Caracterizarea evaluarii psihopedagogice
Cunoasterea si evaluarea psihopedagogica a copilului confera actului pedagogic un caracter stiintific. Caracterizati evaluarea psihopedagogica, argumentati utilitatea ei si enumerati principiile dupa care se realizeaza aceasta
Ce este cunoasterea ? Ce inseamna a cunoaste ?
Cunoasterea nu se reduce la totalitatea informatiilor cu privire la o realitate data. Un educator stie multe lucruri despre fiecare dintre copiii sai in parte dar descpera adevarata lor persoanlitate cand isi propune sa sa ocupe de ei in mod special.
Problema se pune astfel : - Ce cunoastem despre un copil ? Cat de semnificativa este informatia obtinuta ? Daca ceea ce cunoastem reprezinta esentialul, adica nota carateristica care sa exprime realitatea, caci numai in aceasta situatie se pot identifica notiunile fiintele sau lucrurile si se pot diferentia unele de altele.
In psihologie a cunoaste inseamna a descifra formula psihologica individuala sau daca ne referim la personalitatea individuala mai putem spune ca devine posibila numai cu conditia stapanirii factorilor multipli psihologici, culturali.
Pe plan de sinteza cunoasterea implica identificarea modului propriu de echilibrare in relatia individ-mediu.
Informatia poate deveni cunoastere daca indeplineste urmatoarele conditii :
- existenta unei ordini in datele de care dispune;
- ceea ce nu este intergrat intr-un sistem nu poate fi inteles, nici accesibil;
- stabilirea ponderii fiecarei informatii in functie de caraterul de act revelator.
Ce este evaluarea psihopedagogica a dezvoltarii copilului ?
Scopurile dezvoltarii : - tot sistemul de invatamant este a fost si inca mai este orientat spre transmiterea de cunostinte-directoriu destul de bine pronuntat si un anume efect dezvoltativ. Spunem fiecare din noi ca nu e nimic rau ca un copil sa scrie sa citeasca, sa socoteasca, sa-si faca ordine in camera lui, sa ajute in gospodarie, intrebarea e alta : Cum aceste cunostinte, priceperi, deprinderi au fost asimilate de copil.
Sub presiunea adultului sau de buna voie?
Evaluarea psihopedagogica include :
- acumularea informatiei
- inregistrarea informatiei capatate
- interpreatrea informatiei
Acumularea informatiei despre dezvoltarea copilului :
Pentru a avea o imagine cat mai obiectiva si cat mai ampla despre copil si ,respectiv pentru a-l aprecia cat mai adecvat este necesar :
- de a explora diverse izvoare/surse informationale
- de a utiliza diverse metode de acumulare a informatiei
- de a manipula diverse situatii pentru repetarea procedurii de acumulare si interpreatre a informatiei despre copil
Ignorarea uneia dintre aceste conditii poate duce la intelegerea partiala si deci, incorecta, denaturata chiar, a copilului, iar acceptarea unei solutii pedagogice facute in baza unei aprecieri incorecte poate dauna copilului