AnnaE
#0

Mijloace didactice in abordarea ludica

 

 

Cum varsta la care ne referim este aceea a jocului, cum abordarea ludică ocupă, in variante multiple, locul central in strategia educaţiei preşcolare şi a micii şcolarităţi, mijloacele folosite trebuie să răspundă aceleiaşi particularităţi.

a) Materialele didactice propriu-zise, cumpărate sau confecţionate de educatoare şi chiar de copii uneori, care slujesc realizării activităţilor cu apel la contactul direct-acţional cu conţinutul abordat.
 

Enumerăm cateva dintre materialele ce aparţin acestei categorii:
- obiecte concrete (fructe, jucării de toate tipurile, obiecte de uz caznic, de uz didactic etc.) ce sunt supuse observaţiei;
- tablouri sau planşe cu imagini utilizate in povestiri, repovestiri, conversaţii etc; jetoane cu imagini, piese - figuri geometrice (trusele LOGI) pentru activităţile matematice şi nu numai;
- creioane, culori, acuarele, plastilină, hartie, lipici, panze de diferite tipuri etc., cu care se lucrează la abilitaţi manuale, la exerciţii grafice, la activităţile plastice;
- instrumente muzicale: muzicuţe, instrumente de percuţie, de suflat cu care se lucrează la muzică;
- costume, măşti pentru dramatizări; material mărunt de construcţii (trusele LEGO);
- planşe de lucru individual cu sarcini interdisciplinare (uneori sub formă de caiete speciale);
- filme, cărţi cu imagini şi text scurt, pentru copii etc.

b) Mijloace necesare susţinerii derulării actului didactic: casetofon, video, TV, radio, tablă magnetică, suporturi diferite, mobilier adecvat pentru jocurile de creaţie, pentru serbări, biblioteca cu literatură pentru copii etc.

c) Mijloace ale realităţii inconjurătoare - care se constituie, mai degrabă ca un cadru de extindere a actului educativ dincolo de graniţele grădiniţei: parcul, strada cu oamenii şi viaţa ei, pădurea, marea, raul, uzina, ce se oferă ca un cadru de observare dirijată complexă;
filmele, spectacolele de teatru de păpuşi, de teatru cu actori, concerte ; natura insăşi cu frumuseţile ei. parcurgand ciclul celor patru anotimpuri este un mijloc la care educatoarea recurge cu prilejul excursiilor organizate etc.

Deosebit de important pentru eficienta activităţii educative este ca alegerea metodelor didactice să fie corelată cu mijloacele utilizate, iar locul şi rolul acestora să fie bine cunoscut şi fructificat.