AnnaE
#0

Evolutia jocului in ontogeneza – Prescolar

Copilul nu diferentiaza jocul de alte forme de activitati complementare, invatatura si munca. Aceasta diferentiere este posibila doar in jurul vartei de 5 ani.

In prima parte a perioadei se inregistreaza trecerea de la jocurile de manipulare (sau manuire de obiecte, caracteristice vartei anterioare), la jocul de creatie, sub forma jocului cu subiect si roluri ai a celor de constructie.

Jocul de creatie capata cel mai important loc la varsta prescolara. In joc copilul are capacitatea de a reflecta intr-o forma proprie impresiile dobandite din lumea inconjuratoare. Jocurile cu roluri, la inceput sunt jocuri fara subiect sau cu subiecte construite pe masura ce jocul se deruleaza; de aici apare tendinta de abandonare a unui subiect in favoarea altuia mai atragator.

 

Principalele elemente structurate ale jocului sunt:

– scopul(hai sa ne jucam de-a….)

– subiectul

– rolurile

– regulile

 

Tipuri de joc la prescolar

1. Jocul cu subiect si roluri alese din viata cotidiana

2. Jocul cu subiecte si roluri din basme si povestiri – jocuri de dramatizare

3. Jocuri de constructie

4. Jocuri de miscae

5. Jocuri hazlii

6. Jocurile didactice

 

Masuri de amenajare a ariilor stimulative

Activitati fundamentale umane cu care dorim sa familiarizam copilul (cunoastere, comunicare, manevrare, manuire a obiectelor, identificare cu rolurile sociale, de miscare).

Se amenajeaza spatii de constructii de cuburi, arii de stiinta, pentru jocuri de rol. arte plastice, jocuri de curte (sport, nisip si apa)

 

Mediul de joaca al copilului prescolar – caracteristici ale spatiului

– carateristici de ordin general : caldura, estetica spatiului. lumina

– caracteristici particulare : amenajari, sectorizari, ordonari, materiale utilizate

 

Etapele amenajarii ariilor de stimulare 

1. Evaluarea initiala a fiecarui copil in parte si a grupei de copii

2. Evaluarea initiala a resurselor si posibilitatilor

3. Elaborarea planificarilor

4. Amenajarea propriu-zisa

5. Cunoasterea ariilorimpreuna cu copii

– Stabilirea regulilor de activitate si de ordine

– Stabilirea obiectivelor generale si operationale si aducerea acestora la cunostinta copiilor intr-o forma adecvata nivelului si posibilitatilor de intelegere a acestora.

 

Aria biblioteca

– aici se vorbeste in soapta

– aici ne putem odihni

– punem intotdeauna cartile la loc

– avem grija la foi si la colturi (se formuleaza intotdeauna pozitiv “ai grija la coltul foii…”, nu este recomandat adresarile negative “sa nu cumva sa indoi foaia…”)