APLICAȚII - FONETICĂ - EXERCIȚII - FIȘA III
1. Se dă textul:
„Seceta a ucis orice boare de vânt.
Soarele s-a topit și a curs pe pământ.
A rămas cerul fierbinte și gol.
Ciuturile scol din pământ nămol” (Nicolae Labiș)
a) Scrie numărul de litere și de sunete din cuvintele:
- seceta ...............................................
- ciuturi ...............................................
- orice ...............................................
b) Scrie din text cuvintele cxare conțin diftongi.
....................................................... ...................................
c) Desparte în silabe cuvintele și precizează regula folosită
- orice ....................................................
- pământ ..................................................
- fierbinte .................................................
3. Completează enunțurile de mai jos sensul potrivit al următoarelor cuvinte, în funcție de accentul adecvat:
adună - aduná, casa - casa, adoptă - adoptă
a) Copilul ............................................cifrele. (indicativ prezent)
El ................................ merele. (indicativ, perfect simplu)
b) Are .............................plină de flori.
El ............................... obiectele nefolositoare. (verb)
c) Ionel .......................... o atitudine defensivă. (indicativ, perfect simplu)
Familia ....................... doi copii. (indicativ, prezent)
4. Accentuează corect cuvintele: profesor, biografie, simpozion, caracter, matur.
5. Scrie ce sunetele se aud în pronunțarea sunetului „X” din cuvintele:
taxă ............................ extenuat - ................................
examinare ............................. extemporal - ............................
extern ............................