AnnaE
#0

 

Metoda ciorchinelui

 

 

Metoda ciorchinelui reprezintă modelul sau ansamblul organizat al procedeelor sau modurilor de realizare practică a operaţiilor care stau la baza acţiunilor parcurse în comun de profesori şi elevi şi care conduc în mod planificat şi eficace la realizarea scopurilor propuse. Este o tehnică menită să încurajeze elevii să gândească liber şi să stimuleze conexiunile de idei. Este o modalitate de a realiza asociaţii de idei sau de a oferi noi sensuri ideilor însuşite anterior. Este o tehnică de căutare a drumului spre propriile cunoştinţe evidenţiind propria înţelegere a unui conţinut.

 

 

Etapele metodei:

 

 

1. Pe mijlocul foii se scrie un cuvânt sau o propoziţie (nucleu)
2. Elevii sunt invitaţi să scrie cuvinte sau sintagme care le vin în minte în legătură cu tema propusă
3. Cuvintele sau ideile vor fi legate prin linii de noţiunea centrală
4. Elevii lucrează în grupe
5. Fiecare grupă prezintă “ciorchina” proprie
6. Se analizează fiecare “ciorchină” şi se efectuează una comună pe tablă dirijată de profesor
7. După rezolvarea sarcinii de lucru, elevii vor folosi noţiunile şi legăturile create pentru a dezvolta idei despre conceptul propus.

 

 

– Prin acest exerciţiu se încurajează participarea întregii clase.
– Poate fi folosit cu succes la evaluarea unei unităţi de conţinut dar şi pe parcursul predării, făcându-se apel la cunoştinţele dobândite de elevi.
– Este o metodă antrenantă care dă posibilitatea fiecărui elev să participe individual, în perechi sau în grup.
– Solicită gândirea copiilor, deoarece ei trebuie să treacă în revistă toate cunoştinţele lor în legătură cu un termen – nucleu, reprezentativ pentru lecţie, în jurul căruia se leagă toate cunoştinţele lor.
– Se scrie un cuvânt/tema în mijlocul tablei.
– Se cere elevilor să noteze toate ideile/sintagmele care le vin în minte legate de cuvânt/tema şi se trasează linii între acestea şi cuvântul/tema iniţială.
– Ciorchinele este o metodă care se poate aplica în etapa de evocare sau reflecţie, în realizarea sensului şi în evaluare.

– Se poate folosi metoda ciorchinelui şi în secvenţe de recapitulare a noţiunilor teoretice.

– Prin întrebări, cadrul didactic dirijează gândirea elevilor, notează şi schematizează cunoştinţele teoretice.

 

 

Avantaje:

 

 

1. Nu se critică ideile propuse
2. Stimulează conexiunile dintre idei
3. Iese în evidenţă modul propriu de a înţelege o temă anume
4. Realizează asociaţii noi de idei sau relevă noi sensuri ale ideilor
5. Caută căi de acces spre propriile cunoştinţe
6. Poate fi utilizată ca metodă liberă sau cu indicare prealabilă a categoriilor de informaţii aşteptate de la elevi.
7. Prin acest exerciţiu se încurajează participarea întregii clase.
8. Poate fi folosit cu succes la evaluarea unei unităţi de conţinut dar şi pe parcursul predării, făcându-se apel la cunoştinţele dobândite de elevi.