AnnaE
#0

Educatia – obiect de studiu al pedagogiei (curs IV)

I. Etimologia cuvantului educatie
II. Raportul pedagogie – educatie
III. Educatia ca proces
IV. Functiile educatiei
Trasaturile educatiei

I. Eductia provine din limba latina “educo-educare” = a ingriji, a hrani, a creste si “educo, educere” = a extrage, a scoate a dezvolta copilul
* educo – educare = educo – educere = dezvoltarea fiintei umane

Pedagogia – este stiinta – educatie (obiect de studiu)
– este si o teorie – educatia prevazuta ca practica

Educatia – obiect al pedagogiei care ne prezinta proccesul prin care trece fiinta umana pentru a se ajunge la un produs, adica, la niste rezultate.
Educatia – ca proces (dinamica)
– ca produs (rezultatele – dezirabile(dorite)
Educatia ca proces ne arata ansamblul de actiuni prin care se realizeaza transmiterea cunostintelor de la o societate la alta
Educatia ca produs ne arata nivelul de cultura la care trebuie sa ajunga cineva in procesul educational sau calitatea educatiei furnizate

II. Educatia ca proces

1) ca proces psihologic
Prin educatie fiinta umana. ca potential uman trebuie ajutata sa se dezvolte in plenitudinea sa ( adica ” dintr-un bat pot face un ciomag dar si un fluier care sa cante).
2) ca proces social, de socializare – e vorba de INTELIGENTA EMOTIONALA
3) ca proces cultural de encultare a copilului care trebuie sa aiba latura axiologica,adica formarea lui pentru intergrarea in viata sociala)
4) ca proces de comunicare avem E = emitator (profesorul); R = receptor (elevul); r = repertoriu (mesaj-cod de transmitere a informatiei)

Educatia ca proces de comunicare e un proces foarte important prin : a) latura verbala
b) latura nonverbala

IV. Functiile educatiei

1. selectare si transmitere a cunoasterii, a cunostintelor
2. economico-sociala – numai cultura selectata in cele mai bune conditii
3. dezvoltarea constienta a individului – acesta trebuie sa fie partener in procesul educational
4. pregatirea pentru a se integra in societate
5. culturala – raportare la un sistem de valori
6. axiologica – raportarea stricta la sistemul de valori

V. Trasaturile educatiei

Orice educatie are un caracter national care tine de specificul unei tari, de caracterul psihic al unei natiuni. Daca nu vedem acest lucru vom avea probleme.
1. specific national – globalizarea a permis trecerea granitelor
2. caracterul stiintific al Educatiei trebuie s ase bazeze pe ce este unanim acceptat si verificabil
3. caracterul social-istoric – apare intr-un anume timp de context
4. caracter permanent – generatie de generatie trece prin acest proces
5. caracter prospectiv – permanent sa gandeasca din perspectiva prezentului ceea ce inseamna viitorul (APIE)

APIE = Analiza – Proiectare – Implementare – Evaluare