AnnaE
#0

                              Atributul și propoziția subordonată atributivă 

 

  1. Precizează felul atributelor din enunțurile de mai jos și cazul în care se află acestea:

 

 

 

  • Florile din vază au un miros minunat.
  • Războiul contra drogurilor este de durată.
  • Casa Ioanei este în construcție.
  • Iarba înverzită a câmpiei este încântătoare.
  • Sora Ioanei, Mara, a fost bine intenționată.
  • I-am dat lui Ion, fratelui tău, cartea.
  • Băiatul deștept merge la olimpiada de matematică.
  • Cartea citită era foarte interesantă.
  • Mâna tremurândă i-a trădat emoția.
  • Copilul său era cel accidentat.
  • Nicio lucrare nu era de nota zece.
  • Ioana însăși a vizitat muzeul.
  • Nu se știe care elev a spart geamul.
  • Ce carte citești?
  • Altă fată a fost văzută în parc.
  • Patru fete au plecat la plimbare.
  • A treia concurentă a ieșit învingătoare.
  • Cărțile pentru el sunt la Ioana.
  • Casa lor este pe malul mării.
  • Ochii-i albaștri l-au impresionat.
  • Acelea, ele, sunt colegele mele.
  • Ziua de azi a fost minunată.
  • Strigătul ”ura” l-a uimit.

 

 

  1. Înlocuiește atributele adjectivale din enunțurile de mai jos cu atribute substantivale:

 

  • Rasele canine sunt diverse.
  • Transportul feroviar este mai ieftin decât transportul aerian.

 

  1. Adaugă câte un atribut substantivelor subliniate, astfel încât descrierea să inspire voioșie. Precizează felul atributelor adăugate.

Fata a împins poarta grădinii și a văzut o potecă ce ducea spre o casă. În fața ușii era un câine, care dormea pe un covoraș.

  1. Indică atributele verbale din textul de mai jos și arată prin ce se exprimă:

 Bucuria de a vedea primii fulgi de nea, vine, uneori, chiar de Moș Nicolae. Bătrânii spun că zăpada

căzând lin reprezintă fire din barba sfântului căruia Dumnezeu i-a dat grija de a ține din scurt Soarele.astrul are un drum de urmat, dar caută mereu un mijloc de tras pe sfoară paza. Sfântul îl prinde, dar Soarele, care are aerul de a spune că într-o zi va scăpa de supraveghere, nu se astâmpără.

  1. Transformă atributele substantivale din enunțurile de mai jos în atribute pronominale și indică felul acestora.

Cartea copilului se află pe masă. Cadourile de la colegi l-au bucurat. Lupta contra leneșilor este declarată.

  1. Construiește enunțuri în care să ai atribute exprimate prin:

 

  • Pronume nehotărât în D:
  • Numeral ordinal în G:
  • Locuțiune verbală la infinitiv:
  • Substantiv propriu în D:
  • Interjecție:
  • Pronume posesiv în G:
  • Locuțiune substantivală în Ac.

 

  1. Împarte enunțurile următoare în propoziții și precizează felul elementelor introductive (de relație):

 

  • Problema că el nu vine la petrecere este de discutat.
  • Dorința să cânte la pian era puternică.
  • Motivul de s-a retras acolo l-au aflat toți.
  • Întrebarea dacă să renunțe îl macină.
  • Nu-l cunosc pe elevul care va veni.
  • La întrebarea care fată a câștigat concursul nu știu răspunsul.
  • Locurile oricui întârzie vor fi reținute.
  • Orașul unde m-am născut este minunat.
  • Vremea când eram copil mă fascinează încă.
  • Felul cum s-au purtat m-a dezamăgit.
  • Cele câte auzi sunt minciuni.

 

  1. Construiește enunțuri în care propoziția ”dacă va pleca” să fie, pe rând, predicativă, subiectivă și atributivă.
  2. Completează spațiile libere cu propozițiile subordonate atributive potrivite:

 

  • Aceasta este cartea................................................. ................
  • Omul.................................................... ........era vecinul vostru.
  • Femeia.................................................. ....nu știe despre ce vorbim.
  • El este băiatul................................................ ..................................

 

  1. Completează enunțurile cu propoziții regente potrivite pentru următoarele subordonate atributive:

 

  • ....................................................... .............pe care l-am cunoscut cu un an în urmă.
  • .........................pe care am construit-o acum trei ani..............................................
  • ........................................câte spui..................................................... ......................
  • ..................................................pe care trebuie să le îndeplinești...........................

 

  1. Contrage propozițiile atributive de la exercițiul anterior.
  2. Recunoaște propozițiile subordonate atributive din textele următoare:

 

  1. Toți acești oameni, în imaginația cărora vrăjile au ocupat întotdeauna zone întinse și fierbinți,

poposesc pe malul Oltului, punând la cale sfidătoarea lor faptă. E munca unei veri întregi pe care o au în față, și, pentru acest lung răstimp, ei se instalează în preajma gropilor de lut și a cuptoarelor fumegânde.”          (Geo Bogza)

  1. Când, mânați de neastâmpăr și mistuiți de infinite aspirații, navigatorii vechimii au născocit corăbii cu care s-au avântat pe ocean să-l cucerească, poate că nu prin mintea tuturora a trecut gândul, și nici prin inimă fiorul, că, în realitate, oceanul e acela care i-a născocit pe ei, pentru a cuceri, prin ei, pământul.”(Geo Bogza)

 

 

 

BIBLIOGRAFIE:

  1. Amalia Dumitriu, Mihaela Jianu, Constanța-Valentina Mihăilă, ”Gramatică. Clasa a VIII-a”, ed. Cartea

de buzunar, București,2005, pag.36-40.

  1. Alexandru Crișan, Sofia Dobra, Florentina Sâmihăian, ”Limba română. Manual pentru clasa a VIII-a”,

ed. Humanitas Educațional, 2012, pag.118-127.

  1. Adrian Nicolae Romonți, Claudia Topan (coord.teste), Diana Florentina Basalic, Emilia-Alina Pop,

Lavinia Fetti, Mimi Dumitrache, Monica Cristina Anisie, Marius Popa, ”Ghid complet pentru Evaluarea Națională 2016. Limba și literatura română. Clasa a VIII-a”, ed. Delfin, București,2015, pag.145-152.