AnnaE
#0

Exercitiu 1

Se face un exercitiu de tip “telefonul fara fir”. Se citeste un text in termeni medicali de catre primul copil la urechea urmatorului, care va trebui sa transmita urmatorului ce a retinut din text. Se continua comunicarea pana la ultimul elev care va spune cu glas tare mesajul pe care l-a inteles.
Vom avea surpriza sa constatam ca ultimul elev comunica cu totul altceva decat era in measjul initial. De aici putem observa dificultatea copiilor de a retine exact termeni de specialitate.

Exercitiu 2.

Se da un text codat din cifre si litere
– se pot face aceste tipuri de exercitii la clasele a-III-a….a -IV -a pentru a dezvolta copilului cititul la prima vedere.

Principalele obiective pornind de la cresterea fara precedent a cunostintelor, utilizarea pe scara larga a mijloacelor de comunicare, se impune o revizuire a unor aspecte care privesc comunicarea
– problemele adaptarii realitatilor la mediul inconjurator
– stabilirea unei armonii intre mentalitate si cunostinte
– transferul cunostintelor in cunostinte inteligibile si accesibile

exercitiu 3 : un exercitiu de imaginatie; sa ne imagina o conversatie intre doi oameni din doua domenii diferite, de exemplu inginer-medic sau fizician – poet sau profesor – artist. Ce pot avea ei in comun ?
– cum ar fi o comunicare intre un biolog si un economist in zilele noastre si acum o suta de ani? biologul de acum o suta de ani, poate isi face un necesar in viitoarel sale cercetari iar economistul il poate ajuta cu acesta din punct de vedere material; in zilele noastre o comunicare intre cei doi ar putea fi aproape asemanatoare, biologul isi prezinta proiectul si cere fonduri pentru ducerea lui la indeplinire iar economistul ii poate calcula bugetul necesar realizarii acestuia.

exercitiu 4
* comunicare intre cunoasterea mediului si celelalte materii, daca exista legaturi ?

– cunoasterea mediului si matematica : – se poate comparatia intre un kg de frunze si un kg de mere
– cunoasterea mediului cu chimia : – sa faca diferenta intre corpuri lichide, solide si gazoase
– cunoasterea mediului si geografie : precipitatii, aluviuni, roci, minereuri
– cunoasterea mediului si literatura : invata litera “K”

In comunicare se folosesc mai multe tipuri de limbaj

1) naturale – nonverbale, paraverbale, metaverbale, verbale
2) artificiale – limbajul oral, scris, miscarea corpului, mimica si expresivitatea fetei
3)
4) didactic – limbaj instrumentat; are ca obiectiv si urmareste niste efecte putandu-se modifica in functie de reactia interlocutorului (feed-back)
– este o comunicare interpesonala, este directionata si este evaluativa si autoevaluativa
– o comunicare eficienta in cadrul activitatii didactice presupune : – asertivitate (responsabilitati) – a asculta si a-si asuma responsabilitatea pentru cele spuse
– angajare – interes comun, angajament
– expresivitate – necesar in dialogul cu elevii
– declarare – posibilitatile comunicarii care produc un schimb reciproc de informatii (date primite)

Teorii ale comunicarii privind deschiderea catre comunicare

– temperamente introvertite – flegamatici, melancolici
– temperamente extrovertite – sangvinii, colericii

Rolul comunicarii educationale – este acela de a mijloci realizarea procesului de invatamant identificand continuturile, formele si nivelurile la care se comunica
– se urmareste o schimbare a atitudinii dar aceasta depinde de credibilitatea sursei (in speta invatatorul care este perceput ca cea mai credibila sursa)
– invatatorul/profesorul trebuie sa argumenteze toate raspunsurile la intrebarile primite dar mai ales sa demonstreze argumentul

Factor perturbator din perspectiva profesorului

1) factori de mediu sau de context (ii suna telefonul in timpul cursurilor/activitatilor, se grabeste sa-si incheie lectia sa prinda trenul..etc)
2) modul de gandire
3) factori de natura psihosociologica (modul este perceput de societatea din jur – lipsa unei case, felul cum se imbraca..etc)

Factori perturbatori din perspectiva elevului

1) factori care tin de personalitatea elevului (introvertitii/extrovertitii, unii sunt deschisi limbajului verbal oral iar altii prefera demonstratie scrisa/grafica)
2) factori de natura psihosociologica
3) factori obiectiv/mediu : zgomotul, temperatura, vremea..etc