Numele si prenumele…………………………..
Data……………………
Fișă de lucru 2
Verbul
Citește cu atentie textul:
„Intr-o noapte de primăvară, s-a auzit în înalțimile albastre tânguirea ostenită a cocorilor. Soseau din depărtări în această adevărată a lor veche și neuitată țară, să-și clocotească ouăle și să-și crească puii.
Iarba a prins colț fraged și nou. Livezile s-au împodobit cu flori albe, ca pentru o albă sărbătoare de pace. Copiii învățau să râdă și mieluțele cu canaf în urechi să zburde..
Stolul cocorilor s-a rotit deasupra câmpului. Parcă vâsleau cu aripile lor mari și obosite. Căpitanul lor, cel mai bătrân, a grăit către cei tineri:
- Să ne alegem un loc aici !”
(Au sosit cocorii, după Cezar Petrescu)
1. Când se petrece acțiunea?
....................................................... ....................................................... ..............................................
2. Care sunt semnele sosirii primăverii ?
....................................................... ....................................................... ..............................................
....................................................... ....................................................... ..............................................
3. Transcrie îndemnul căpitanului cocorilor.
....................................................... ....................................................... ..............................................
....................................................... ....................................................... ..............................................
4. Transcrie expresiile care ți-au plăcut în text.
....................................................... ....................................................... ..............................................
....................................................... ....................................................... ..............................................
....................................................... ....................................................... ..............................................
5. Scrie cuvinte cu același înțeles (sinonime) pentru cuvintele:
ostenită = ............................................
să zburde =…………………………..
a grăit = ................................................
canaf = .................................................
tânguirea =……………………………
s-a rotit = ..............................................
6. Scrie cuvinte cu sens opus (antonime) pentru cuvintele :
obosite = ...............................
veche = .................................
pace = ...................................
să râdă = ...............................
7. Subliniază verbele din text și analizează primele cinci.
....................................................... ....................................................... ..............................................
....................................................... ....................................................... ..............................................
....................................................... ....................................................... ..............................................
....................................................... ....................................................... ..............................................
....................................................... ....................................................... ..............................................
8. Selectează cuvintele scrise cu cratimă.
....................................................... ....................................................... ..............................................
....................................................... ....................................................... ..............................................
....................................................... ....................................................... ..............................................
9. Scrie câte un enunț cu fiecare din cuvintele : s-a, sa, s-au, sau, Subliniază verbele.
....................................................... ....................................................... ..............................................
....................................................... ....................................................... ..............................................
....................................................... ....................................................... ..............................................
....................................................... ....................................................... ..............................................
10. Găsește forma corectă a cuvintelor în următoarele exemple:
Eu nu iau/i-au medicamente.
Copilul a plecat la/l-a scoală.
Medicii nu iau/i-au dat medicamente.
Cecilia ia/i-a cartea de la ia/ea.
Mihai l-a/la ajutat pe colegul său.
Radu i-a/ia cerut un stilou.
11. Scrie propoziții în care fiecare cuvânt să fie verb, apoi substantiv.
a) sare
....................................................... ....................................................... ..............................................
....................................................... ....................................................... ..............................................
b) ceartă
....................................................... ....................................................... ..............................................
....................................................... ....................................................... ..............................................
c) poartă
....................................................... ....................................................... ..............................................
....................................................... ....................................................... ..............................................
12. Scrie forma negativă a verbelor, după model:
am nu am n-am
ai ...................................... .......................................
are ...................................... .......................................
avem ...................................... ......................................
aveți ..................................... .........................................
au .................................... .........................................
13. Scrie în caiet un text, de 8-10 rânduri, cu titlul „Se întorc păsările călătoare”. Subliniaza verbele.