AnnaE
#0

Principiile didacticii

Principiul integrării teoriei cu practica : acesta constă în faptul că tot ceea ce elevul  îşi însuşeşte trebuie să fie valorificat ulterior în activităţi de învăţare sau în activităţi practice . Practic se doreşte transformarea lui ,,a şti” în  “a şti ce să faci” , “a şti să fii”, “a şti să devii”.

Principiul respectării particularităţilor de vârstă şi individuale ale celor educaţi – acest principiu ne arată necesitatea utilizării cât mai concrete a capacităţilor de învăţare ale elevilor în funcţie de categoria de vârstă .

Principiul accesibilităţii cunoştinţelor , priceperilor şi deprinderilor  – accesibilitatea presupune, existenţa unor dificultăţi care să poată fi depăşite de elevi şi care să permită participarea acestora .

Principiul sistematizării şi continuităţii în învăţare – vizează predarea , coordonarea şi sistematizarea conţinuturilor ştiinţifice în cadrul fiecărei  discipline în funcţie de nivelul educaţiei şcolare .

Principiul corelării dintre senzorial şi relaţional dintre concret şi abstract – acest principiu are la bază împletirea a două tipuri de gândire : intuitivă , bazată pe simţuri şi deductivă bazată pe intelect . Profesorul  trebuie să predea astfel  încât predarea istoriei să se realizeze printr-o prelucrare individuală a informaţiilor în baza perceperilor directe şi a reprezentărilor . Este de preferat să se folosească argumente din zona multidisciplinarităţii folosindu-se cunoştinţe din literatură , filme ,tablouri , vizite la muzee , etc.

Principiul participării active şi conştiente a elevului în activitatea de predare-învăţare-evaluare – aici trebuie să evităm învăţarea de tip mecanic ,prin intermediul unei învăţări de tip conştient care să solicite activitatea mentală şi activitatea proprie şi experienţa .

Principiul conexiunii inverse (feed-back) – acesta permite profesorului să îşi analizeze rezultatele şi să-şi amelioreze proiectarea şi organizarea activităţii de predare-învăţare în funcţie de semnalele primite în urma evaluării.

 

Clasificarea obiectivelor educaţionale :

 

Clasificarea obiectivelor educaţionale a constituit obiectul mai multor studii de pedagogie generală sau didactică specială . Diferenţele care apar de la una la alta au cel puţin două cauze :

  1. Utilizarea unor criterii diferite .
  2. Progresul realizat în ştiinţele educaţiei.

 

Astfel distingem mai multe tipuri de obiective :

  1. Obiective generale ;

– Obiective cadru ;

– Obiective de referinţă ;

– Obiective operaţionale.

 

Obiectivele generale sunt denumite şi finalităţi sau scopuri , deoarece ele stabilesc sarcinile activităţii . Obiectivele generale ale  predării istoriei au în vedere trei domenii:

– Cel al cunoştinţelor de istorie ;

– Cel al priceperilor ;

– Cel al deprinderilor ,atitudinilor şi capacităţilor intelectuale .

 

Dintre capacităţile practice pe care le formează studiul istoriei avem :

  1. Utilizarea unei metodologii de cercetare .
  2. Explicarea proceselor şi fenomenelor .
  3. Utilizarea conştientă a surselor de informare .
  4. Întocmirea de rezumate şi referate .
  5. Manifestarea unei atitudini pozitive faţă de conservarea patrimoniului istoric .
  6. Manifestarea unei atitudini civice pozitive .

 

Obiectivele cadru – implică un grad ridicat de generalizare şi complexitate .

La clasa a- IV-a sunt:

– Înţelegerea şi reprezentarea timpului şi a spaţiului în  istorie .

– Cunoaşterea şi interpretarea surselor istorice .

– Investigarea şi interpretarea faptelor şi proceselor istorice .

– Înţelegerea şi utilizarea adecvată a limbajului de specialitate .

– Stimularea curiozităţii şi dezvoltării atitudinilor pozitive .

 

Obiectivele de referinţă : sunt detalieri ale obiectivelor cadru şi ne arată rezultatele aşteptate ale învăţării pe parcursul anului .

 

Obiectivele operaţionale – sunt stabilite de profesor la momentul întocmirii proiectului didactic . Ele sunt formate în funcţie de elevi , în funcţie de lecţie . Prin obiectivele operaţionale profesorul indică ce trebuie să facă elevii , în diferitele momente ale lecţiei .