AnnaE
#0

Dalai Lama - Arta Fericirii

INTRODUCERE

 L-am găsit pe Dalai Lama singur într-un vestiar gol câteva clipe înainte ca el s-a vorbească în fa
ța unei mulțimi de șase mii de oameni de la Arizona State University. El era calm savurând o ceașcă de ceai, în repaus perfect. " Sanctitatea Voastră, dacă sunteti gata... " El s-a ridicat vioi, și fără ezitare, a părăsit sala, în mulțimea densa din culise de reporteri locali, fotografi, personal de securitate, precum și studenți-solicitanți, curiosi și sceptici. El a mers prin mulțime zâmbind în linii mari salutand oamenii pe langa care trecea. În cele din urmă trece printr-o cortina, pe scenă, s-a aplecat, a pus mâinile impreuna și a zâmbit. A fost întâmpinat cu aplauze furtunoase. La cererea sa, luminile nu s-au estompat pentru a putea vedea clar publicul său, și pentru câteva momente el pur și simplu stătea acolo, urmarind in liniște publicul cu o expresie inconfundabilă de căldură și bunăvoință. Pentru cei care nu au văzut pe Dalai Lama înainte, hainele sale maro și șofran de călugăr poate au creat o impresie ceva mai exotica, dar capacitatea sa remarcabilă de a stabili un raport cu publicul său a fost rapid descoperita, iar el s-a așezat și a început discursul. "Cred că acum este prima dată când mă întâlnesc cu cei mai multi dintre voi. Dar pentru mine, dacă este un prieten vechi sau nou, nu e mare diferență, oricum, pentru că eu întotdeauna cred că suntem la fel, suntem cu toții ființe umane. Desigur, pot exista diferențe în fundal cultural sau mod de viață, pot exista diferențe în credința noastră, sau am putea fi de o culoare diferită, dar noi suntem ființe umane, formate din corp și minte umană. Structura noastră fizică este aceeași, mintea noastră și natura noastră emoțională sunt, de asemenea, la fel. Ori de câte ori mă întâlnesc cu oameni, am întotdeauna sentimentul că eu sunt confruntat cu o altă ființă umană, la fel ca mine. Mi se pare că este mult mai ușor de a comunica cu alte persoane la acest nivel. Dacă vom sublinia anumite caracteristici, cum ar fi ca eu sunt tibetan sau eu sunt budist, atunci există diferențe. Dar aceste lucruri sunt secundare. Dacă putem lăsa la o parte diferențele, cred că putem comunica cu ușurință, face schimb de idei, și împărtăși experiențe. " Cu aceasta, în 1993, Dalai Lama a început o serie de o săptămână de discuții publice în Arizona. Planuri pentru vizita sa în Arizona au fost prima data puse în mișcare de peste un deceniu mai devreme. Acesta a fost acel moment cand ne-am întâlnit prima dată, în timp ce am fost în vizită la Dharamsala, India, pe un mic proiect de cercetare pentru a studia medicina tradițională tibetană. Dharamsala este un sat frumos și liniștit, cocoțat pe deal la poalele munţilor Himalaya. De aproape patruzeci de ani, aceasta a fost locul de exil pentru guvernul tibetan, si Dalai Lama, cand împreună cu o sută de mii de alte tibetani, au fugit din Tibet după invazia brutală a forțelor chineze. În timpul șederii mele în Dharamsala am ajuns să cunosc mai mulți membri ai familiei lui Dalai Lama, și prin intermediul lor, a fost aranjata prima mea întâlnire cu el. În discursul său public din 1993, Dalai Lama a vorbit despre importanța de a relaţiona ca o ființă umană la altul, cu aceeași calitate, ca si prima noastră conversație la casa sa în 1982. Părea să aibă o capacitate mai puțin frecventă si uşurinţă, pentru a crea rapid o conexiune simplă și directă, cu o ființă umană. Prima noastră întâlnire a durat aproximativ patruzeci și cinci minute, și la fel ca atât de multe alte persoane, am plecat de la această întâlnire în cu un spirit ridicat, cu impresia că tocmai am întâlnit un om cu adevărat excepțional. Contactul meu cu Dalai Lama a crescut în următorii câțiva ani, si am ajuns treptat să aprecieze multele sale calități unice. El are o inteligență pătrunzătoare, dar fără artificiu, o bunătate, dar fără sentimentalism excesiv, mult umor, dar fără frivolitate, și, așa cum mulți au descoperit, abilitatea de a inspira oamenii mai degrabă decât sa fie venerat. De-a lungul timpului am devenit convins că Dalai Lama a învățat cum să trăiască cu un sentiment de împlinire și un grad de liniște pe care nu am mai văzut în alte persoane. Am fost determinat să identific principiile care i-au permis sa realizeze acest lucru. Deși el este un călugăr budist, cu o durată de viață de formare budiste și studiu, am început să mă întreb dacă s-ar putea identifica un set de credințe sau practicile sale, care ar putea fi utilizate de către non-budiști, precum și practici, care ar putea fi aplicate direct la viața noastră pentru a ajuta pur și simplu să devenim mai fericiți, mai puternici, poate sa avem mai puțin frică.
În cele din urmă, am avut o oportunitate de a explora punctul de vedere în mai mare profunzime, m-am întâlnit cu el zi de zi în timpul
șederii sale în Arizona și în urma acestor discuții cu conversații mai extinse decat la casa lui din India. Așa cum am conversat, am descoperit repede că am avut unele obstacole de depăşit, că ne-am luptat pentru a reconcilia perspectivele noastre diferite: a sa ca un călugăr budist, și a mea ca un psihiatru din Vest. Am început una dintre primele sesiuni, de exemplu, dându-i anumite probleme umane comune, care ilustrează multe istorii de caz lungi. După ce a descris o femeie care a persistat în comportamente autodistructive în ciuda impactului negativ imens asupra vieții ei, l-am întrebat dacă el a avut o explicație pentru acest comportament și ce sfaturi ar putea oferi. Am fost luat prin surprindere atunci când, după o lungă pauză și reflecție, el pur și simplu a spus, " nu știu ", și umeri, a râs cu bunătate. Luând act de privirea mea de surpriză și dezamăgire la care nu a primit un răspuns mai concret, Dalai Lama a spus, " Uneori este foarte greu de explicat de ce oamenii fac lucrurile pe care le fac... Veți găsi de multe ori că nu există explicații simple. Dacă ar fi să mergem în detaliile vieții individuale, deoarece minte o ființă umană este atât de complexă, ar fi destul de greu de înțeles ce se întâmplă, exact ceea ce se întâmplă. "Am crezut că el a fost evaziv. " Dar, ca un psihoterapeut, sarcina mea este de a afla de ce oamenii fac lucrurile pe care le fac... " Încă o dată, el a izbucnit în râs pe care mulți oameni găsesc atât de extraordinar-un râs săturat cu umor și bunăvoință, neafectat, dezinvoltă, începând cu o rezonanță profundă și urcand mai multe octave ca să se încheie cu un suras mare de încântare. " Cred că ar fi extrem de dificil de a încerca sa-mi dau seama cum funcționează mintea a cinci miliarde de oameni, " a spus el, încă râzând. " Ar fi o misiune imposibilă! Din punct de vedere budist, există mulți factori care contribuie la orice eveniment sau situație dată... Pot fi atât de mulți factori în joc, de fapt, că, uneori, este posibil să avem o explicație completă a ceea ce se întâmplă, cel puțin nu din punct de vedere convenţional. " Simțind un disconfort din partea mea, el a spus, " În încercarea de a determina sursa de probleme a cuiva, se pare că abordarea din Vest diferă în unele aspecte de abordare budista. Ce sta la baza modurile de abordare din Vest este analiza raționala-o presupunere ca totul poate fi reprezentat. și pe partea deasupra, există constrângeri create pe anumite premise care sunt luate drept corecte. De exemplu, recent, m-am întâlnit cu unii medici de la o şcoală medicală universitara. Ei au vorbit despre creier și au declarat că gândurile și sentimentele au fost rezultatul unor reacții chimice diferite şi schimbări în creier. Deci, am ridicat întrebarea: Este posibil să se conceapa ordinea inversă, în cazul în care gândul dă naștere la succesiunea de evenimente chimice din creier? Cu toate acestea, partea pe care am găsit cel mai interesant a fost răspunsul pe care omul de știință a dat. El a spus, " Pornim de la premisa că toate gândurile sunt produse sau funcții de reacții chimice din creier. " Deci, aceasta este pur și simplu un fel de rigiditate, decizia de a nu contesta propriul mod de gândire. "El a ramas tăcut pentru o clipă, și apoi a mers pe: " eu cred că în societatea occidentală modernă, ​​există o condiționare culturala puternica, care se bazează pe știință. Dar, în unele cazuri, premisele de bază și parametrii stabiliți de către știința occidentală pot limita posibilitatea de a lucra cu anumite realități. De exemplu, aveți constrângeri legate de ideea că tot poate fi explicat într-un cadru de-o singură viață, iar tu combini acest lucru cu ideea că totul poate și trebuie să fie explicat și justificat. Dar atunci când vă confruntați cu fenomene pe care nu le puteti reprezenta, atunci se creeaza un fel de tensiune, aproape ca un sentiment de agonie ". Chiar dacă am simțit adevăr în ceea ce a spus el, mi-a fost greu să accept la început.. " Ei bine, în psihologie din Vest, atunci când întâlnim comportamente umane, care la suprafața sunt dificil de explicat, există anumite abordări pe care le putem folosi pentru a înțelege ce se întâmplă. De exemplu, ideea de inconștient sau subconștient in care mintea joacă un rol proeminent. Suntem de părere că, uneori, un comportament poate fi un rezultat al proceselor psihologice de care nu suntem conştienţi de-spre exemplu, s-ar putea să acționeze într-un anumit mod, astfel încât să evit o teamă de bază. Fără a fi conștienți de ea, anumite comportamente pot fi motivate de dorința de a nu permite ca aceste temeri să iasă la suprafață în mintea conștientă, așa că nu trebuie să se simtă disconfort in asociatie. " Reflectând pentru o clipă, Dalai Lama a spus, " în budism există ideea de dispoziții și amprente lăsate de anumite tipuri de experiențe, care este oarecum similar cu ideea de a inconștientului în psihologie din Vest. De exemplu, daca un anumit tip de eveniment a avut loc mai devreme in viața ta, a lăsat o amprentă foarte puternică în mintea ta, care poate rămâne ascunsa, și apoi mai târziu poate afecta comportamentul tau. Deci, există această idee de ceva care poate fi inconştient-amprente de care să nu fie conștienți. Oricum, cred că budismul poate accepta multi dintre factorii pe care teoreticienii occidentali pot veni, dar pe deasupra s-ar adăuga factori suplimentari. De exemplu, s-ar adăuga condiționarea și imprimarea din viețile anterioare. Cu toate acestea in psihologia din Vest, ar putea exista o tendinţă de a sublinia exagerat rolul inconștientului în căutarea sursei de probleme a cuiva. Cred că acest lucru provine de la unele dintre ipotezele de bază cu care psihologia occidentală începe: de exemplu, nu acceptă ideea de amprente ce pot fi reportate la o viaţă trecută. și, în același timp, există presupunerea că totul trebuie să fie contabilizat în această viață. Deci, atunci când nu poate explica cauza anumite comportamente sau probleme, tendința este de a se atribui întotdeauna la inconștient. Este ca si cum ai pierdut ceva și te decizi că obiectul este în această cameră. și odată ce ai decis acest lucru, este ca si cum ai stabilit deja parametrii, si excluzi posibilitatea ca obiectul sa fie în afara camerei sau într-o altă cameră. Deci, căutati și căutati, dar nu-l gasiti, insa veți continua să presupuneti că este încă ascuns undeva în cameră! "




Când am conceput ini
țial al acestei cărți, mi-am imaginat un format convențional în care Dalai Lama va prezenta soluții clare și simple pentru toate problemele vieții. Am simțit că, folosind experiența mea în psihiatrie, as putea codifica opiniile sale într-un set de instrucțiuni simple cu privire la modul de viața de zi cu zi. Până la sfârșitul seriei de întâlniri am renunțat la această idee. Am constatat că abordarea sa a cuprins o paradigmă mult mai larga și mai complexa, care încorporează toate nuanţele, bogăția și complexitatea a ceea ce viața are de oferit. Treptat, însă, am început să aud singura nota care a sunat în mod constant. Acesta este una de speranță. Speranța lui se bazează pe convingerea că în timp ce atingerea fericirii autentice și de durată nu este ușor, cu toate acestea, se poate face. La baza tuturor metodelor lui Dalai Lama este un set de credințe de bază, care acționează ca un substrat pentru toate acțiunile sale: o credinţă în blândețea fundamentala și bunătatea tuturor ființelor umane, o credinţă în valoarea compasiunii, o credinţă într-o politică de bunătate, un sentiment comun între toate creaturile vii. Ca mesajul să fie desfăşurat, a devenit tot mai clar că convingerile sale nu sunt bazate pe credinţă oarbă sau dogma religioasă, ci mai degrabă pe raționamente solide și experiență directă. Înțelegerea sa despre mintea și comportamentul uman se bazează pe o durată de o viaţa de studiu. Opiniile sale sunt înrădăcinate într-o tradiție care datează de peste două mii cinci sute de ani dar el este temperat de bun simț și de o înțelegere sofisticata a problemelor moderne. Aprecierea față de problemele contemporane a fost obținută ca urmare a poziției sale unice de figură mondiala, care ia permis să călătorească în lume de multe ori, sa se expuna la multe culturi diferite și oameni din toate categoriile de viață, sa faca schimb de idei cu oameni de ştiinţa de varf, precum și lideri religioși și politici. In cele din urmă apare ca o abordare înțeleaptă in legatura cu problemele umane, care este în același timp optimista și realista. În această carte am încercat să prezentăm abordarea lui Dalai Lama la o audiență prima data din Vest. Am inclus fragmente ample din învățăturile sale publice și conversațiile noastre private. În conformitate cu scopul meu de a încerca să sublinieze materialul care este cel mai ușor aplicabil în viața noastră de zi cu zi, am uneori ales să omit porțiuni ale discuțiilor lui Dalai Lama, care privesc unele dintre aspectele mai filozofice ale budismului tibetan.



 

 

 

Partea I
 Scopul vie
ții




 Capitolul 1
 DREPTUL LA FERICIRE

 Cred că scopul însu
și al vieții noastre este să cautam fericirea. Asta este clar. Dacă cineva crede în religie sau nu, dacă cineva crede în această religie sau alta, cu toții căutăm ceva mai bun în viață. Deci, cred că, mișcarea vieții noastre este spre fericire... " Cu aceste cuvinte, rostite în fața unui public larg în Arizona, Dalai Lama ajunge la inima audientei. Dar afirmația sa că scopul vieții este fericirea a ridicat o întrebare în mintea mea. Mai târziu, când eram singur, l-am întrebat, "Ești fericit? " " Da ", a spus el. A făcut o pauză, apoi a adăugat: "Da... cu siguranţă. "A fost o sinceritate liniștită în vocea lui care a lăsat, fără îndoială, să fie reflectata în expresie și în ochii lui. " Dar este fericirea un obiectiv rezonabil pentru cei mai multe dintre noi? " am întrebat. " Este oare posibil? " " Da. Eu cred că fericirea poate fi realizata prin antrenarea minții. " La un nivel de bază uman, ma simt inclinat sa spun ca ideea de fericire este un obiectiv realizabil. Ca un psihiatru, cu toate acestea, am fost împovărat de noțiuni, cum ar fi credința lui Freud că " intenția ca omul să fie " fericit " nu este inclusă în planul de " Creație. " " Acest tip de training a condus pe mulți în profesia mea la concluzia sumbra ca tot ce s-ar putea spera este " transformarea mizeriei isterice în nefericire comuna. " Din acest punct de vedere, afirmația că exista o cale clar definită pentru fericire părea o idee destul de radicală. Așa cum m-am uitat înapoi peste anii mei de formare in psihiatrie, si rar daca mi-am putut aminti ca am auzit cuvântul " fericire ", chiar menționat ca un obiectiv terapeutic. Desigur, au existat o mulțime de vorbe despre ameliorarea simptomelor de depresie sau de anxietate a pacientului, de rezolvare a conflictelor interne sau probleme de relaţie, dar nu cu scopul declarat în mod expres de a deveni fericit. Conceptul de realizare a adevăratei fericiri, în Occident, întotdeauna părea definit bolnav, evaziv, și de neatins. Chiar și cuvântul " fericit " este derivat din cuvântul Happ islandez, ceea ce înseamnă noroc sau șansă. Cei mai mulți dintre noi, se pare, împărtășesc acest punct de vedere al naturii misterioase a fericirii. În acele momente de bucurie ce viața aduce, fericirea se simte ca ceva care vine din senin. Pentru mintea mea din Vest, aceasta nu pare genul de lucru care s-ar putea dezvolta, și susține, pur și simplu de un proces de " formare al minții. " Când am ridicat această obiecție, Dalai Lama a fost rapid pentru a explica. " Când spun " de formare a minții, " în acest context, nu mă refer la " minte ", doar că abilitate cognitiva sau intelectul cuiva. Mai degrabă, folosesc termenul în sensul cuvântului tibetan Sem, care are un sens mult mai larg, mai aproape de " psihicul " său " spirit ", acesta include intelect și simțire, inimă și minte. Prin atingerea unei anumite discipline interioare, putem suferi o transformare a atitudinii noastre, întreaga noastră concepție și abordare de a trăi. " Când vorbim de această disciplină interioară, se pot implica, desigur, multe lucruri, mai multe metode. Dar, în general vorbind, unul începe prin identificarea acelor factori care duc la fericire și acei factori care duc la suferință. După ce am făcut acest lucru, atunci se stabilește calea de eliminarea treptată acei factori care duc la suferință și cultivarea celor care duc la fericire. Aceasta este calea. "


Dalai Lama sus
ține că a găsit o oarecare măsură a fericirii personale. și pe tot parcursul săptămânii petrecute în Arizona, am asistat de multe ori la modul în care această fericire personala se poate manifesta ca o simplă dorinţă de a ajunge la alții, pentru a crea un sentiment de afinitate și bunăvoință, chiar și în cele mai scurte întâlniri. Într-o dimineață, după prelegerile sale publice Dalai Lama a mers pe jos de-a lungul unei terase afară, pe drumul înapoi la camera lui de hotel, înconjurat de suita lui obișnuită. Observând unul din personalul hotelului la lifturi, se opri să intrebe, " De unde ești? " Pentru o clipă, ea a apărut luata prin surprindere de acest om cu aspect de străin, în hainele maro și părea nedumerita de deferența lor. Apoi, ea a zâmbit și a răspuns timid, " Mexic. " Se opri pentru scurt timp pentru a discuta cu ea câteva momente și apoi a mers mai departe, lăsând-o cu o privire de emoție și plăcere pe faţa ei. În dimineața următoare, în același timp, ea a apărut în același loc cu alta persoana din personalul hotelului, iar cei doi l-au întâmpinat cu căldură cand a ajuns la lift. Interacțiunea a fost scurt, dar cele două ele au părut sa aiba un sentiment de bucurie si apoi s-au întors la locul de muncă. În fiecare zi după aceea, li s-au alăturat alte câteva din personalul de menaj, la momentul și locul desemnat, incat până la sfârșitul săptămânii au fost zeci de cameriste în uniforme gri-negru care formeau o linie de primire ce se întindea de-a lungul căii spre lifturi.


Zilele noastre sunt numărate. În acest moment, mai multe mii de oameni sunt născuti în lume, unii destinati să trăiască doar câteva zile sau săptămâni,
și apoi sa sucombe tragic de boli sau alte nenorociri. Altele sunt destinate pentru a marca un secol, poate chiar un pic dincolo, și sa savureze fiecare gust de viață ce-l are de oferit: triumf, disperare, bucurie, ură și iubire. Nu știm niciodată. Dar dacă trăim o zi sau un secol, o întrebare centrală rămâne mereu: Care este scopul vieții noastre? Ce face viața noastră semnificativa? Scopul existenței noastre este să caute fericirea. Se pare că bunul simț, și gânditori occidentali de la Aristotel la William James au fost de acord cu această idee. Dar nu este o viață bazată pe căutarea fericirii personale de natură egoistă, chiar auto indulgenta? Nu neapărat. De fapt, sondaj după sondaj arata ca oamenii nefericiți au tendința de a fi mai egoisti și de multe ori retrasi social, clociti, și chiar antagonici. Oameni fericiți, în schimb, în general dovedit s-au dovedit a fi mai sociabil, flexibil, creativi și sunt capabili de a tolera frustrările de zi cu zi ale vieții mult mai ușor decât de cei nefericiţi. și, cel mai important, ei se dovedesc a fi mai iubitori şi iertători decât oameni nefericiţi. Cercetătorii au creat unele experimente interesante, care să demonstreze dacă oamenii fericiţi prezintă o anumită calitate de deschidere, dorința de a ajuta pe alții. Ei au reușit, de exemplu, sa induca o stare de spirit fericita într-un subiect de test prin aranjamentul ca persoana sa găseasca pe neașteptate bani într-o cabină telefonică. Apoi dându-se drept străin, unul dintre experimentatori, a mers și " accidental " a scăpat o mapa cu dosare. Cercetătorii au vrut să vadă dacă subiectul se va opri pentru a ajuta străinului. Într-un alt scenariu, spiritul subiecţilor au fost ridicate cu un album de comedie, iar apoi au fost abordate de către cineva în nevoie (de asemenea, în echipa cu experimentatorii), care doreau să împrumute bani. Investigatorii au descoperit că subiecții care se simteau fericiți au mai multe şanse de a ajuta pe cineva sau de a împrumuta bani decât un alt " grup de control " de persoane care s-au prezentat cu aceeași ocazie de a ajuta, dar a căror stare de spirit nu a fost stimulata din timp. În timp ce aceste tipuri de experimente contrazic ideea că urmărirea și realizarea fericirii personale duce cumva la egoism și de auto absorbție, putem efectua propriul nostru experiment în laboratorul vieții noastre de zi cu zi. Să presupunem, de exemplu, suntem blocați în trafic. După douăzeci de minute în cele din urmă începe mișcarea din nou, la aproximativ o viteza de paradă. Vedem pe cineva într-o altă mașină semnalizand, să treaca pe banda în fața noastră. Dacă suntem într-o stare bună, sunt mai multe şanse de a încetini și a lasa. Dacă ne simțim mizerabil, răspunsul nostru ar putea fi pur și simplu de a accelera și a nu-l lasa. " Ei bine, am fost blocat aici in așteptare în tot acest timp, de ce nu ar trebui să-l las?"

 

Vom începe, apoi, cu premisa de bază că scopul vieții noastre este să caute fericirea. Este viziunea de fericire un obiectiv adevărat, una pentru care putem lua măsuri pozitive pentru a o atinge? și, cum vom începe in a identifica factorii care conduc la o viață mai fericită, vom învăța si cum căutarea fericirii oferă beneficii nu numai pentru individ, ci pentru familia individului și pentru societate în general, de asemenea.

Attachments
Dalai Lama - Arta Fericirii.docx 283.69 Kb . 245 Views