AnnaE
#0

Diferentiere si individualizare in procesul de invatamant

 

        

Ce este diferentierea si individualizarea ?

      

1.DIFERENTIEREA =adaptarea activitatii de predare- invatare- evaluare,sub raportul continutului,al formelor de organizare si al strategiilor didactice la:

 - particularitatile copiilor

                                          - capacitate de invatare

                                           -ritm de gandire si actiune

                                           -abilitati

                                          - motivatii

                                           -interese,aptitudini etc.

- la tipurile de individualitati

 

2.INDIVIDUALIZAREA =adaptarea activitatii didactice la potentele / particularitatile individuale ale copilului

 

3.FUNCTIILE  ESENTIALE

 

*faciliteaza realizarea idealului educativ

*asigura rezultate scolare mai bune

*previne si diminueaza situatiile de esec la integrarea scolara

*depisteaza la timp si stimuleaza interesele si aptitudinile copiilor

*previne si elimine fenomenele de suprasolicitare si subsolicitare

*potenteaza capacitatile cognitive

*conduce la formarea unor trasaturi de personalitate

 

ESTE IMPORTANT SA :

  • observam copilul la joaca si la munca
  • asiguram o ambianta in continua schimbare
  • intelegem ritmul propriu de dezvoltare al copilului
  • stabilim obiective clare,individuale si de grup bazate pe interese si necesitati
  • sa respectam copiii si sa le apreciem ideile
  • sa incurajam copiii inin rezolvarea problemelor proprii,sa le stimulam respectul reciproc
  • sa adresam intrebari determinand copiii sa gaseasca raspunsurile

NECESITATEA  INVATARII  DIFERENTIATE  SI  INDIVIDUALIZATE DECURGE DIN:

  -Specificul ratiunii umane cu diferente psihice si      psihofiziologice

    -Idealul educational = formarea unei personalitati armonioase si creatoare,capabila sa se adapteze la schimbare si sa  ralizeze rolurile cu care o investeste societatea

 

« Cunoasterea copilului este cheia de bolta a pedagogiei »

                (Iosif Gabrea)

« Cunoasterea personalitatii copilului este tot atat de importanta ca si cunoasterea lumii in care si prin care invatamantul isi atinge scopurile »

                (B.Suchodolski)

« Nu trebuie sa i se predea copilului altceva decat ceea ce este potrivit cu capacitatile sale si cu cunostintele pe care deja le poseda »(J.Locke)

 

CONDITII GENERALE   PENRU  ORGANIZAREA  UNUI INVATAMANT  DIFERENTIAT SI INDIVIDUALIZAT

 

*cunoasterea temeinica a fiecarui copil,atat a particularitatilor varstei cat si a potentelor individuale

*cunoastera temeinica a nivelului pregatirii anterioare a copilului ;un rol deosebit il au formele de evaluare initiala

*insusirea de catre copil a unor deprinderi,tehnici de munca specifice fiecarei categorii de activitati

*cunoasterea si stapanirea de catre copii a deprinderilor de munca intelectuala

*elaborarea materialelor ce vor fi puse la dispozitia fiecarei categorii de copii si a fiecarui copil in parte,spre a asigura progresul lor necontenit

*alegerea celor mai productive strategii,adaptate particularitatilor grupului de copii si fiecarui copil,dupa nevoile sale

 

 

 

                          SPECIFICITATEA  ORGANIZARII UNUI INVATAMANT 

                              DIFERENTIAT  SI INDIVIDUALIZAT IN GRADINITA

 

 

 

*cunoasterea initiala a copiilor

 

                                      nivel de cunostinte

                                    nivelul capacitatilor cognitive

                                   ritmul de munca

                                  calitatile atentiei

                                   efortul voluntar

 

                                   interesele,inclinatiile

                                    deprinderile intelectuale si motorii

                                 gradul de maturizare socio-afectiva       

                              gradul de independenta

 

*realizarea obiectivelor pedagogice de catre toti copiii,adecvand metodologia la particularitatile individuale

*organizarea invatarii diferentiate si individualizate la toate tipurile de activitati si pe tot parcursul desfasurarii secventelor de predare invatare

*evitarea suprasolicitarii ca si a subsolicitarii

*antrenarea diferentiata nu numai a copiilor cu dificultati in invatare sau cu lacune,ci si a copiilor cu inclinatii speciale

*imbinarea activitatii diferentiate si individualizate cu activitatea frontala,favorizand astfel potentarea capacitatii de invatare dar si relationarea copiilor,formarea capacitatii de cooperare si competitie

 

 

               FORME DE ORGANIZARE A ACTIVITATII  DIFERENTIATE

                                                                  IN GRADINITA

                                         (intre aceste forme exista interferente)

  1. invatamantul  frontal- permite in anumite momente,formularea diferentiata a unor sarcini ;
  2. invatamantul  in grupuri mici,de nivel ;si in cadrul centrelor de interes ;
  3. invatamantul individualizat / personalizat

 

                                        AVANTAJE  SI  DEZAVANTAJE

                                                  1. invatamantul frontal

avantaje

*ofera prilej tuturor copiilor de a audia raspunsuri la intrebarile formulate(ce au diferite grade de dificultate)

*permite prezentarea cunostintelor in inlantuirea lor logica

*prescolarii isi insusesc tehnici de munca specifice fiecarei categorii de activitati 

*invata cum se folosesc instrumente de munca intelectuala

*munca fiind sistematic organizata,asigura insusirea temeinica si sistematica a cunostintelor

*obisnuieste copiii cu ordinea si disciplina,creeaza ambianta sociala necesara intrucat se adreseaza unui auditoriu colectiv

*ofera insusirea unor algoritmi de munca

*permite analize,sinteze,comparatii,generalizari,directionate de educatoare

dezavantaje

*sunt solicitati cu precadere copiii ce manifesta interes crescut si dau raspunsurile asteptate

*lasa prea putine posibilitati pentru initiativa si munca independenta

*nu promoveaza colaborarea,actiunea in colectiv

*nu se dezvolta in suficienta masura capacitatea de adaptare la situatii noi

*nu se cultiva suficient gandirea divergenta

  1. invatamantul pe grupe

are in vedere :nivelul intelectual al copiilor,ritmul de invatare,interesele copiilor,continuturile si tematicile abordate

avantaje

*obiectivele invatarii se realizeaza luand in considerare interesele si potentele celor educati

*stategiile pot fi selectate si adaptate particularitatilor si nivelului fiecarui grup

*se realizeaza in bune conditii educatia sociala a copiilor

*influenteaza dezvoltarea psihica a copiilor si contribuie la dezvoltarea lor morala

*prescolarii isi insusesc unele tehnici de cercetare

*ofera mai multe posibilitati de actiune si manifestare a copilului decat conducerea frontala

*ofera oportunitati pentru satisfacerea intereselor de cunoastere,a independentei si initiativei

*treptat ajung sa descopere anumite legitati ale lumii inconjuratoare

*copiii sunt mai activi si au ocazia de a aborda mai multe solutii de rezolvare a situatiilor ivite in procesul de invatare

*stimuleaza atentia si spiritul critic

*traiesc emotii provocate de reusita

*invata sa persevereze pentru a contribui la reusita muncii in grup

*faciliteaza solidaritate intre membrii grupului si influenteaza condita

dezavantaje

*este mai dificila urmarirea muncii fiecarei grupe

*sunt solicitati cu precadere copiii mai prompti in raspunsuri

*evidentiaza competitia intre copii,nu intotdeauna benefica

  1. invatamantul individualizat

avantaje

*copilul cucereste pas cu pas cunostintele

*investeste mai mult efort personal pentru intelegerea fenomenelor

*il obisnueste cu diferite responsabilitati,oferindu-i o mai larga autonomie

*isi insuseste deprinderi de munca fizica si intelectuala

*stimuleaza formarea deprinderilor de munca independenta

*dezvolta spiritul de initiativa,priceperea de organizare a muncii

*il determina sa caute noi mijloace de informare,sa gaseasca solutii viabile de solutionare a situatiilor ivite

*sporeste increderea in fortele proprii

*dezvolta mai intens procesele psihice

*dezvolta aptitudini

*ajuta la eliminarea lacunelor

*respecta particularitatile de varsta si individuale

*ofera libertate si initiativa

*favorizeaza spiritul de investigare

*are certe valente formative ;munca individuala permite asimilarea temeinica a cunostintelor,priceperilor si deprinderilor

*dezvolta autonomia in comportare

dezavantaje

*nu favorizeazacolaborarea,stabilirea de relatii,altruismul

*poate incuraja individualismul,egocentrismul

*il poate izola pe copil de colectiv daca activitatea nu este dirijata atent si nu este imbinata si cu activitati frontale sau de grup

*influenta educatoarei este mult diminuata

*activitatea individuala rapeste mai mult timp

 

  FISELE DE ACTIVITATE INDIVIDUALA – permit fiecarui copil sa execute o munca personala adaptata posibilitatilor intelectuale

Acestea vizeaza—asimilarea de noi cunostinte

pentru diferite categorii de activitati,teme,subteme ;

formarea priceperilor si deprinderilor ;

consolidarea cunostintelor

Categorii

  • fise de recuperare,destinate sa completeze lacunele,sa corecteze cunostintele
  • fise de exercitii- cuprinzand aplicatii cu dificultati crescande(corelate cu cerintele       

                       programei)

                   --fise de dezvoltare—cuprinzand un supliment de informatii si exercitii,fata de   programa comuna,menite sa dezvolte interesele si aptitudinile