AnnaE
#0

Test de cunostinte –  obiective

– continuturi

– itemul-in ce masura poti da un raspuns correct

     Itemi – testele de cunostinte sunt destinate rezolvarii de probleme , de instruire (predare-invatare) la nivelul invatamantului primar si prescolar .

Testele de cunostinte sunt utilizate cu precadere in evaluarea achizitiilor de tip cognitiv (comportamente , cunostinte ).

Testele de cunostinte nu trebuie confundate cu cele docimologice intrucat testele docimologice sunt utilizate doar la concursuri si examinari indeplinind functia de examinare si certificare .

Este posibil ca un test de cunostinte sa semene cu cel docimologic ,dar pentru ce se aplica creaza diferenta .

Testul de cunostinte trebuie sa satisfaca criteriile validitate , fidelitate si standardizare /aplicabilitate .

Validitatea  ,  adica testul sa masoare ceea ce pretinde ca masoara .

Fidelitatea – are in vedere faptul ca repetarea aplicarii testului la aceiasi subiecti sa evidentieze validitatea .

Standardizarea – reflecta calitatea testelor de cunostinte de a fi proiectate pentru a fi administrate , cotate si interpretate in conditii identice foarte usor si cu claritate .

Standard –se refera la niste criteria unanim acceptate .

Construirea testelor de conostinte se rezuma la cateva aspect generale :

  1. Proiectarea testului ,precizarea tipului de test si specificarea testului (generarea de itemi)
  2. Pretestarea – ca sa vezi fidelitatea , validitatea si standardizarea .

 

  • Revizuirea itemilor testului /refacerea itemilor (teza –se recomanda pregatirea , sa fie pretestata).
  • Variant finala si aplicarea testului de cunostinte .

 

Itemii si clasificarea lor :

De regula cand vorbim de itemi ne gandim la intrebari . Din perspectiva evaluarii definim itemii in sens restrains si in sens larg .

   Itemii in sens restrainsreprezinta elementele component ale unui instrument de evaluare si care pot fi : o simpla intrebare , un enunt cu o intrebare , un exercitiu , o problema , un eseu .

   Itemii in sens largcontin pe langa intrebare si tipul de raspuns asteptat . Generic spunem item = intrebare + tip de raspuns cerut .

Pentru  a realiza itemii se parcurg etapele :

  1. Precizarea clasei , disciplina , tipul de evaluare .
  2. Realizarea obiectivului din perspectiva caruia fac evaluarea .

 

  • Enuntarea/formularea enuntului itemului .
  • Schema de notare ; unde itemii se bazeaza pe creatie trebuie sa avem niste observatii .

 

   Itemii dupa tipuri de raspuns:

  1. Itemi  obiectivi ; itemi – pereche

-duali

-cu alegere multipla

2.  Itemi  semiobiectivi ;itemi –bazati pe rezolvarea de probleme

-structurati (pleaca de la eseu ( incercare libera))

-nestructurati (pleaca  de la eseu ( incercare libera ))

-La clasa a-III-a se poate da eseu .