AnnaE
#0

Jocul

     

(Ce este jocul? )Prin joc copilul evoluează către  adult , trece treptat din starea de joc , în cea de muncă , în activitatea organizată , unde este mai mult solicitat  intelectual şi fizic .

      Pentru copil plăcerea de joc este puternică , aici el trăieşte intens satisfacţii morale , îşi afirmă eul propriu .

     

 (Ce este joaca ?)Copiii intră uşor în atmosfera  jocului şi trăiesc atât de puternic încât neglijează alţi stimuli din jur . Jocul devine o lume a lor , din care îi scoţi cu greu . Joaca devine o formă proprie de manifestare , în care se afirmă liber şi trăieşte satisfacţii puternice . Pentru copii ,  joaca este o activitate lipsită de griji , o distracţie în care ei au un rol înşemnat  . La joacă fiecare copil îşi stabileşte regulile , conţinuturile , pe care le schimbă de câte ori e necesar . Joaca este o distracţie pentru copil , o evadare din lumea organizată şi o incursiune într-o lume proprie în care pot apărea restricţii numai dacă sunt acceptate de copil . În joacă el găseşte plăcere  deplină deoarece trăieşte nedisimulat .

   

 Jocul didactic

 

  • este diferi de celelalte jocuri ale copiilor , distingându – se  prin valenţele saleeducative. Cu ajutorul  jocului didactic copilul îşi exersează cunoştinţele , le fixează şi le consolidează , le aplică în situaţii diverse . În  acest fel cunoştinţele devin priceperi şi deprinderi .

     

El  are obiective şi reguli ; în acest fel pe lângă formare , copilul respectă şi anumite cerinţe . Dacă acest exerciţiu se desfăşoară corect , îl pregăteşte pentru viaţa socială .

      

Jocul didactic este o activitate de bază în educarea limbajului copiilor .El este eficient dacă se stabilește un raport corespunzător între obiectivele didactice și sarcinile didactice.

     

 Practica didactica a demonstrat că jocul didactic contribuie la formarea unui nr important dintre comportamentele prevăzute de program.

Ex. ”cine are aceeași culoare”(copilul denumește obiecte și le grupează după culoare folosind cuvintele respective în propoziții și propozițiile în enunțuri dezvoltate ). Jocul ,,Ce materiale folosim ?”stimulează copiii să denumească materialele folosite în diferite acţiuni , să folosească în propoziţii cuvintele respective şi să construiască mai multe proroziţii în legătură cu materialele denumite .Aceleaşi cuvinte le folosesc în construcţii diverse , realizându-se un exerciţiu eficient  de educare a limbajului .

   

Jocurile au o contribuție însemnata la dezvoltarea proceselor psihice,influiențează activitatea organizatorică: ”unde traiesc animalele”, ”unde și cu ce călătorim”, totodată copii desfăşoară exerciţii variate de exprimare , astfel li se formează capacitatea de exprimare .

  

Jocul ”Spune ce sunete auzi”- formeză la copii auzul fonematic , aceştia sesizând componenţa  sonoră a cuvintelor , un exerciţiu  necesar  pt. însușirea scrierii şi citirii .

     Jocul”Ce este acesta”- influiențează văzul, jocul ”Ce lipseste”-dezv. memoria .  Jocuri ca:”spune cine este”,”ce poti face”, ”la ce te-ai gândit”-dezv. Imaginația.

   

Gândirea si observarea sunt solicitate în jocuri ca:”priveste obictele,”spune care e mai mare?”, mai mic?,care e roșu?, care e rotund?

   

Alte jocuri urmaresc pb. ale lb.romane, ex. formarea pluralului substantivelor -,,Eu spun una ,tu spui multe”; acordul subiectulu cu predicatul -,,Cum este corect ?” ; atribuirea de însuşiri unor substantive -,,Denumeşte obiectele şi spune o însuşire a fiecăruia “etc .

  

 Jocurile pot fi create sau modificate de educatoare în functie de obiectivele didactice urmarite .

    

Pentru ca jocurile didactice să contribuie cu adevărat educarea limbajului copiilor răspunsurile se formulează în propoziţii , cu denumirile obiectelor se construiesc enunţuri potrivit vârstei copiilor şi nivelului lor de exprimare : la gr. mică  -prop. simple, la gr. mijlocie –prop. dezvoltate ,la gr. mare fraze .

    

 Jocurile didactice bine conduse, cu scopuri clare care sa corespunda nivelului de exprimare a copiilor , pot contribui si la : educarea emoțiilor și a sentimentelor,a trasăturilor pozitive de character şi voinţă ,stimulează:  cinstea ,curajul , hărnicia  spirituli de echipă , educă: încredera în sine , sentimentul de apartenență la echipă, de importanţă a lui pentru echipă , speranţa în rezultate mai bune .

     

Jocul didactic are urmatoarea structură:

 

-conținutul

-obiectivele și sarcinile didactice

-elementele de joc

-reguli (prescolari jocrile au un nr.restrans de reguli,iar durata lor este in relatie cu particularitatea de varsta)

             

În pregătirea jocurilor didactice ca activitate comună in grădinită se parcurg etapele:

 

1)alegerea jocurilor in fct. de sarcina did.și obiective

2)cuprinderea jocurilor în planificare

3)elaborarea proiectului de actvitate ,

4)asigurarea materialelor

                   

Etapele desfasurarii:

 

1) Pregatirea salii: aerisirea, asezarea scaunelelor, măsuțelor, organizarea materialelor,asig. luminii corespunzătoare, culoarea dominantă(nu culori tari:roșu,negru, gri).

2) Desfasurarea jocului:pt. 3-4 ani: a) introducerea în activitate scurte povestiri,proverbe,ghicitori,zicători, care sunt în legătură cu tema jocului .

b) Anunțarea activității- copiii sunt anunţaţi , că se vor juca și ca au anumite sarcin ,i care se prezintă intr-o formă atractivă pt a le trezi interesul şi a-i motiva .

c) Reamintirea pe scurt a jocurilor cu aceleasi sarcini desfășurate până atunci

d) Comunicarea titlului jocului

e) Jocul de probăcu explicarea şi demonstrarea jocului – aceastaă etapă se deşfăşoară aşa doar la copiii de 3-4 ani  ,deoarece la caste vârste nu înţeleg explicaţia , fără demonstraţie .

3) Executarea jocului ,  trebuie să i se acorde cel mai mult timp,din cele   25-30 min. cât durează activitatea ; deşfăşurarea activităţii .

4)Executarea variantelor de joc– dacă sarcina didactică îndeplinită se desfăşoară variantele de joc , cu un grad mai ridicat de dificultate .

5)Încheierea activității- evaluarea o facem intr-o forma pozitivă , iar observaţiile se formulează pe un ton mobilizator , fără referiri la anumiţi copii .

         

La 5-6 ani sarcinile didactice sunt pe masura vârstei, iar jocul de proba dispare - intrăm direct în joc.

 

Attachments
jocul didactic2.docx 19.01 Kb . 303 Views