, obiective, perspective

 

În 2014 a fost aprobată Strategia națională de cercetare,dezvoltare și inovare pentru 2014-2020 (SNDCI) prin HG nr. 929/2014

SNDCI este pusă în aplicare prin mai multe instrumente,inclusiv prin Planul național de cercetare,dezvoltare tehnologică și inovare (2014-2020);

S-au constatat:

- o creștere cantitativă și calitatovă a publicațiilor științifice;

- o mai bună conecatre a cercetarii științifice românești cu cercetarea internațională

Totuși.....

- sunt prea puțini cercetători

- lipsește masa critică de resurse umane pentru dezvoltarea unor domenii promițătoare - în special - pentru dezvoltarea interdisciplinară!

 „ O uniune a inovării” pentru a îmbunătăți condițiile cadru și accesul la finanțările pentru cercetare și inovare,astfel încât să se garanteze posibilitatea transformării ideilor inovatoare în produse și servicii care creează creștere și locuri de muncă