AnnaE
#0

Teoria si metodologia evaluarii

Concept – teoria si metodologia evaluarii s-a structurat si dezvoltat sub semnul paradigmei de utilitate

– conceptualizarea factuala a condus la aparitia stiintei numita “docimologie”, adica stiinta care se ocupa cu studiul sistematic al examenelor, al notarii, al comportamentului examinatorilor si examinatilor.

Pe traseul dezvoltarii teoriei evaluarii se contureaza trei etape :

1) Perioada testelor privind inteligenta si randamentul scolar

2) Etapa masurarilor/masuratorilor in evaluare care depaseste abordarile restrictionare ale testelor de inteligenta si de randament scolar

3) Perioada evaluarii propriu-zise care au aparut in 1930 pentru diverse domenii

Cercetari exemplare din domeniul evaluarii ca raportare istorica sunt :

– Tyler si Smith care organizeaza sarcinile si scopurile evaluarii;

– Bloom si Kratwohl, care dezvolta teoria obiectivelor;

– Sanders (1987) care sistematizeaza peste 50 de modele de evaluare.

A evalua, are o multitudine de sinonime dar care nu calculeaza perfect de exemplu : a aprecia, a considera, a constata, a estima, a examina, a controla, a nota.

– cele mai dese apropieri sunt facute cu raportare la a aprecia, a nota, a controla, dar a aprecia, inseamna a realiza formulari de tip categoric.

– asa apare dihotomia (bun-rau)

– notarea conduce inevitabilul spre asocieri cu examinarea, notare cifrica nu prin calificative.

Controlul care de regula conduce la realizarea diferentelor intre ceea ce s-a planificat, proiectat si ceea ce a rezultat.

Cand vom defini evaluarea este bine sa avem in vedere un referend (criterii, norme, standarde). Sintetic evaluarea este activitatea care permite realizarea unor judecati de valoare privind starea, functionarea, evolutia viitoare probabila a unui sistem pe baza informatiilor colectate prin intermediul unor instrumente de masurare.

Ca atare, evaluarea trebuie sa produca masurare(aplicarea unor instrumente, colecatrea informatiilor, raportezi informatiile la criteriile standard, norme, realizezi judecati de valoare si ulterior iei decizii)

Operatiile evaluarii sunt :

a) Masurarea, adica, operatia prin care aplicam instrumentele de evaluare si atribuim simbolul rezultatelor, manifestarilor

– masurarea = caracter calitattiv, descriptiv si vizeaza raportarea la unele standarde

b) Apreciere/interpretare = apare ulterior masurarii si conduce la judecati de valoare

c) Decizie = concluziile formulate si masurile ameliorative care sa previzioneze viitorul

Functiile evaluarii :

– functie constatativa – contine informatii despre ceva

– functia diagnostica – este o prelungire constatativa, precizand starea de fapt – nivelul

– functia prognostica – ne prezinta disponibilitatile/anticiparile

– functia de selectie

– functia de certificare

– functia sociala

– functia terapeutica

– functia patologica

– functia pedagogica