Cuprins :
CUVÂNT ÎNAINTE………………………………………………………..11
I.PROBLEMATICA EDUCATIEI SI ÎNVATAMANTULUI ÎN SOCIETATEA CONTEMPORANA.
INOVATIE SI REFORMA ÎN SCOALA ROMANEASCA……………12
1. Educatia. Concept, forme, functii………………………………………...12
2. Educatia si provocarile lumii contemporane: criza mondiala educatiei, procese de tranzitie, solutii generale si specifice…………………………13
3. Educatia si dezvoltarea durabila a societatii între exigentele prezentului si cele ale viitorului. Dinamica relatiei educatie de baza-educatie permanenta-autoeducatie……..…………………………………19
4. Inovatie si reforma în învatamântul primar românesc - finalitati, tendinte, politici si practici educationale; managementul schimbarilor
în învatamânt …………………………………………………………….25
5. Alternative la învatamântul primar românesc……………………………31
II. EDUCABILITATEA.
FACTORII DEVENIRII FIINTEI UMANE………………………..37
1. Conceptul de educabilitate………………………………………………..37
2. Teorii privind educabilitatea: teoria ereditarista, teoria ambientalista, teoria triplei determinari – esenta (mecanisme), limite…………………..38
3. Ereditatea – premisa naturala a dezvoltarii psihoindividuale…………….39
4. Mediul – cadrul sociouman al dezvoltarii psihoindividuale……………...40
5. Educatia – factor determinant al dezvoltarii psihoindividuale…………...40 6. Specificul influentelor educative si ale mediului la scolarul mic si mijlociu……………………………………………………………...…41
III. STRUCTURA SI DINAMICA PERSONALITATII……………….45
1. Conceptul de personalitate:……………………………………………….45
2. Caracteristicile dezvoltarii psiho-fizice a scolarului mic si mijlociu…......53
3. Dimensiunea creativa a personalitatii. Formare, dezvoltare, exprimare,afirmare în plan individual si social…………………………………….59
4. Metode si tehnici de cunoastere a personalitatii scolarului mic si mijlociu…………………………………………………………..62
IV. PROBLEMATICA SISTEMULUI INSTITUTIONAL DE ÎNVATAMÂNT SI A PROCESULUI DE ÎNVATAMÂNT…………….67
1. Sistemul de învatamânt-concept, functii, structura, tendinte de evolutie………………………………………………………………....67
2. Procesul de învatamânt-concept, functii, structura, dimensiuni generale, caracteristici generale. Specificul abordarii sistemice si comunicationale
în învatamântul primar…………………………………………………....69
3. Analiza procesului de învatamânt la nivelul interactiunii, evaluarea initiala – predare –învatare – evaluare………………………...72
4. Interdependenta formal – nonformal - informal la nivelul sistemului si al procesului de învatamânt…………………………………………………75
5. Normativitate în procesul de învatamânt. Sistemul principiilor didactice.
Fundamente, relevanta pentru învatamântul primar, practica, aplicatii………………………………………………………….78
V. FINALITATILE EDUCATIEI………………………………………...86
1. Definirea si analiza conceptelor: finalitate, ideal, scop, obiectiv, sarcina, profilul educational al elevului…………………………………………..86
2. Taxonomia finalitatilor. criterii si sisteme de referinta în clasificare ……………………………………………………………..94
3. Operationalizarea obiectivelor educationale. concept, model, relevanta practica, limite, aplicatii………………………………………………...101
VI. ÎNVATAREA SCOLARA. ORIENTARI CONTEMPORANE ÎN TEORIA SI PRACTICA ÎNVATARII………………………………….106
1. Conceptul de învatare scolara…………………………………………..106
2. Conditiile interne ale învatarii scolare………………………………….113
3. Conditii externe ale învatarii scolare…………………………………...116
4. Interdependenta dintre conditiile interne si externe ale învatarii……….118
5. Specificul învatarii la scolarul mic …………………………………….119
6. Specificul învatarii la scolarul mijlociu………………………………...131
VII. PROBLEME TEORETICE SI PRACTICE ALE CURRICULUMULUI REFORMA CURRICULUMULUI ÎN ÎNVATAMÂNTUL PRIMAR ROMÂNESC……………………….…135
1. Analiza conceptelor: curriculum, arie curriculara, ciclu curricular, continut al învatamântului, situatie de învatare………………………………………………………………….135
2. Relatia obiective-continuturi, metode de predare-învatare-evaluare...…140
3. Factori determinanti si surse generatoare în elaborarea curriculumului..142
4. Tipuri de curriculum ………………………………………………...…144
5. Orientari si practici noi în organizarea curriculumului: interdisciplinaritate, organizare modulara, organizare de tip integrat, curriculum diferentiat si
personalizat……………………………………………………………..147
6. Documentele curriculare: planul-cadru, programe scolare, manualele, materialele-suport. Metodologia aplicarii lor în scoala………………...151 VIII.
PREDAREA. ORIENTARI CONTEMPORANE ÎN TEORIA SI PRACTICA PREDARII…………………………………………………157
1. Conceptul de predare. relatia predare-învatare-evaluare……………….157
2. Predarea – act de comunicare pedagogica eficienta……………………..160
3. Strategii si stiluri de predare…………………………………………...162
4. Specificul predarii în învatamântul primar…………………………….168
5. Modele de determinare a eficacitatii si eficientei predarii si a
comportamentului didactic al învatatorului…………………………….172
IX. METODOLOGIA SI TEHNOLOGIA INSTRUIRII……………...175
1. Delimitari conceptuale: metodologie, tehnologie, strategie, metoda, procedeu, mijloc. Analiza interdependentelor. Rolul integrator al strategiilor didactice…………………………………………………….175
2. Sistemul metodelor de instruire. Clasificarea si caracteristicile principalelor grupe de metode. Specificul metodelor de instruire pentru învatamântul
primar……………………………………………………………………181
3. Descrierea metodelor de instruire. Fundamente si posibilitati de aplicare eficienta, activizatoare, creativa. ………………………………………182
4. Mijloace didactice si suporturi tehnice de instruire: rol, functii, valente formative……………………………………………………………..…205
5. Instruirea asistata de calculator – directie strategica în perfectionarea metodologiei si tehnologiei instruirii………………………………...…208
X. RELATII SI INTERACTIUNI EDUCATIONALE……………...212
1. Definirea si analiza conceptului de relatie educationala………….……212
2. Relatii si interactiuni educationale în clasa de elevi………………...…213
3. Caracteristicile demersului de “influenta educationala” în învatamântul primar………………………………………………………………..…221
4. Atractia interpersonala în clasa de elevi………………………………...222
5. Comunicarea interpersonala…………………………………………….224
6. Climatul educational în clasa de elevi……………………………….….227
XI. EVALUAREA…………………………………………………….….231
1. Definirea si analiza conceptului de evaluare. Masurarea - aprecierea - decizia. Integrarea evaluarii în procesul de învatamânt……………..….231
2. Functiile evaluarii ……………………………………………………...233
3. Forme / tipuri de evaluare a rezultatelor si progreselor scolare: initiala, continua / formativa, finala / sumativa………………………………….233
4. Metode si tehnici de evaluare a rezultatelor si a progreselor scolare …..234
5. Factori perturbatori si erori în evaluarea scolara. Modalitati de corectare…………………………………………………245
6. Metodologia proiectarii, elaborarii, aplicarii si interpretarii probelor evaluative……………………………………………………………….246
7. Formarea capacitatii de autoevaluare la elevi…………………………..248
8. Perfectionarea metodologiei de evaluare si perspectiva reformei învatamântului în România……………………………………………..249
XII. PROIECTAREA PEDAGOGICA A ACTIVITATILOR DE INSTRUIRE SI EDUCARE. MODURI SI FORME DE ORGANIZARE A ACTIVITATILOR DIDACTICE………………..252
1. Conceptul de proiectare pedagogica. Functiile proiectarii pedagogice………………………………………...252
2. Etapele proiectarii pedagogice…………………………………………..254
3. Niveluri ale proiectarii pedagogice. Finalizarea proiectarii pedagogice:……………………………………..256
4. Unitate si diversitate în proiectarea activitatilor de instruire si educatie. Modele de proiectare a lectiei, a altor activitati scolare si extrascolare…263
5. Grile de evaluare. Criterii de autoevaluare…………………………..….264
6. Moduri si forme de organizare a activitatilor didactice: concept, tipologie. Lectia – activitate didactica de baza. Alte forme de organizare………...267
7. Aplicatii: proiectarea unui sistem de lectii, de alte activitati scolare si extrascolare…………………………………………………………..…270
XIII. PERSONALITATEA ÎNVATATORULUI / INSTITUTORULUI……………………………..274
1. Structura personalitatii învatatorului: personalitatea de baza, câmpul psihopedagogic, reprezentarile psihopedagogice, credintele-convingerile psihopedagogice, personalitatea cristalizata, stil educational…………..274
2. Statute si roluri ale cadrului didactic: planificare, organizare, control, îndrumare, evaluare, monitorizare, consiliere, decizie………………….277
3. Recrutarea, selectia si formarea cadrelor didactice……………………..279
4. Cariera didactica în România. Învatatorul si realitatea socio-educationala……………………………..282
5. Deontologia pedagogica…………………………………………….…..284
XIV. EDUCATIA MORALA……………………………………………287
1. Reperele întemeierii educatiei morale: reper subiectiv (psihologic), reper obiectiv (axiologic, normativ)…………………………………………..287
2. Educatia morala, institutii sociale: determinism si conexiuni specifice învatamântului primar ………………………………………………….289
3. Limbajul moral: specificitati psiho-pedagogice, implicatii în activitatile instructiv-educative……………………………………………………..291
4. Comportamentul moral: definire, forme de exprimare, Caracteristici………………………………………………………….........294
5. Nivelurile si stadiile dezvoltarii si educarii comportamentului moral………………………………………………..299
6. Autoeducatia morala – parte constitutiva a educatiei morale: semnificatii, forme, surse, componente structural-functionale ………………………301
7. Finalitatile si strategiile de formare si evaluare în cadrul educatiei morale………………………………………………………...305
XV. CONSILIEREA PSIHOPEDAGOGICA ÎN CICLUL PRIMAR…………………………………………………...314
1. Delimitarea conceptelor: consiliere, orientare scolara si profesionala….314 2. Clasa de elevi ca grup educational. Sintalitatea clasei de elevi……...…315 3. Consilierea psihopedagogica. orientarea scolara si profesionala: fundamente, obiective, continuturi, metodologie, cadrul institutional….317
4. Documente utilizate în managementul clasei de elevi: planul activitatii educative, fisa de caracterizare psiho-socio-pedagogica a clasei de elevi; fisa de caracterizare psihopedagogica a elevului………………….……320
5. Parteneriat si cooperare în domeniul consilierii……………………..….321
XVI. CONSILIEREA. MANAGEMENTUL CLASEI DE ELEVI……………………………………………………………………..324
1. Delimitarea conceptelor: managementul organizatiei scolare, managementul clasei, microgrup scolar, consiliere, orientare scolara si profesionala……………………………………………………………..324
2. Clasa de elevi ca grup educational. Sintalitatea clasei de elevi………...330 3. Consilierea psihopedagogica. orientarea scolara si profesionala: fundamente, obiective, continuturi, metodologie, cadrul institutional ....332
4. Documente utilizate în managementul clasei de elevi: planul activitatii educative, fisa de caracterizare psiho-socio-pedagogica a clasei de elevi; fisa de caracterizare psihopedagogica a elevului……………………….335
5. Parteneriat si cooperare în domeniul consilierii………………………..336
PROGRAMA PENTRU DEFINITIVARE ÎN ÎNVATAMÂNT ÎNVATATORI/INSTITUTORI………………….339
PROGRAMA PENTRU GRADUL II ÎN ÎNVATAMÂNT ÎNVATATORI/INSTITUTORI…………………………………………356