AnnaE
#0

Metodica predării limbii și literaturii române în învățământul primar de Mariana Noel

 

 

 

Cuprins................................................... ....................................................... .................................. 3

 

Introducere................................................. ....................................................... .............................. 5

Chestionar evaluare prerechizite.................................................. ................................................... 7

 

Unitatea de învăţare 1. METODICA PREDĂRII LIMBII ŞI LITERATURII ROMÂNE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR LA ÎNCEPUTUL MILENIULUI III............................................. 8

 

1.1. Introducere................................................. ....................................................... ................... 8

1.2. Competenţe vizate................................................. ....................................................... ........ 8

1.3. Viziunea curriculară asupra predării limbii şi literaturii române......................................... 8

1.4. Locul şi rolul disciplinei Limba şi literatura română în învăţământul primar................... 11

1.5. Tradiţional şi modern în metodica predării limbii şi literaturii române în   învăţământul primar  14

1.6. Finalităţile învăţământului primar.................................................. ................................... 16

1.7. Rezumat................................................ ....................................................... ...................... 18

1.8. Test de autoevaluare............................................... ....................................................... .... 18

 

Unitatea de învăţare 2. PROIECTAREA DIDACTICĂ LA LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR.................................................. .................................................... 19

 

2.1. Introducere................................................. ....................................................... ................. 19

2.2. Competenţe vizate................................................. ....................................................... ...... 19

2.3. O nouă paradigmă – modelul comunicativ-funcţional.................................................... ... 20

2.4. Documente şcolare obligatorii – planul-cadru de învăţământ şi programa şcolară........... 23

2.5. Planificarea calendaristică şi proiectarea pe unităţi de învăţare........................................ 26

2.6. Proiectarea opţionalelor la Limba şi literatura română................................................... ... 32

2.7. Rezumat................................................ ....................................................... ...................... 35

2.8. Test de autoevaluare............................................... ....................................................... .... 36

2.9. Tema de control nr. 1...................................................... ................................................... 36

 

Unitatea de învăţare 3. MODALITĂŢI DE DEZVOLTARE A CAPACITĂŢII DE RECEPTARE A MESAJULUI ORAL ŞI A CAPACITĂŢII DE EXPRIMARE ORALĂ.................................... 37

 

3.1. Introducere................................................. ....................................................... ................. 37

3.2. Competenţe vizate................................................. ....................................................... ...... 37

3.3. Comunicarea. Parametrii comunicării şi funcţiile limbajului............................................ 37

3.4. Comunicarea orală – mijloc de învăţare şi obiect de învăţare........................................... 40

3.5. Metode şi tehnici folosite în activităţile de comunicare orală........................................... 43

3.6. Structurarea lecţiei de comunicare orală................................................... ......................... 49

3.7. Rezumat................................................ ....................................................... ...................... 50

3.8. Test de autoevaluare............................................... ....................................................... .... 50

 

Unitatea de învăţare 4. STRATEGIILE ÎNVĂŢĂRII CITIRII ŞI SCRIERII ÎN CLASA I........ 51

 

4.1. Introducere................................................. ....................................................... ................. 51

4.2. Competenţe vizate................................................. ....................................................... ...... 51

4.3. Cititul şi scrisul – instrumente de bază ale activităţii intelectuale..................................... 51

4.4. Metoda fonetică, analitico-sintetică – deprinderea cititului.............................................. . 55

4.5. Deprinderea scrierii............................................... ....................................................... ...... 58

4.6. Rezumat................................................ ....................................................... ...................... 60

4.7. Test de evaluare............................................... ....................................................... ........... 61

 

Unitatea de învăţare 5. MODALITĂŢI DE DEZVOLTARE A CAPACITĂŢII DE RECEPTARE A MESAJULUI SCRIS ŞI A CAPACITĂŢII DE EXPRIMARE SCRISĂ.................................... 62

 

5.1. Introducere................................................. ....................................................... ................. 62

5.2. Competenţe vizate................................................. ....................................................... ...... 62

5.3. Citirea/lectura în clasele a II-a – a IV-a................................................... .......................... 62

5.4. Modalităţi de abordare a textului. Lectura explicativă............................................... ....... 65

5.5. Structurarea lecţiilor de lectură................................................ .......................................... 68

5.6. Metode şi tehnici folosite în activităţile de comunicare scrisă.......................................... 70

5.7. Structurarea lecţiei de comunicare scrisă................................................. .......................... 75

5.8. Modalităţi de evaluare a activităţii de redactare a elevilor................................................ 78

5.9. Rezumat................................................ ....................................................... ...................... 81

5.10. Test de autoevaluare............................................... ....................................................... .. 82

5.11. Tema de control nr. 2...................................................... ................................................. 82

 

Unitatea de învăţare 6. MODALITĂŢI DE INTEGRARE A ELEMENTELOR DE CONSTRUCŢIE A COMUNICĂRII ÎN CADRUL LECŢIILOR DE LIMBA ROMÂNĂ........................................ 83

 

6.1. Introducere................................................. ....................................................... ................. 83

6.2. Competenţe vizate................................................. ....................................................... ...... 83

6.3. Scopul studierii limbii române în învăţământul primar.................................................. ... 83

6.4. Metode şi tehnici folosite în activităţile de predare-învăţare-evaluare a noţiunilor de limbă....... 85

6.5. Structurarea lecţiilor de limba română................................................... ............................ 91

6.6. Rezumat................................................ ....................................................... ...................... 93

6.7. Test de autoevaluare............................................... ....................................................... .... 94

6.8. Tema de control nr. 3...................................................... ................................................... 94

Unitatea de învăţare 7. METODE DE EVALUARE FOLOSITE LA DISCIPLINA LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ................................................... ....................................................... . 95

7.1. Introducere................................................. ....................................................... ................. 95

7.2. Competenţe vizate................................................. ....................................................... ...... 95

7.3. Particularităţi ale evaluării în învăţământul primar.................................................. ......... 95

7.4. Tipuri de evaluare folosite în orele de limba şi literatura română..................................... 97

7.5. Metode tradiţionale de evaluare............................................... .......................................... 99

7.6. Metode alternative de evaluare............................................... ......................................... 101

7.7. Rezumat................................................ ....................................................... .................... 106

7.8. Test de autoevaluare............................................... ....................................................... .. 106

Răspunsuri/Sugestii/Recomandări pentru testele de autoevaluare............................................. 107

Bibliografie..................................................... ....................................................... ..................... 109

 

descărcare carte de aici..............

Attachments