AnnaE
#0

 

 

                                  Fișă de lucru ortogramele „i-a” și „ia”

 

  1. Completeazǎ cu “i-a, ia”:

 

................floarea              ..................lǎudat              .................lalele               ..................dat

.................spus                 ..................adus                 ...................povestit          ................. cartea

.................pleacǎ              .................vezi                   ....................spune           ....................ascultǎ

 

 

Veveriţa ............ rufele din balcon. Soarele .............. decolorat rochiţa. Vulpea ............ urmǎrit fiecare mişcare. Ar vrea sǎ punǎ laba pe ............ Un piţigoi i-a şoptit gospodinei intenţia cumetrei. ........... alune şi le aruncǎ vulpii în cap.

Râde de ..............

-.................. mǎnâncǎ şi alune, roşcato! Aceasta .......... arǎtat colţii, dar veveriţei nu îi pasǎ deloc.

 

 

N-a vrut sǎ ........... seama la sfatul mamei.

Copila ............. fǎcut un dar buniii.

Pentru cǎ este talentat, ............. lecţii de pian.

Cred cǎ ........... luat mult timp sǎ priceapǎ.

A vrut sǎ .......... din magazie tot ce îi era necesar.

Angela ........... spus adevǎrul.

A rugat-o sǎ ............ şi nişte mere.

Mama ........... dat o jucǎrie nouǎ.

Tata ........... parte la jocurile noastre.

......... fost de mare ajutor.

 

 

2. Alege forma corectǎ:

 

Bunica i-a/ia fǎcut tortul Marinei. Era ziua ei. S-a/Sa grabit sǎ ia/i-a lumânǎrile. La ia/ea au sosit mulţi copii. Ia/I-a servit pe toti cu prǎjituri.

Când sǎ ia/i-a tortul a venit şi vecina sa/s-a. Ia/I-a adus o pisicuţǎ şi ia/ea s-a/sa bucurat mult.

             I-a/Ia dat şi ei puţina frişcǎ. Sa/S-a gândit sǎ facǎ un culcuş pentru ea/ia.

 

            Mama i-a/ia spus fetiţei:

            -Ia/Ia acest coş cu mâncare şi du-l bunicii, este tare bolnavǎ. Dar ia/i-a seama, nu vorbi cu nimeni pe drum!

            De cum a intrat în pǎdure, lupul i-a/ia ieşit în cale.

 

 

Priveşte lung la fetiţǎ,

I-a/Ia de jos o tulpiniţǎ.

-Cred cǎ-i o frumoasǎ floare!

I-a/Ia s-o miros eu!....Ce boare!!!!

Când se uitǎ el mai bine,

            Vede cǎ-i un mǎrǎcine.

            I-a/Ia venit sǎ urle tare,

            Sa/S-a-nnegrit de supǎrare.

           Ochii-i plini de venin,

           I-a/Ia intrat în bot un spin.

Nodul din gât si-nghiţea,

Când Riţa a râs şi ea.

-I-a/Ia sǎ te mai potoleşti,

Faci rǎu fǎrǎ sǎ te gândeşti!

I-a/Ia spus tare veveriţa

Ca sǎ audǎ şi fetiţa.

Ȋnsǎ lupul i-a/ia zâmbit

Şi spre bunicǎ a fugit!

I-a/Ia promis ca se rǎzbunǎ,

Când i-o fi lumea mai bunǎ!

 

       

     Dupǎ amiazǎ, bunica ia/i-a scos pe toţi din casǎ.

            -Toatǎ lumea pleacǎ sǎ ia/i-a aer!

            Tata ia/i-a undiţa, Maria ia/i-a jucǎriile, mama ia/i-a o carte. I-a/Ia dat şi lui Victor o revistǎ.

            Pǎdurea i-a/ia bucurat pe toţi.

 

 

Soarelui ia/i-a curs toatǎ cǎldura pe pamânt. Grâului ia/i-a venit timpul culesului. Şoricelului nu i-a/ia priit aceastǎ schimbare.Sa/S-a gândit sǎ ia/i-a drumul pǎdurii. Dorea sǎ ia/i-a puţin aer proaspǎt.

Ȋn curând, noaptea i-a/ia întunecat cǎrǎrile. O privighetoare ia/i-a spus:

-Ia/I-a stai matale pe loc, ca sǎ nu te i-a/ia în gheare bufniţa!

-I-a/Ia taci din gurǎ, ia/i-a spus şoricelul, nimeni nu vede noaptea!

Luna i-a/ia ieşit înainte şi şoricelul sa/s-a luat dupa ea.

           

 

3.Transformaţi propoziţiile astfel încât să folosiţi ortograma i-a:

 

Veveriţa  cheamă puii la masă.                                 Alin dǎ mâncare pisicii.

Bunica  spune o poveste nepotului..                         Andrei  cere caietul colegului.

Traian îi dă cadoul mamei.                                       Mama  aduce mere Mariei.

 

 

4.Alcǎtuieşte enunţuri în care sǎ foloseşti urmǎtoarele grupuri de cuvinte: ia crizanteme, i-a cântat, ia seama, i-a mulţumit, ia cartea, nu ia aminte, i-a descris, ia scrisoarea, ia spune.

 

 

5. Completaţi spaţiile punctate  cu sa, s-a, sau, s-au, ia, i-a, într-o, într-un, dintr-o, dintr-un:

 

Veveriţa .........jucat toatǎ ziua cu vecina ...........  .

Mama ......... amintit sǎ ......... şi cǎţelul în parc.

Ana ........... împrumutat Ioanei cartea ........... de istorie.

Coapte .......... crude, caisele sunt bune.

Ei ............. strǎduit sǎ ............. note mari la examen.

Bunica va veni ...................... duminicǎ la noi.

Lizuca .......ascuns .................... scorburǎ.

Iepurele a ieşit .............................. tufiş.

A ajuns şi Maria ....................... târziu.

Ionuţ a decupat harta României ......................... atlas.

 

 

6.Alcǎtuieşte câte un enunţ pentru fiecare dintre perechile: sa/s-a, sau/s-au, ia/i-a.

 

 

7. Gǎseşte antonime pentru:

 

i-a urcat-............................................             i-a certat-................................................

i-a luat-..............................................             i-a bucurat-.............................................

i-a pierdut-.........................................             i-a golit-..................................................

i-a dus-...............................................             i-a îmbrǎcat-...........................................

 

 

8. Descoperǎ propoziţiile ascunse:

 

mǎnâncǎ, ia, cu, fragii, poftǎ, Maria, şi.               

mari, i-a, ploaia, necazuri, abundentǎ, adus.

             bunǎ, caldǎ, mama, e, pâinea , ca.                       

             sau, hrǎneşte, ploaie, îşi, rândunica, furtunǎ, puii,pe.