AnnaE
#0

Fișă de  evaluare proces cognitiv pentru copii de 3-4 ani

TEMA 2

INSTRUMENT DE EVALUARE SEMI-OBIECTIVA A UNUI PROCES

Evaluarea este un proces care: 
- sustine un proiect prin masurarea gradului în care s-au realizat obiectivele;
- identifica domeniile/ aspectele care trebuie imbunatatite;
- incurajeaza deciziile ce trebuie luate, incluzând schimbarea obiectivelor si metodologia proiectului.
- scopul evaluării nu este de a parveni la anumite date, ci de a perfecţiona procesul educativ.

Functiile evaluarii :

- descoperirea unor lacune, dificultăţi, rămâneri în urmă pentru ca pe baza lor să se elaborezeun program de recuperare (cu întreaga grupă, pe grupe mici sau individual)- anticiparea, proiectarea , organizarea şi conducerea ştiinţifică, eficientă a următoarelor
Pentru prescolar functiile specifice ale evaluarii sunt :
- îl ajută să fixeze, să consolideze şi să reţină cunoştinţele prin repetare şi întărirea pozitivă pecare evaluarea o determină, să le integreze în sisteme
- să-i mărească încrederea în forţele proprii şi să-i descurajeze comportamentele negative
- îi susţine interesul pentru cunoaştere stimulându-i şi dirijându-i învăţarea
- contribuie la formarea capacităţii de autoapreciere şi la stimularea tendinţei de autoafirmare
- contribuie la întărirea legăturii grădiniţei cu familia

Metoda de evaluare este o cale prin intermediul căreia cadrul didactic „oferă elevilor posibilitatea de a demonstra nivelul de stăpânire a cunoştinţelor, de formare a diferitelor capacităţi testate prin utilizarea unei diversităţi de instrumente adecvate scopului urmărit".

Instrumentul de evaluare reprezintă un element constitutiv al metodei, prin intermediul căruia elevul ia la cunoştinţă sarcina de evaluare. El este cel „care pune în valoare atât obiectivele de evaluare, cât şi demersul iniţiat pentru a atinge scopul propus".

Alegerea celor mai adecvate metode şi instrumente de evaluare reprezintă o decizie importantă în vederea realizării unui demers evaluativ pertinent şi util.

Scopul evaluării

- stabileşte acţiuni precise pentru a adapta necontenit strategiile educative la particularităţile situaţiei didactice, la particularităţile elevilor, la condiţiile economice şi instituţionale existente ;
- determină măsura în care obiectivele programului de instruire au fost atinse, precum şi eficienţa metodelor de predare-învăţare folosite;
- generează anumite informaţii care au o funcţie autoreglatoare pentru creşterea eficienţei instruirii;
- asigură feed-back-ul.

În învăţământul preşcolar, observarea este importantă în programele de educaţie centrate pe copil şi constă în urmărirea atentă şi sistematică a comportamentului unui copil, fără a interveni, cu scopul de a sesiza aspectele sale caracteristice.

Educatorul trebuie să redescopere mereu copilul în dinamica ipostazelor inedite ale individualităţii lui în devenire, sub toate aspectele. Prima condiţie de importanţă capitală este ca educatorul să înveţe să observe copilul. Inca de la venirea sa in gradinita, obtinem informatii despre dezoltarea copilului, prin interactiunea cu grupa de copii, de la parinti si de toate persoanele care interactioneza cu copilul, atat din gradinita, cat si din afara ei.