AnnaE
#0

                                         

                                                  Scrierea corectă a cuvintelor „sau, s-au”

 

Citește cu atenție textul:

    

  „S-au aurit o toamnă pădurile cu arbori tineri ai Ipoteștilor. Iazurile s-au acoperit cu o pânză subțire de verdeață. Firele ierburilor ascunse taie oglinda domol mișcătoare și păsări cu pene galbene peste ele, clătinându-se blând.

     

Se aud sunete îndepărtate....Ciocănitoarele? Nu, gospodarii bat nucii cu prăjini lungi și cad în otava proaspătă frunzele rupte. Și cad nuci lemnoase, îmbracate în cămăși zdrențuite.

     

Mustul dulce curge în ulcele de lut.

                                                                                   (S-au aurit o toamnă pădurile de George Tomozei)

 

  1. Scrie titlul textului, apoi autorul.

....................................................... ..................................

 

2. Incercuiți varianta care se potrivește:

 

  1. text în proză                                b) text în versuri

 

 

  1. Când se petrece acțiunea ?

....................................................... ............

 

     4. Unde se petrece acțiunea ?

....................................................... .............................

 

    5. Selectează cel puțin două expresii care ți-au plăcut mai mult.

....................................................... ..................................................

....................................................... .................................................

....................................................... .................................................

 

6. Scrie cuvinte cu înțeles asemănător (sinonime) pentru cuvintele:

 

 

pădure-.........................                                              blând-.............................                                

otava- ............................                                             arbori-.............................

prăjini -...........................                                             ulcele-.............................

 

 

7. Scrie cuvinte cu înțeles opus (antonime) pentru cuvintele :

 

Tineri-..........................                                îndepărtate...................................          lungi-.......................

Subțire-........................                                proaspătă-....................................           dulce-.....................

 

 

8. Încercuiți cuvintele „s-au” din text.

 

9. Scrie enunțuri în care se scrie fără cratimă.

....................................................... .................................

....................................................... .................................

 

10. Scrie câte două enunțuri în care să folosești fiecare din cuvintele :

 

 

11. Încercuiește spațiile punctate cu forma corectă a cuvintelor : sau, s-au.

 

 

Alina și Roxana........................dus duminică la bunici.

  • Ieri................................cules viile, zice bunica. Vreți struguri negri ...............albi?
  • Eu vreau negri, spune Alina.
  • Eu vreau albi, zice Roxana.
  • Obrajii li ........................îmbujorat de plăcere.

 

 

12. Taie varianta greșită a cuvintelor „sau” și „s-au”.

 

  1. Copiii sau/s-au dus în pădure să culeagă zmeură.
  2. În drum sau/s-au întâlnit cu pădurarul.
  3. Ei sau/s-au ne urcăm în copac ! spune Andrei.

 

13. Transcrie propozițiile de la punctul 12, așezând corect textul în pagină. Dă-i un titlu potrivit.

....................................................... ....................................................... .

....................................................... ....................................................... .

....................................................... ....................................................... .

....................................................... ....................................................... .

....................................................... .......................................................

....................................................... .......................................................

Attachments