AnnaE
#0

Cuprins :

 

CUVÂNT ÎNAINTE………………………………………………………..11

 

I.PROBLEMATICA  EDUCATIEI  SI  ÎNVATAMANTULUI ÎN SOCIETATEA  CONTEMPORANA.

INOVATIE SI REFORMA ÎN SCOALA ROMANEASCA……………12

 

1.         Educatia. Concept, forme, functii………………………………………...12

2.         Educatia  si provocarile lumii contemporane: criza mondiala educatiei, procese de tranzitie, solutii generale si specifice…………………………13

3.        Educatia si dezvoltarea durabila a societatii între exigentele   prezentului si cele  ale  viitorului. Dinamica relatiei educatie de baza-educatie permanenta-autoeducatie……..…………………………………19

4.         Inovatie  si  reforma  în  învatamântul  primar  românesc -  finalitati, tendinte, politici  si  practici  educationale;  managementul  schimbarilor 

în învatamânt  …………………………………………………………….25

5.         Alternative la învatamântul primar românesc……………………………31

                                                                                                                        

 

II. EDUCABILITATEA.  

    

FACTORII  DEVENIRII FIINTEI  UMANE………………………..37

 

1.         Conceptul de educabilitate………………………………………………..37

2.         Teorii privind educabilitatea: teoria ereditarista, teoria ambientalista,     teoria triplei determinari – esenta (mecanisme), limite…………………..38

3.         Ereditatea – premisa naturala a dezvoltarii psihoindividuale…………….39

4.         Mediul – cadrul sociouman al dezvoltarii psihoindividuale……………...40

5.    Educatia – factor determinant al dezvoltarii psihoindividuale…………...40 6. Specificul influentelor educative si ale mediului la scolarul mic   si mijlociu……………………………………………………………...…41

 

 

III.  STRUCTURA SI DINAMICA PERSONALITATII……………….45

 

1.         Conceptul de personalitate:……………………………………………….45

2.         Caracteristicile dezvoltarii psiho-fizice a scolarului mic si mijlociu…......53

3.         Dimensiunea creativa a personalitatii. Formare, dezvoltare, exprimare,afirmare în plan individual si social…………………………………….59

4.         Metode si tehnici de cunoastere a personalitatii scolarului mic si mijlociu…………………………………………………………..62

 

 

IV. PROBLEMATICA SISTEMULUI INSTITUTIONAL DE ÎNVATAMÂNT SI A PROCESULUI DE ÎNVATAMÂNT…………….67

 

1.         Sistemul de învatamânt-concept, functii, structura, tendinte  de evolutie………………………………………………………………....67

2.         Procesul de învatamânt-concept, functii, structura, dimensiuni generale, caracteristici generale. Specificul abordarii sistemice si comunicationale 

    în învatamântul primar…………………………………………………....69

3.         Analiza procesului de învatamânt la nivelul interactiunii,  evaluarea initiala – predare –învatare – evaluare………………………...72

4.         Interdependenta formal – nonformal - informal la nivelul sistemului si al procesului de învatamânt…………………………………………………75

5.         Normativitate în procesul de învatamânt. Sistemul principiilor didactice.

Fundamente, relevanta  pentru învatamântul primar,  practica, aplicatii………………………………………………………….78

 

 

V. FINALITATILE EDUCATIEI………………………………………...86

 

1.         Definirea si analiza conceptelor: finalitate, ideal, scop, obiectiv, sarcina, profilul educational al elevului…………………………………………..86

2.         Taxonomia finalitatilor. criterii si sisteme de referinta în clasificare ……………………………………………………………..94

3.         Operationalizarea obiectivelor educationale. concept, model, relevanta practica, limite, aplicatii………………………………………………...101

 

 

VI. ÎNVATAREA SCOLARA. ORIENTARI CONTEMPORANE ÎN TEORIA SI PRACTICA ÎNVATARII………………………………….106

 

1.         Conceptul de învatare scolara…………………………………………..106

2.         Conditiile interne ale învatarii scolare………………………………….113

3.         Conditii externe ale învatarii scolare…………………………………...116

4.         Interdependenta dintre conditiile interne si externe ale învatarii……….118

5.         Specificul învatarii la scolarul mic …………………………………….119

6.         Specificul învatarii la scolarul mijlociu………………………………...131

 

 

VII. PROBLEME  TEORETICE  SI  PRACTICE  ALE  CURRICULUMULUI  REFORMA CURRICULUMULUI  ÎN  ÎNVATAMÂNTUL  PRIMAR  ROMÂNESC……………………….…135

 

1. Analiza conceptelor: curriculum, arie curriculara, ciclu curricular, continut al învatamântului, situatie de învatare………………………………………………………………….135

2.         Relatia obiective-continuturi, metode de predare-învatare-evaluare...…140

3.         Factori determinanti si surse generatoare în elaborarea curriculumului..142

4.         Tipuri de curriculum ………………………………………………...…144

5.         Orientari si practici noi în organizarea curriculumului: interdisciplinaritate, organizare modulara, organizare de tip integrat, curriculum diferentiat si

personalizat……………………………………………………………..147

6.         Documentele curriculare: planul-cadru, programe scolare, manualele, materialele-suport. Metodologia aplicarii lor în scoala………………...151 VIII.

 

PREDAREA. ORIENTARI  CONTEMPORANE  ÎN  TEORIA  SI PRACTICA PREDARII…………………………………………………157

 

1.         Conceptul de predare. relatia predare-învatare-evaluare……………….157

2.         Predarea – act de comunicare pedagogica eficienta……………………..160

3.         Strategii  si stiluri de predare…………………………………………...162

4.         Specificul predarii  în învatamântul primar…………………………….168

5.         Modele de determinare a eficacitatii si eficientei predarii si a

comportamentului didactic al învatatorului…………………………….172

 

 

IX. METODOLOGIA SI TEHNOLOGIA INSTRUIRII……………...175

 

1.   Delimitari conceptuale: metodologie, tehnologie, strategie, metoda, procedeu, mijloc. Analiza interdependentelor. Rolul integrator al strategiilor didactice…………………………………………………….175

2.   Sistemul metodelor de instruire. Clasificarea si caracteristicile principalelor grupe de metode. Specificul metodelor de instruire pentru învatamântul

primar……………………………………………………………………181

3.   Descrierea metodelor de instruire. Fundamente si posibilitati de aplicare eficienta, activizatoare, creativa. ………………………………………182

4.   Mijloace didactice si suporturi tehnice de instruire: rol, functii, valente formative……………………………………………………………..…205

5.  Instruirea asistata de calculator – directie strategica în perfectionarea metodologiei si tehnologiei instruirii………………………………...…208

 

 

X.  RELATII  SI  INTERACTIUNI  EDUCATIONALE……………...212

 

1.         Definirea si analiza conceptului de  relatie educationala………….……212

2.    Relatii si interactiuni educationale  în clasa de elevi………………...…213

3.    Caracteristicile demersului de “influenta educationala” în învatamântul primar………………………………………………………………..…221

4.    Atractia interpersonala în clasa de elevi………………………………...222

5.   Comunicarea interpersonala…………………………………………….224

6.   Climatul educational în clasa de elevi……………………………….….227

 

 

XI.  EVALUAREA…………………………………………………….….231

 

1.   Definirea si analiza conceptului de evaluare. Masurarea - aprecierea - decizia. Integrarea evaluarii în procesul de învatamânt……………..….231

2.   Functiile evaluarii ……………………………………………………...233

3.   Forme / tipuri de evaluare a rezultatelor si progreselor scolare: initiala, continua / formativa, finala / sumativa………………………………….233

4.  Metode si tehnici de evaluare a rezultatelor si a progreselor scolare …..234

5.  Factori perturbatori si erori în evaluarea scolara. Modalitati de corectare…………………………………………………245

6.  Metodologia proiectarii, elaborarii, aplicarii si interpretarii probelor evaluative……………………………………………………………….246

7.  Formarea capacitatii de autoevaluare la elevi…………………………..248

8.  Perfectionarea metodologiei de evaluare si perspectiva reformei învatamântului în România……………………………………………..249

 

XII.  PROIECTAREA  PEDAGOGICA  A  ACTIVITATILOR DE  INSTRUIRE  SI  EDUCARE.  MODURI  SI  FORME  DE  ORGANIZARE  A  ACTIVITATILOR  DIDACTICE………………..252

 

1.   Conceptul de proiectare pedagogica. Functiile proiectarii pedagogice………………………………………...252

2.  Etapele proiectarii pedagogice…………………………………………..254

3.  Niveluri ale proiectarii pedagogice.  Finalizarea proiectarii pedagogice:……………………………………..256

4.  Unitate si diversitate în proiectarea activitatilor de instruire si educatie. Modele de proiectare a lectiei, a altor activitati scolare si extrascolare…263

5.  Grile de evaluare. Criterii de autoevaluare…………………………..….264

6.   Moduri si forme de organizare a activitatilor didactice: concept, tipologie.  Lectia – activitate didactica de baza. Alte forme de organizare………...267

7.   Aplicatii: proiectarea unui sistem de lectii, de alte activitati scolare si extrascolare…………………………………………………………..…270

 

 

XIII. PERSONALITATEA  ÎNVATATORULUI / INSTITUTORULUI……………………………..274

 

1.         Structura personalitatii învatatorului: personalitatea de baza, câmpul psihopedagogic, reprezentarile psihopedagogice, credintele-convingerile psihopedagogice, personalitatea cristalizata, stil educational…………..274

2.   Statute si roluri ale cadrului didactic: planificare, organizare, control, îndrumare, evaluare, monitorizare, consiliere, decizie………………….277

3. Recrutarea, selectia si formarea cadrelor didactice……………………..279

4. Cariera didactica în România.  Învatatorul si realitatea socio-educationala……………………………..282

5. Deontologia pedagogica…………………………………………….…..284

 

 

XIV. EDUCATIA MORALA……………………………………………287

 

1.    Reperele întemeierii educatiei morale: reper subiectiv (psihologic), reper obiectiv (axiologic, normativ)…………………………………………..287

2.    Educatia morala, institutii sociale:  determinism si conexiuni specifice învatamântului primar ………………………………………………….289

3.    Limbajul moral: specificitati psiho-pedagogice, implicatii în activitatile instructiv-educative……………………………………………………..291

4.    Comportamentul moral: definire, forme de exprimare, Caracteristici………………………………………………………….........294

5.    Nivelurile si stadiile dezvoltarii si educarii  comportamentului moral………………………………………………..299

6.    Autoeducatia morala – parte constitutiva a educatiei morale: semnificatii, forme, surse, componente structural-functionale ………………………301

7.    Finalitatile si strategiile de formare si evaluare în cadrul  educatiei morale………………………………………………………...305

 

 

XV. CONSILIEREA PSIHOPEDAGOGICA  ÎN CICLUL PRIMAR…………………………………………………...314

 

1. Delimitarea conceptelor: consiliere, orientare scolara si profesionala….314 2. Clasa de elevi ca grup educational. Sintalitatea clasei de elevi……...…315 3. Consilierea psihopedagogica. orientarea scolara si profesionala: fundamente, obiective, continuturi, metodologie, cadrul institutional….317

4.  Documente utilizate în managementul clasei de elevi: planul activitatii educative, fisa de caracterizare psiho-socio-pedagogica a clasei de elevi; fisa de caracterizare psihopedagogica a elevului………………….……320

5.    Parteneriat si cooperare în domeniul consilierii……………………..….321

 

 

XVI. CONSILIEREA. MANAGEMENTUL CLASEI DE  ELEVI……………………………………………………………………..324

 

 

1. Delimitarea conceptelor: managementul organizatiei scolare, managementul clasei, microgrup scolar, consiliere, orientare scolara si profesionala……………………………………………………………..324

2.         Clasa de elevi ca grup educational. Sintalitatea clasei de elevi………...330 3. Consilierea psihopedagogica. orientarea scolara si profesionala: fundamente, obiective, continuturi, metodologie, cadrul institutional ....332

4.         Documente utilizate în managementul clasei de elevi: planul activitatii educative, fisa de caracterizare psiho-socio-pedagogica a clasei de elevi; fisa de caracterizare psihopedagogica a elevului……………………….335

5.         Parteneriat si cooperare în domeniul consilierii………………………..336

 

PROGRAMA PENTRU DEFINITIVARE  ÎN ÎNVATAMÂNT  ÎNVATATORI/INSTITUTORI………………….339

PROGRAMA PENTRU GRADUL II ÎN ÎNVATAMÂNT ÎNVATATORI/INSTITUTORI…………………………………………356

 

             

   

Attachments