AnnaE
#0

Contextul psihopedagogic – curs 5

Reprezinta un cadru atat fizic cat si psiho-pedagogic in care se produce comunicarea. Componenta fizica o reprezinta mobilierul care poate sa permita sau sa ingreuneze comunicarea. Contextul psiopedagogic poate sa depinda de actorii participanti in comunicare precum si de conditiile sociale care anticipeaza comunicatiile.

1. Teoria proximitatii fizice si electronice
– persoanele aflate in apropiere unele de altele, prezinta un grad mai mare de probabilitate de a intra in contact si a comunica.
– exista cel putin 3 dimensiuni ale contextului comunicarii
a) dimensiunea fizica care este definita prin ansamblul elementelor din mediul inconjurator
b) dimensiunea psihosociala care include elementele de cultura sociala, apartenenta la anumite grupuri, mentalitati
c) dimensiunea temporara care include timpul istoric si timpul zilnic

Climatul educational

Acesta este o rezultanta nuantata, putand fi interpretata diferit in functie de rolurile pe care le detine fiecare participant la comunicare. Avand in cedere aceasta, putem observa ca atat emitatorul cat si receptorul pot sa constituie factor determinant si chiar daca este vorba de acelasi mesaj putem identifica situatii in care opiniile sunt foarte diferite si pot sa apara conflicte.

In literatura de specialitate exista ai multe teorii privind corelatiile ce se stabilesc din perspectiva climatului educational.

Sistemul evaluare-descriere

– evaluarea competentelor unei persoane presupune o Judecata.
– daca aceatsa este negativa persoana in cauza devine defensiva;
– descrierea comportamentului celeilalte persoane poate sa fie un raspuns favorabil situatiei in care conflictul are mai multe sanse de rezolvare

Sistemul control- rezolvare de probleme

– oamenii tind sa raspunda negativ atunci cand sunt controlati
– rezolvarea de probleme este o solutie mai buna deoarece reuneste indivizii si ii responsabilizeaza, scazand astfel, controlul unei singure persoane din afara
– in opozitie cu controlul ii comunicam celuilalt ca noi nu avem o solutie si impreuna putem coopera la rezolvarea problemei

Sistemul strategie – spontaneitate

– utilizarea strategiei in comunicare poate compromite eficienta unei inter-relationari, atunci cand este pregatit adevaratul motiv (manipulare)
– spontaneitatea poate oferi celeilalte parti aparenta naturaletii si deschiderii spre un raspuns pozitiv; raspunsul spontan ofera incredere ca nu se ascund anumite intentii

Sistemul (naturalitate) neutralitate-empatie

– un raspuns neutru sugereaza celeilalte prti dezinteresul in ceea ce priveste iar empatia ca abilitate de a recunoaste si a trai sentimentele si problemele celuilalt, ofera un spatiu de dialog

Sistemul superioritate-echitate

– intr-o comunicare este eficienta cu cat se discuta la acelasi nivel. Uneori insa, superioritatea nu este intotdeauna vizibila in mod direct si uneori este perceputa de receptor chiar daca emitatorul nu a constientizat (si nu in mod intentionat) afiseaza o astfel de superioritate

Sistemul de siguranta-provizorat

– certitudinea unor persoane care “au toate raspunsurile’, de cele mai multe ori provoaca o atitudine defensiva.
– aceste persoane sunt percepute ca fiind difuze si defensive (rigide). Prin contract de certitudine, provizoratul unei “minti deschise” incurajeaza increderea in celalalt (mai flexibil)

Concluzie :

– o persoana nu trebuie caracterizata ca fiind rea sau buna in sine, fie ca este de tip defensiv sau de tip suportiv
– este important sa remarcam ca exista ambele tipologii si multe dintre blocajele in comunicare sunt cauzate de incompatibilitatea tipurilor de climat
– din punct de vedere didactic este necesara o imbinare intre aceste elemente in functie si de alte variabile scolare implicate
– “comunicarea este invatare” (Jane Goodall); acest lucru este explicat prin faptul ca daca comunicarea este invatare, atunci insusi exercitiul comunicarii prezent in toate metodele didactice, capata noi semnificatii
– in scopul (sensul) imbunatatirii activitatii instructiv-educative, comunicarea trebuie sa permita multe deschideri, care sa permita inclusiv patrunderea unor variabile, chiar daca acestea au o influenta negativa;
– comunicarea educationala presupune o analiza focalizata pe mai multe directii de evolutie : a) situatia sau contextul in care are loc comunicarea
b) caracteristicile comunicatiilor si caracterizarea mesajului
c) procese si activitati necesare comunicarii (atentie, intelegere, acceptare)
d) diferitele tipuri de efecte implicate in comunicare