AnnaE
#0

Aria biblioteca/coltul cartii

Aceasta zona are doua mari roluri in gradinita :

- sa apropie copilul de carte si simbolurile limbajului

- sa ajute copilul sa se echilibreze, sa se odihneasca in anumite momente

Rolul acestei arii propune sa se realizeze cu copiii urmatoarele tinte :

- ascultarea povestilor
- povestirea de diferite istorii
- activitati de descoperire a grafiei si a scrierii incipiente
- comunicare intre copii si comunicarea intre copii si educatoare


Al doilea rol al acestei arii este de a se folosi spatiul pentru odihna si relaxare.

Este cunoscut faptul ca majoritatea copiilor iubesc carte dar ei trebuie sa invete ce reprezinta ea, care este valoarea ei si cum sa o foloseasca.
Copiilor le plac povestile, unii asculta o poveste de nenumarate ori si apoi cand rasfoiesc carte o repeta, altora le place sa le povestesti aceeasi istorie de mai multe ori, o invata si nu accepta ca ceva sa fie schimbat in evenimentele sau detaliile povestii.
Important este ca o poveste spusa sau scrisa de un adult il va ajta pe copil sa invete cuvinte noi structurandu-si logica intamplarilor.

Aptitudinile legate de carti inseamna formarea deprinderilor de manuire si rasfoire a acestora.

Intreaga personalitate a copilului in dezvoltarea ei este stimulata prin activitatile cu cartea.

 

Se dezvolta activitatile :

- ascultare

- comunicare verbala
- apropierea de folosirea si redarea scrierii
- pregatirea pentru citire si scriere

Obiectivele urmarite in coltul bibiotecii se pot sintetiza astfel :

- Pentru dezvoltarea cognitiva se urmareste : - dezvoltarea interesului si dragostei fata de carti
- dezvoltarea creativitatii si imaginatiei
- invatarea despre cauza si efect
- construirea vocabularului
- pregatirea pentru scris
- pregatirea pentru citit

Obiectivele dezvoltarii socio-emotionale sunt :
 

 

- sa dezvolte capacitatile de a rezolva si stapani evenimentele mai placute sau mai putin placute

- sa stapaneasca deprinderile sociale
- sa dezvolte empatia
- sa exploreze roluri sociale si relatiile din familie
- sa dezvolte increderea in sine

Dintre obiectivele dezvoltarii psihomotorii educatoarea poate realiza la aceasta arie :
 

 

- dezvoltarea musculaturii si miscarilor fine

- dezvoltarea coordonarii ochi-mana
- dezvoltarea deprinderilor de concentrare a atentiei si de ascultare

Se poate considera ca la aceasta arie dezvoltarea copilului se imbogateste cu urmatoarele cunostinte, competente, abilitati si deprinderi :
 

 

- se dezvolta intelegerea simbolurilor

- se imbogateste vocabularul
- se imbogatesc cunostintele despre lume si viata, exersandu-se cunostinte despre natura, matematica, istorie, sanatate si siguranta, personalitati celebre etc...
- se formeaza logica de tipul efect-cauza
- se pun bazele citirii si scrierii
- se dezvolta coerenta, cursivitatea exprimarii verbale prin stabilirea de legaturi intre evenimente, capacitatea de a relata o succsiune de intamplari intr-o povestire
- copii invata diferentele dintre tipuri de literatura, poezie, poveste
- copiii invata sa inteleaga si sa exprime problemele lor deosebite legate de familie si viata (nastere, moarte, divort, separarea de parinti, mersul la doctor, la logoped, rivalitatea in sentimente etc..)

 

- se consolideaza deprinderile de ascultare si de exprimare

- copiii invata despre responsabilitatile sociale (cum este un prieten bun, cum imprumuti sau inapoiezi lucrurile, cum sa reactioneze in situatii speciale etc.)
- copiii invata idei noi despre alti oameni si alte locuri
- se imbunatateste discriminarea auditiva si vizuala
- se dezvolta abilitati ale miscarilor fine(intoarcerea si rasfoirea paginilor, coordonarea oculo-motorie, etc)
- dezvolta imaginatia si creativitatea
- copiii incep sa-si inteleaga sentimentele, temerile si problemele pe care le au nu sunt numai problemele lor
- copiii invata modalitati de rezolvare a situatiilor de viata, prin insusirea experientelor din carti
- se cultiva alternanta intre concentrare si relaxare
- se cultiva respectul fata de carte
- se intareste increderea in fortele proprii si in depasirea situatiilor de viata.

Stadiile dezvoltarii activitatii in folosirea cartilor

Primul stadiu - este cel al explorarii simple a cartilor, in acest stadiu copiii se fac ca citesc, imitand adultii sau fratii mai mari. Cer sa li se citeasca si chiar sa li se citeasca de mai multe ori aceeasi carte, pentru bucuria de a participa la ceea ce se petrece.

In al doilea stadiu - copii incep sa inteleaga secventele unei povesti. ei incep sa sesizeze ca o poveste are inceput, mijloc si final. Dupa mai multe citiri copii reusesc sa repovesteasca ceea ce au auzit existand un cult pentru detalii la aceasta perioada

Al treilea stadiu - copii pot povesti folosindu-se de imaginile din carti, deosebind diferentele dintre un cuvant scris si desen/imagine. Incet-incet ei incep sa deseneze si pot reda cuvinte si idei prin desen.

Al patrulea stadiu - copii pot urmari cuvintele de pe o pagina si cer sa li se scrie un cuvant sau o litera incepand sa inteleaga anumite semne ce denumensc un cuvant anume

Al cincilea stadiu - se caracterizeaza prin focalizarea pe text. Copiii devin curiosi asupra intelesului cuvintelor. Se dezvolta vocabularul interior si abilitatea de a recunoaste cuvintele.

Momentele de dezvoltare ale activitatii de scris :

1) - toti copii imita cu placere adultii folosindu-se de creioane si de pensule
2) - copiii incep sa deseneze anumite litere si le recunosc
3) - la sfarsitul prescolaritatii, copiii incep sa scrie si scrisul lor incepe sa dovedeasca organizare la pagina si siguranta.

Obiectivele pe care educatoarea le fixeaza impreuna cu copiii in aceasta zona pot fi de tipul:

- fiecare carte este pentru mine un prieten
- cand ascult povesti, nu vorbesc tare
- voi tine seama ca, unii copiii se odihnesc aici
- de cate ori rasfoiesc o carte voi fi curat pe maini
- dupa ce termin o carte o pun la loc

Este important ca aria bibiotecii nu este singurul spatiu din sala unde se intalnesc copiii cu semnele scrise ale limajului grafic.
La grupa pregatitoate este firesc sa existe chiar alfabetul ilustrat pentru ca multi copii sunt in stare sa-si insuseasca citirea si scrierea cu litere de tipar inainte de scoala.

Copiii nu trebuie impinsi sa invete mai devreme limbajul scris pe motiv ca se poate

Pe termen lung, in activitatea lor scolara acest lucrur nu le va da decat un start superior celorlalti dar mai tarziu vor obosi si pot manisfesta dezinteres fata de activitatile scolare

In gradinita trebuie sa fim preocupati de jocul intelept al copiilor si nu de sarcinile scolii primare

Cateva sfaturi in amenajarea acestei arii :

- puneti pernute si saltele
- nu uitati de masa si scaune
- decorati peretii cu desenele si picturile copiilor si cu imagini ale activitatilor lor intelectuale
- asgurati lumina buna in aceasta zona
- puneti cartile cat mai atractiv si interesant dispuse pentru a fi atrasi de ele.

rolul educatoarei in aceasta arie este de a observa jocul copiilor urmarind dezvoltarea pe o perioada de timp a intereselor, comportamentelor, abilitatilor si deprinderilor unui copil anume
- sa observe toti copiii pentru o perioada scurta (10-15 minute) in fiecare zi si sa repete observarea mai multe zile la rand pentru a inregistra ceea ce spun si fac acestia.