AnnaE
#0

Educatia estetica in educatie (curs IX)

Fiinta umana la provocarile mediului nu raspunde cu intelectul ci prin sensibilitate, adica, printr-o relatie difuza dintre emotie, sentimente si trairi ale momentului.

Concepte :
– estetic
– inestetic
– educatie estetica
– educatie artistica
– arta
– imagine artistica

Estetic vine de la cuvantul estitetis = simtire, iar in limba romana cand vorbim de estetic ne gandim la adjectivul frumos.
Esteticul vine din : – natura, viata (societate) si arta

Inestetic – degustigus non discutarum ( gusturile nu se discuta)

Educatia estetica este o componenta a educatiei care urmareste pregatirea copilului pentru actul de receptare, asimilare si crearea frumosului.

Educatia artistica – este o specie a educatiei estetice care valorifica in educatie frumosul din arta. adica, recepteaza si asimileaza frumosul din arta.

Arta – este o forma ampla de exprimare a frumosului ce utilizeaza imaginea artistica, deci nu vorbim despre arta daca nu avem imagine artistica.

Imaginea artistica – reprezinta gandirea sensibilizata, concreta, gandirea prin imagini ce tin de frumos.

Educatia estetica creeaza posibiliattea de receptare a frumosului din exterior cu precadere pana la 5-6 ani, prin trairi afective sase- doisprezece ani si prin generalizarea relatiilor estetice pe care le ofera lumea.

Formele prin care se realizeaza educatia estetica in scoala sunt multiple :
a) ambientul scolar trebuie sa fie plin de obiecte frumoase
b) lectiile de la educatia vizuala, educatia muzicala, limba si literatura romana, educatia tehnologica fara a uita intreg procesul de invatare-predare trebuie sa se raporteze si la dimensiunea estetica

Dintotdeauna unde exista frumos exista si urat, important este ca totul sa fie vazut printr-un sistem de valori di ca uratul poate deveni frumos.
Scoala trebuie sa dezvolte la copii gustul pentru frumos, adica, reactia noastra adecvata la armonie.
Gustul pentru frumos nu are valoare deplina si spirit critic, adica, spiritul de a face o analiza, sinteza a propriilor valori estetice.

Educatia fizica

– reprezinta o forma a educatiei care vizeaza dezvoltarea fizico-armonioasa a biologicului uman.
– un om stapanit de educatie trebuie sa se raporteze la 3 dimensiuni :

– a te cunoaste
– a te stapani
– a te invinge
A te cunoaste nu inseamna a scrie frumos, a spune poezii ci inseamna sa-ti cunosti foarte bine latura biologica
A te stapani – inseamna aplicarea unui vechi proverb japonez, adica, sa inveti sa bei apa dintr-un pahar gol
A te invinge – nu inseamna a te rapune ci a te autodepasi, ati dori mai mult decat ai in prezent.

Sarcinile educatiei fizice :

a) optimizarea dezvoltarii biologice a copilului/individului
b) dezvoltarea personalitatii umane sub toate aspectele, prin asigurarea unui echilibru intre cognitiv, afectiv, psiho-motric
c) educatia fizica asigura calirea organismului, adica, asigura mentinerea sanatatii si echilibrul privind dezvoltarea organismului.