AnnaE
#0

Turnirul întrebărilor

 

Este o metodă prin care se exersează capacitatea copiilor de a formula întrebări pe baza unui text ştiinţific, concurând, dar şi cooperând. Se poate utiliza în activităţile de lectura educatoarei, povestire, audiţia unor texte ştiinţifice.

 

Etapele metodei:

 

– organizarea colectivului de copii, în grupe de câte şase
– prezentarea sarcinii didactice presupune anunţarea obiectivelor, explicarea sarcinilor; ascultarea poveştii,
– activitate în grupuri – fiecare membru al grupului va formula singur întrebări adresate în primă fază membrilor din grupul respectiv, apoi celorlalte grupe.
– întrecerea între grupe – membrii celor două grupe se aşează faţă în faţă şi se pregătesc de întrecere, fiecare echipă prezintă, pe rând, câte o întrebare echipei adverse, evaluează răspunsul dat şi decide punctajul.

 

Educatoarea apreciază atât întrebările, cât şi răspunsurile şi validează punctajul. Întrebările nu trebuie să se repete.
Pentru o evidenţă cât mai exactă, punctajele obţinute se trec într-un tabel.
Se pot atribui copiilor diferite roluri în cadrul grupului, cum ar fi: „conducătorul”,
„ceasornicul” / „orologiul”, „energicul”, „crainicul”,etc. R.A.I.

 

Metoda R.A.I. (răspunde, aruncă, interoghează) este o metodă destul de uşor de aplicat în activităţile desfăşurate, în special cu preşcolarii mari. Este un joc simplu de aruncare a unei mingi de la un copil la altul. Cel care aruncă mingea adresează o întrebare celui care o prinde. Acesta răspunde la întrebare, apoi aruncă mingea altui coleg şi îi pune o altă întrebare vizând conţinutul care trebuie evaluat ( precizat de la început de către educatoare). Prin caracterul său antrenant şi realizată sub formă de joc, metoda menţine trează atenţia tuturor copiilor din grupă, participând chiar şi cei mai timizi dintre aceştia. Copiii sunt atraşi de suspansul generat de întrebările neaşteptate şi de exerciţiul de promptitudine la care îi solicită jocul.

 

Această metodă de evaluare poate fi utilizată cu succes, mai ales la grupa pregătitoare, la sfârşitul unor activităţi de cunoaştere a mediului, educare a limbajului, activităţi cu conţinut matematic.
R.A.I. este atât o metodă de evaluare cât şi strategie de învăţare care îmbină cu succes competiţia şi colaborarea şi permite realizarea unui feed-back rapid.