AnnaE
#0

I. Geografia si didactica acesteia

1. Geografia ca stiinta

2. Didactica geografiei ca stiinta

3. Stiinta mediului si educatia pentru mediu

1. Geografia ca stiinta

– Cum  a aparut ?

– Obiectul de studiu al geografiei

– Relatia dintre geografie ca stiinta si ca obiect de invatamant

A aparut ca o necesitate, de a ne localiza in spatiu, pentru a sti unde ne aflam – a aparut in antichitate

Ge – pamant

graphein – a descrie

“Prima pagina de geografie a fost harta ” – Simion Mehedinti

Geografia s-a nascut in antichitatea greaca, in principal ca harta, evoluan ca stiinta a spatiului terestru si a relatiilor spatiale

– principala stiinta menita sa ajute la intelegerea structurii si a functionarii spatiului terestru.

In lumea conteporana harta ramane un simplu instrument de analiza sau o expresie de cunoastere si aprofundare a unui teritoriu.

Necesitatea care a dat nastere georgrafiei in Antichitate ramane si astazi aceeasi – necesitatea de a ne localiza.

In prezent, insa, capata si o valenta noua, necesitatea de a ne reintegra in unitatea spatiala a mediului terestru, ca urmare a profundelor transformari ale mediului terestru sub influenta omului.

Obiectul de studiu

Din perspectiva necesitatii vareia ii corespunde si istoriei sale indelungate, geografia ca acceptiune in sens larg, de disciplina, de informare a publicului, sintetizand principalele cunostinte despre Terra, ca intreg si parte a Sistemului Solar.

In sens restrans, geografia este stiinta mediului terestru (natural si cultural), a mediului geografic(inconjurator), stiinta a organizarii spatiale a fenomenelor terestre in sisteme teritoriale bine individualizate.

Din perspectiva secolului XXI cu privire la conceptia actuala despre obiectul geografiei, noile opinii converg in aceeasi directie, respectiv geografia.

Geografia studiaa planeta Terra ca sistem unitar, adica geosistemul (structura, energia, evolutia sa, geosferele naturale, componentele) dar si raportul relatiilor de intergrare a omului in peisaj.

– studiaza mediul de la suprafata pamantului, unde a aparut si exista viata, mediul fizic ca suport pentru societatea umana.

geografia ca stiinta studiaza relatiile dintre geosferele Terrei – litosfera, atmosfera, hidrosfera, biosfera, antroposfera, rezultand un invelis specific sociosistemului sau mediului geografic, in toata varietatea, complexitatea si unitatea lui, inclusiv sub aspectul utilizarii si transformarii acestuia de catre societatea umana.

Relatiile dintre geosfere :

– statice

– dinamice

– spatiale

– temporale

– de la cauza la efect

Principiile pe care se fundamenteaza geografia

principiul :

– repartitiei spatiale

– repartitiei de timp

– al cauzalitatii

– al structualismului

– al diversitatii

Legile specifice geografiei – legea zonalitatii geografice pe latitudine, legea etajarii pe verticala, legea eroziunii fluviale, legea eroziunii glaciare etc

O serie de metode de investigare a realitatii comune mai multor stiinte dar si metode proprii (metoda cartografica)

Relatia dintre geografie ca stiinta si geografia ca obiect de invatamant

– nu este una de egalitate, deoarece continutul obiectului de invatamant se elaboreaza in functie de logica si continutul stiinte dar si ca funtie de logica (cerintele) didactica.

Obiectul de invatamant este o structurare specifica a unui cuantum de cunostinte si operatii adoptabile caracteristicilor si finalitatilor didactice.

In obiectul de invatamant informatiile sunt preluate dupa o metodologie specifica a conceptului didactic dupa o metodologie specifica a conceptului didactic pentru a asigura participarea activa a elevilor si redactate intr-un limbaj stiintific adecvat elevilor.

Obiectivele actuale ale geografiei ca stiinta, vizeaza urmatoarele directii :

– analiza

– diagnoza si progama

zona mediului geografic – formularea unor solutii cu caracter aplicativ in scopul organizarii optime si a utilizarilor variabile a mediului de catre om.