AnnaE
#0

Umanismul european

Etapa culturala denumita umanism este strans legata de intreaga miscare a Renasterii europene.

Caracteristici:

- pune in centrul preocuparilor omul si valorile sale

- datorata dezvoltarii burgheziei si oraselor, aceasta noua conceptie se desprinde de cenzura puternica a bisericii, iar caturarul nu mai este, ca in Evul Mediu, doar clericul , ci laicul;

- crede in libertatea, perfectibilitatea si demnitatea omului capabil de a descoperi adevarurile despre sine si despre lume;

- accentul cade pe ratiune;

- idealul umanist este Uomo Universale, personalitatea creatoare capabila sa se afirme in mai multe domenii, sa fie simultan savant, muzician, poet, matematician, pictor(una dintre aceste personalitati fiind Leonardo da Vinci)

Reprezentanti:

Italia: Dante Aligheri, Francesco Petrarca, Giovanni Boccaccio, Ludovico Ariosto, Michelangelo Buonarroti, Niccolo Machiavelli;

Franta: Francois Rabelais, Michel de Montaigne, Pierre de Ronsard;

Anglia: Francis Bacon, Thomas Morus, Wiliam Shakespeare

Tarile de Jos: Erasmus din Rotterdam;

Spania : Miguel de Cervantes, Louis de Gongora y Argote, Lope de la Vega, Pedro Calderon de la Barca;

La noi: Nicolaus Olahus, Nicolae Milescu Spatarul, Grigore Ureche, Miron Costin, Ion Neculce, Dimitrie Cantemir

AnnaE
#2

Romantismul european

In prima acceptie a termenului, romantismul este un curent literar dezvoltat in Europa la sfarsitul secolului al XVIII-lea si in primele decenii ale secolului XIX-lea, aparut ca o reactie impotriva clasicismului.

Caracteristici:

- afirmarea originalitatii si a libertatii de creatie; reactie impotriva ierarhiei genurilor si a doctrinelor clasice ale obiectivitatii si imitatiei;

- domeniile de creatie predilecte: lirice si drama;

- revalorificarea afectivitatii;

- reasezarea eului in centrul lumii;

- trecerea de la rational spre zonele tainice ale sufletului;

- cultivarea tainei,tenebrelor,demonicului;

- predictia pentru mit si simbol;

- surse de inspiratie: folclorul,istoria, natura;

- contemplarea spatiului cosmic(infinit);

- respingerea prezentului fad si decadent (romanticii cauta universuri compensatorii; fie se intorc spre trecut, mai cu seama spre Evul Mediu, fie se cufunda in lumea visului, a reveriei si a iubirii);

- cultivarea starilor de melancolie, nostalgie, suferinta, dar si a ironiei;

- apetenta pentru solitudine (eroii romantici sunt niste mari singuratici);

- prezenta figurilor tutelare: titanul, geniul, profetul, regele, demonul si ingerul;

- la nivel stilistic, se observa folosirea frectventa a antitezei.

 

Reprezentanti:

Germania: Heinrich Heine, Friedrich von Schiller, Friedrich Holderlin, August Wilhelm si Friedrich Schlegel(frati)

Rusia: Mihail Lermontov

Anglia: Percy Bysshe Shelley, George Gordon Byron, Wiliam Wordsworth, Samuel Taylor Coleridge

Franta: Victor Hugo, Alphonse de Lamartine

Italia : Giacomo Leopardi

La noi: Mihai Eminescu, VAsile Alecsandri, Dimitrie Bolintineanu, Barbu Stefanescu Delavrancea

 

AnnaE
#3

Romantismul romanesc

La noi, romantismul s-a manifestat si in perioada pasoptista, sub forma unui romantism care milita in primul rand pentru constituirea unei literaturi originale, in care se regaseau si elemente clasice. Dar romantismul si-a gasit expresia plenara in lirica eminesciana, odata cu epoca urmatoare, a Junimii si a marilor autori din a doua jumatate a secolului al XIX-lea.

Caracteristici:

- valorificarea elementului national (folclor,natura,istorie);

- caracterul militant (creatia artistica este subordonata idealurilor nationale si sociale ale epocii; se urmarea mobilizarea publicului cititor pentru realizarea acestor idealuri;

- caracter retoric (decurge din dimensiunea lui militanta, stilul retoric fiind o modalitate de persuasiune);

- eclectismul stilistic(romantismul romanesc, de la scriitori pasoptisti si pana la Eminescu, si-a integrat anumite aspecte si trasaturi particulare ale clasicismului, acest amestec de clasicism si romantosm fiind, dupa istorici literari, o caracteristica a romantismului tarziu, numit si romantismul Biedermeier).

 

Particularitati ale prozei romantice

- prezenta unui narator implicat afectiv, ce renunta uneori(asa cum se intampla in proza fantastica la atributul omniscientei;

- actiune bogata in intamplari neobisnuite si rasturnari de situatie spectaculoasa, legate cel mai adesea de ascensiunea si prabusirea unor personaje;

- personaje exceptionale, inzestrate cu calitati sau defecte iesite din comun;

- cultivarea pitorescului(pitoresc este ceea ce place ochiului,ceea ce e singular, neobisnuit)

- intrebuintarea frecventa a antitezei, atat ca procedeu compozitional, cat si ca mijloc de caracterizare a personajelor;

- limbaj care mizeaza pe expresivitate, bogat in figuri de stil;

- interes manifestat fata de specii cum ar fi nuvela istorica si romanului istoric,nuvela fantastica si romanul fantastic; memorile de calatorie.

 

Teme si motive in poezia eminesciana

Tema naturii si a iubirii:

Motive: lacul, marea, izvorul, stelele, luceafarul, noaptea,

"sara-n asfintit", teiul, nufarul, intalnirea indragostitilor, chemarea iubitei, asteptarea infrigurata, nostalgia, dorul, femeia-inger si femeia-demon, voluptatea suferintei.

Tema (supratema) timpului

Motive: inserarea, trecerea inexorabila a timpului, momentul genezei si al extinctiei universului, istoria, epocile vechi sau mitice ale lumii si ale istoriei nationale(Dacia, Egiptul Antic, Evul Mediu,etc) timpul sacru al iubirii, timpul cosmic (al Luceafarului) si timpul uman-terestru.

Tematica filosofica

Motive: calatoria cosmica, geniul (cu ipostazele: "batranul dascal" din Scrisoarea I, tanarul voievod, Luceafarul, indragostitul, "cufundat in stele", magul, profetul, regele, "imparatul si proletar") conditia umana ca vis, viata ca teatru.