TEMATICĂ LICENŢĂ 2016-2017
Disciplina: LIMBA ROMANĂ
- Limbă şi comunicare
1.Comunicarea orală şi scrisă
- Fonetică – sunet/literă, diftong, triftong, hiat
- Lexicologie şi semantică
1.Mijloace de îmbogăţire a vocabularului
- Morfologie şi sintaxă
1.Substantivul (felul, numărul, genul, declinarea, funcţiile sintactice, locuţiunile substantivale).
2.Articolul. Felurile articolului.
3.Adjectivul. Flexiunea adjectivului. Gradele de comparaţie. Funcţiile sintactice ale adjectivelor. Ortografierea adjectivelor
4.Pronumele. Pronumele personal. Pronumele de politeţe. Pronumele reflexiv. Pronumele posesiv şi adjectivul pronominal posesiv. Pronumele de întărire şi adjectivul pronominal de întărire. Pronumele demonstrativ şi adjectivul pronominal demonstrativ. Pronumele relativ şi interogativ şi adjectivul pronominal interogativ şi relativ. Pronumele nehotărât şi adjectivul pronominal nehotărât, pronumele şi adjectivul negativ. Funcţiile sintactice ale pronumelui. Ortografierea pronumelor.
5.Numeralul. Clasificare. Funcţii sintactice. Ortografiere şi ortoepie.
6.Verbul. Verbe predicative. Verbe auxiliare. Verbe copulative. Verbe personale şi impersonale. Locuţiuni verbale. Diatezele. Modurile verbelor. Tipurile verbelor. Funcţii sintactice. Valori stilistice ale verbelor.
7.Adverbul. Clasificare . Grade de comparaţie. Locuţiuni adverbiale. Funcţii sintactice. Ortografierea adverbelor şi a locuţiunilor adverbiale.
8.Prepoziţia. Clasificare. Regimul cazual al prepoziţiilor
9.Conjuncţia. Clasificarea conjuncţiilor. conjuncţii corelative. Locuţiuni conjuncţionale
10.Interjecţia. Clasificarea interjecţiilor. Funcţii sintactice. Topica şi punctuaţia. Valori expresive ale interjecţiilor
11.Subiectul/propoziţia subiectivă
12.Predicatul/Propoziţia predicativă
13.Atributul/propoziţia atributivă
14.Complementul direct/propoziţia completivă directă
15.Complementul indirect/propoziţia completivă indirectă
16.Complementul circumstanţial de loc/propoziţia circumstanţială de loc
17.Complemcntul circumstanţial de timp/propoziţia circumstanţială de timp
18.Complementul circumstanţial de cauza/propoziţia circumstanţială de cauza
19.Complementul circumstanţial de scop/propoziţia circumstanţială de scop
20.Complementul circumstanţial de mod propoziţia circumstanţială de mod
21.Propoziţia circumstanţială condiţională
22.Propoziţia circumstanţială consecutivă
23.Propoziţia circumstanţială concesivă
Bibliografie
1.***Dicționarul Explicativ al Limbii, Editura II, București, Universul Enciclopedic, 1996
2.***Dicționarul ortografic, ortoepic și morfologic, Editura Academiei Române, București, 2005
3.***Dicționar general de științe. Științe ale limbii, București, Editura Științifică, 1997
4.***Gramatica limbii române, I-II, Editura Academiei, București, 1967
5.***Gramatica limbii române, I-II, Editura Academiei, București, 2005
6.***Gramatica de bază a limbii române, Univers Enciclopedic, București, 2010
7.Coteanu Ion – Limba română contemporană, Vocabularul, ediție revizuită și adăugită, Editura Didactică și Pedagogică, București, 1985
8.Hristea Th. – Sinteze de limba română, ed.III, București, Editura Albatros, 1984
9.Guțu-Romalo Valeria – Corectitudine și greșeală, Editura Științifică, București, 1972
10.Cîrstea Mihaela Daniela – Gramatica limbii române pe înțelesul tuturor, Editura ProUniversitaria, 2015
Disciplina: DIDACTICA DOMENIULUI LIMBĂ ŞI COMUNICARE şi
DIDACTICA PREDĂRII DISCIPLINELOR COMUNICARE ÎN LIMBA ROMÂNĂ ŞI LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ
1.Organizarea şi desfăşurarea activităţilor din domeniul limbă şi comunicare
- convorbirile
- jocul didactic
- povestirea profesoarei
- memorizările şi dramatizările
2.Modalităţi de formare a pronunţiei corecte la copiii preşcolari
3.Strategii de formare a deprinderilor de exprimare
4.Forme de organizare a activităţilor din domeniul limbă şi comunicare pentru îmbogăţirea vocabularului copiilor
5.Instrumente de evaluare folosite în învăţământul preşcolar
6.Specificul lecţiilor de comunicare în limba română desfăşurate cu clasa pregătitoare
7.Demersul lecţiilor de comunicare în limba română la clasa I, abordare integrată
8.Folosirea textului literar la clasele II-IV pentru formarea competenţelor de comunicare la elevi
9.Demersuri ale lecturilor de limba şi literature română la clasele III-IV pentru cunoaşterea textelor narative, lirice şi non-literale
10.Folosirea cunoştinţelor de limbă română pentru formarea competenţelor de comunicare la elevii din clasele III-IV
11.Instrumente de evaluare folosite în învăţământul primar
Bibliografie
1.Ioan Cerghit - Metode de învăţământ, Editura Polirom, Iaşi, 2006
2.John Holt - Cum învaţă copiii, Editura Trei, Cluj-Napoca, 2015
3.Marin Manolescu - Activitatea evaluative între cogniţie şi metacogniţie, Editura Meteor Press, Bucureşti, 2004
4.Vasile Molan - Didactica domeniului limbă şi comunicare, Bucureşti, suport de curs, 2015
5.Vasile Molan - Didactica disciplinelor comunicare în limba română şi limba şi literature română în învăţământul primar, Editura Miniped, Bucureşti, 2014
Disciplina: PEDAGOGIA ÎNVĂŢĂMÂNTULUI PRIMAR Şl PREŞCOLAR
/. Finalităţile educaţiei: ideal, scopuri, obiective
- Definirea şi analiza operaţională a conceptelor: finalitate, ideal, scop, obiectiv.
- Taxonomia finalităţilor. Criterii şi sisteme de referinţă: macro-micro (finalităţi de sistem - finalităţi de proces); obiective-cadru; obiective de referinţă; obiective concrete (operaţionale); taxonomii ale obiectivelor: domeniul cognitiv, domeniul afectiv, domeniul psihomotor).
- Operaţionalizarea obiectivelor educaţionale.
- Dimensiuni practice ale Curriculumului în învăţământul primar şi preşcolar
- Documentele curriculare: planul-cadru, programele şcolare. Metodologia aplicării lor în ciclul primar şi preşcolar.
- Tipuri de curriculum: core curriculum (de bază, trunchi comun) - curriculum la decizia şcolii.
- Procesul de învăţământ - sistem şi funcţionalitate
- Procesul de învăţământ: concept; funcţii; abordare sistemică.
- Procesul de învăţământ ca proces de cunoaştere.
- Caracterul informativ - formativ, instructiv - educativ al procesului de învăţământ.
- Procesul de învăţământ ca act de comunicare.
- Predarea - componentă a procesului de învăţământ
- Conceptul de predare; accepţiuni ale predării.
- Predarea ca activitate de organizare şi conducere a situaţiilor de învăţare.
- Strategii şi stiluri de predare.
- Relaţia predare - învăţare - evaluare.
- Învăţarea şcolară. Orientări contemporane în teoria şi practica învăţării şcolare
- Conceptele de învăţare în sens larg şi de învăţare şcolară (forme, tipuri şi niveluri de învăţare).
- Condiţiile interne şi externe ale învăţării şcolare eficiente.
- Învăţarea centrată pe copil: particularităţi şi nevoi educaţionale individuale, respectarea ritmului propriu de asimilare, adaptarea conţinutului învăţării, implicarea copilului în toate etapele propriului parcurs educaţional, activităţi de învăţare, tipuri de învăţare, situaţii de învăţare şi strategii de învăţare, experienţe de învăţare pozitive.
- Jocul în educaţia timpurie: definirea jocului şi specificul lui în preşcolaritate.
- Relaţia joc- învăţare-dezvoltare.
- Principalele tipuri de joc: joc de rol. joc senzorial, joc de construcţie, joc de mişcare, joc muzical, joc de masă, joc logic, jocul în aer liber (specificul fiecăruia la vârsta preşcolară, funcţiile, cerinţele şi condiţiile de aplicare).
- Metodologia jocului didactic.
- Metodologia didactică
- Conceptul de metoda de învăţământ; funcţiile metodelor.
- Metode activ-participative.
- Caracteristicile principalelor metode utilizate în învăţământul primar şi preşcolar: povestirea, lectura explicativă, lucrul cu manualul, explicaţia, conversaţia euristică, demonstraţia, exerciţiul, învăţarea prin descoperire, problematizarea, jocul didactic, experimentul, observarea
- Mijloace didactice şi suporturi tehnice de instruire utilizate în învăţământul primar şi preşcolar: funcţii; valenţe formative; modalităţi de integrare în activitatea didactică.
- Moduri şi forme de organizare a procesului instructiv - educativ în învăţământul primar:
- Lecţia - modalitate fundamentală de organizare a activităţii didactice: structura generică a lecţiei (evenimentele lecţiei); tipuri de lecţie.
- Activităţile integrate în grădiniţă: concept şi metodologie.
- Forme de organizare a activităţii didactice în grădiniţă: pe arii de interes, activităţile comune cu întreaga grupă.
- Forme de organizare a activităţii didactice - activitate frontală, pe grupe, individuală, combinată.
- Proiectarea activitatii didactice
- Conceptul de proiectare didactica; necesitatea proiectării didactice.
- Continutul şi structura proiectării didactice: precizarea scopurilor instructiv - educative, cunoaşterea resurselor şi a condiţiilor de desfăşurare. organizarea şi pregătirea conţinutului, identificarea obiectivelor pedagogice concrete, stabilirea activităţilor de predare - învăţare şi a modalităţiilor de lucru cu elevii/copiii, precizarea modalilăţilor de evaluare,
- Etapele proiectării didactice: proiectarea anuală, proiectarea semestrială, proiectarea unităţilor de învăţare, proiectarea lecţiei.
- Evaluarea didactică
- Conceptul de evaluare, operaţii, funcţii.
- Strategii de evaluare a rezultatelor şi progresului şcolar: iniţială, formativă, sumativă; speciticul acestora în învatamantul primar şi preşcolar.
- Tipuri de rezultate şcolare: cunoştinţele acumulate, dezvoltarea capacităţilor intelectuale, capacitatea de aplicare a cunoştinţelor, trăsăturile de personalitate.
- Metode tradiţionale de evaluare: verificările orale, probele scrise, probele practice.
- Metode alternative de evaluare utilizate în învăţământul primar şi preşcolar: observarea curentă a comportamentului, portofoliul, fişele de muncă independentă, analiza produselor activităţii, convorbire cu scop evaluativ.
Bibliografie
- Cerghit I. - Perfecţionarea lecţiei în şcoala modernă, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1983
- Cerghit I. - Metode de învăţământ, Editura Polirom, Iaşi, 2006
- Cerghit I. - Neacşu, I., Metodologia activităţii didactice, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1982
- Creţu C. - Conceptul de curriculum (etimologie, evoluţii semantice ale conceptului de curriculum, definiţii, componentele curriculumului, tipuri de curriculum) în Psihojtedagogie pentru examenele de definitivare şi grade didactice (coord. C. Cucoş), Editura Polirom, Iaşi, 1998
- Creţu C. - Curriculum diferenţiat şi personalizat, Editura Polirom, Iaşi, 1998
- Cristea S. - Dicţionar de pedagogie, Editura Litera Educaţional, Chişinău, 2002
- Cristea S. - Proiectarea curriculară în Pedagogia, vol. 2, Editura Hardiscom, Piteşti, 1997
- Crişan Al. (coord.), Curriculum şcolar. Ghid metodologic, Ministerul Educaţiei şi Învăţământului, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, Bucureşti, 1996
- Cucoş C. - Probleme de docimologie didactica în Psihopedagogie pentru examenele de definitivare şi grade didactice (coord. C. Cucoş), Editura Polirom, Iaşi, 1998
- Glava A., Pocol M., Tătaru L. - Educaţia timpurie. Ghid metodic pentru aplicarea curriculumului preşcolar, Editura Paralela 45, Piteşti, 2009
- Ionescu M. - Clasic şi modern în organizarea lecţiei, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1982
- Jinga I., Negreţ I., Dobridor I. - Inspecţia şcolară şi design-ul instrucfional, Editura Aramis, Bucureşti, 2004
- Jinga I., Negreţ I. - Învăţarea eficientă, Editura Aldiri, Bucureşti, 1999
- Jinga I., Petrescu. A. - Evaluarea performantei şcolare, Editura Adelfin, Bucureşti, 1996
- Manolescu M. - Teoria şi metoilologia evaluării, Editura Universitară, Bucureşti, 2010
- Marin Tudor, Petrescu Conona - Introducere în teoria şi metodologia evaluării, Editura ProUniversitaria, Bucureşti, 2017
- Marin Tudor, Petrescu Conona - Practică pedagogică. Formarea profesorilor pentru învăţământul primar şi preşcolar, Editura Pro Universitaria, Bucureşti, 2016
- Marin Tudor, Petrescu Conona - Introducere în managementul educaţional – din perspectiva clasei de elevi/grupei de copii, Editura Pro Universitaria, Bucureşti, 2014
- Marin Tudor - Fundamentele pedagogiei”, Editura ProUniversitaria, Bucureşti, 2014
- Marin Tudor - Teoriile învăţării şi didactica în schimbare văzute din perspectivă constructivistă, Editura V&Integral, Bucureşti, 2009
- Moise C. - Metode de învăţământ în Psihopedagogie pentru examenele de definitivare şi grade didactice (coord. C. Cucoş), Editura Polirom, Iaşi, 1998
- Molan Vasile - Didactica disciplinei limba şi literatura română în învăţământul primar, Editura Nini Ped, Bucureşti, 2010
- Neacşu I. - Instruire şi învăţare, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1999
- Neacşu I., Stoica A. (coord.) - Ghid general de evaluare şi examinare, MEN, Editura Aramis, Bucureşti, 1996
- Păişi Lăzărescu E. - Laborator preşcolar, Editura V&l Integral, Bucureşti, 2010
- Petrescu Conona - Alternative educaţionale, Editura ProUniversitaria, Bucureşti, 2017
- Petrescu Conona - Psihopedagogia jocului, Editura ProUniversitaria, Bucureşti, 2014
- Petrescu Conona - Pedagogia învăţământului primar şi preşcolar, Editura ProUniversitaria, Bucureşti, 2014
- Petrescu Conona - Educaţia timpurie – prioritate a învăţământului românesc, Editura Cultura Didactică, Bucureşti, 2010
- Radu I.T. - Evaluarea rezultatelor şcolare în Sinteze pe teme de didactică modernă, Bucureşti, 1986
- Savu Cristescu M. - Rolul evoluării în creşterea performanţelor şcolare, Editura Bibliotheca, Târgovişte, 2007
- Stanciu M. - Reforma continuturilor învăţământului. Cadru metodologic, Editura Polirom, Iaşi, 1999
- Tomşa Gh., Oprescu N. - Bazele teoretice ale psihopedagogiei preşcolare, Editura V&l Integral, Bucureşti, 2007
- Voiculescu E. - Pedagogie preşcolară, Editura Aramis, Bucureşti, 2001
- Vraşmaş E. - Educaţia copilului preşcolar, Editura Pro Humanitas, Bucureşti
- Curriculum pentru învăţământul preşcolar, 2008
- Ghid de bune practici pentru educaţia timpurie a copiilor între 3-6/7 ani, 2000
- Programe şcolare pentru învăţământul primar (în vigoare). Comisia Naţională pentru Curriculum