Atributul și propoziția subordonată atributivă
- Precizează felul atributelor din enunțurile de mai jos și cazul în care se află acestea:
- Florile din vază au un miros minunat.
- Războiul contra drogurilor este de durată.
- Casa Ioanei este în construcție.
- Iarba înverzită a câmpiei este încântătoare.
- Sora Ioanei, Mara, a fost bine intenționată.
- I-am dat lui Ion, fratelui tău, cartea.
- Băiatul deștept merge la olimpiada de matematică.
- Cartea citită era foarte interesantă.
- Mâna tremurândă i-a trădat emoția.
- Copilul său era cel accidentat.
- Nicio lucrare nu era de nota zece.
- Ioana însăși a vizitat muzeul.
- Nu se știe care elev a spart geamul.
- Ce carte citești?
- Altă fată a fost văzută în parc.
- Patru fete au plecat la plimbare.
- A treia concurentă a ieșit învingătoare.
- Cărțile pentru el sunt la Ioana.
- Casa lor este pe malul mării.
- Ochii-i albaștri l-au impresionat.
- Acelea, ele, sunt colegele mele.
- Ziua de azi a fost minunată.
- Strigătul ”ura” l-a uimit.
- Înlocuiește atributele adjectivale din enunțurile de mai jos cu atribute substantivale:
- Rasele canine sunt diverse.
- Transportul feroviar este mai ieftin decât transportul aerian.
- Adaugă câte un atribut substantivelor subliniate, astfel încât descrierea să inspire voioșie. Precizează felul atributelor adăugate.
Fata a împins poarta grădinii și a văzut o potecă ce ducea spre o casă. În fața ușii era un câine, care dormea pe un covoraș.
- Indică atributele verbale din textul de mai jos și arată prin ce se exprimă:
Bucuria de a vedea primii fulgi de nea, vine, uneori, chiar de Moș Nicolae. Bătrânii spun că zăpada
căzând lin reprezintă fire din barba sfântului căruia Dumnezeu i-a dat grija de a ține din scurt Soarele.astrul are un drum de urmat, dar caută mereu un mijloc de tras pe sfoară paza. Sfântul îl prinde, dar Soarele, care are aerul de a spune că într-o zi va scăpa de supraveghere, nu se astâmpără.
- Transformă atributele substantivale din enunțurile de mai jos în atribute pronominale și indică felul acestora.
Cartea copilului se află pe masă. Cadourile de la colegi l-au bucurat. Lupta contra leneșilor este declarată.
- Construiește enunțuri în care să ai atribute exprimate prin:
- Pronume nehotărât în D:
- Numeral ordinal în G:
- Locuțiune verbală la infinitiv:
- Substantiv propriu în D:
- Interjecție:
- Pronume posesiv în G:
- Locuțiune substantivală în Ac.
- Împarte enunțurile următoare în propoziții și precizează felul elementelor introductive (de relație):
- Problema că el nu vine la petrecere este de discutat.
- Dorința să cânte la pian era puternică.
- Motivul de s-a retras acolo l-au aflat toți.
- Întrebarea dacă să renunțe îl macină.
- Nu-l cunosc pe elevul care va veni.
- La întrebarea care fată a câștigat concursul nu știu răspunsul.
- Locurile oricui întârzie vor fi reținute.
- Orașul unde m-am născut este minunat.
- Vremea când eram copil mă fascinează încă.
- Felul cum s-au purtat m-a dezamăgit.
- Cele câte auzi sunt minciuni.
- Construiește enunțuri în care propoziția ”dacă va pleca” să fie, pe rând, predicativă, subiectivă și atributivă.
- Completează spațiile libere cu propozițiile subordonate atributive potrivite:
- Aceasta este cartea................................................. ................
- Omul.................................................... ........era vecinul vostru.
- Femeia.................................................. ....nu știe despre ce vorbim.
- El este băiatul................................................ ..................................
- Completează enunțurile cu propoziții regente potrivite pentru următoarele subordonate atributive:
- ....................................................... .............pe care l-am cunoscut cu un an în urmă.
- .........................pe care am construit-o acum trei ani..............................................
- ........................................câte spui..................................................... ......................
- ..................................................pe care trebuie să le îndeplinești...........................
- Contrage propozițiile atributive de la exercițiul anterior.
- Recunoaște propozițiile subordonate atributive din textele următoare:
- ”Toți acești oameni, în imaginația cărora vrăjile au ocupat întotdeauna zone întinse și fierbinți,
poposesc pe malul Oltului, punând la cale sfidătoarea lor faptă. E munca unei veri întregi pe care o au în față, și, pentru acest lung răstimp, ei se instalează în preajma gropilor de lut și a cuptoarelor fumegânde.” (Geo Bogza)
- ”Când, mânați de neastâmpăr și mistuiți de infinite aspirații, navigatorii vechimii au născocit corăbii cu care s-au avântat pe ocean să-l cucerească, poate că nu prin mintea tuturora a trecut gândul, și nici prin inimă fiorul, că, în realitate, oceanul e acela care i-a născocit pe ei, pentru a cuceri, prin ei, pământul.”(Geo Bogza)
BIBLIOGRAFIE:
- Amalia Dumitriu, Mihaela Jianu, Constanța-Valentina Mihăilă, ”Gramatică. Clasa a VIII-a”, ed. Cartea
de buzunar, București,2005, pag.36-40.
- Alexandru Crișan, Sofia Dobra, Florentina Sâmihăian, ”Limba română. Manual pentru clasa a VIII-a”,
ed. Humanitas Educațional, 2012, pag.118-127.
- Adrian Nicolae Romonți, Claudia Topan (coord.teste), Diana Florentina Basalic, Emilia-Alina Pop,
Lavinia Fetti, Mimi Dumitrache, Monica Cristina Anisie, Marius Popa, ”Ghid complet pentru Evaluarea Națională 2016. Limba și literatura română. Clasa a VIII-a”, ed. Delfin, București,2015, pag.145-152.