ELABORAREA PROBEI DE EVALUARE.
Testul de evaluare didactica se constituie ca o proba complexa formulata dintr-un ansamblu de itemi, care in urma aplicarii ofera informatii pertinente referitoare la modul de realizare a obiectivelor didactice, la progresul scolar etc.
Denumirea de test docimologic, se atribuie testelor care indeplinesc o functie docimologica, adica de examinare si notare.
Testul docimologic prezinta urmatoarele avantaje:
- are un grad mare de obiectivitate;
- prezinta regurozitate in masurarea didactica si in aprecierea modului de rezolvare a problemelor continute;
- permit obtinerea de rezultate multiple
- se pot construi relativ usor
- dezv capacitatea de autoevaluare la elevi
Testul docimologic are urmatoarele componente:
- obiectivele didactice stabilite in corelatie cu continuturile de invatamant
- continuturile itemilor
- rezolvarile itemilor si modul de acordare a punctajelor
- performanta maxima specifica, care reprezinta nivelul comportamental maxim ce poate fi atins de elev;
- performanta minima admisa
Elementele din care se compune un instrument de evaluare, enunturi, întrebari simple sau structurate, probleme, exercitii de orice tip poarta numele de itemi.
Clasificarea itemilor: in functie de gradul de obiectivitate oferit de corectare :
- itemi obiectivi
- itemi semiobiectivi
- itemi subiectivi (cu raspuns deschis)
I Itemi obiectivi,caracterizati prin :
- asigrarea obiectivitatii în evaluare si notare
- fidelitate ridicata
- permit un feed-back rapid
- capacitatea de a testa un numar mare de elemente de continut
1. Itemi cu alegere duala- alegerea raspunsului corect din doua variante posibile, de tipul : adevarat-fals, corect-incorect, da-nu, fapt-opinie, cauza-efect etc.
Avantaje :
- obiectivitate
- eficienta (pot acoperi un numar mare de obiective si de continuturi într-un timp relativ scurt de testare)
- usurinta în notare
Limite :
- nu pot evalua creativitatea si nici capacitatea de sinteza
- pot fi rezolvati relativ usor prin ,,ghicirea,, raspunsului (sansa de 50%)
- utilizarea frecventa poate produce un efect negativ asupra învatarii
2. Itemi cu alegere multipla- acest item este format dintr-un enunt (premisa) urmat de un numar de optiuni din care elevul trebuie sa aleaga solutia corecta .
Avantaje :
- obiectivitate si fidelitate mare
- eficienta
- usurinta de notare
- posibilitate redusa de ,,ghicire,, a raspunsului
Limite :
- nu pot evalua creativitatea si capacitatea de sinteza
3. Itemii de asociere-acest item, presupune stabilirea unor corespondente, asocieri între elementele distribuite pe doua coloane : pe una, premisele, iar pe cealalta solutiile.
Avantaje :
- obiectivitate si fidelitate mare
- eficienta
- usurinta în notare
Limite :
- nu pot masura rezultate ale învatarii situate la niveluri cognitive superioare precum analiza si sinteza
- utilizarea frecventa poate produce un efect negativ asupra învatarii
În realizarea itemilor de asociere tip pereche, pentru a evita ghicirea solutiilor prin eliminare, numarul acestora trebuie sa fie mai mare decât al premiselor.
II. Itemii semiobiectivi, caracterizati prin:
- pot testa o gama larga de capacitati intelectuale
- plaseaza elevul într-o situatie cognitiva cu un grad de complexitate ridicat
- permit utilizarea unor materiale auxiliare
1. Itemii cu raspuns scurt/de completare- acest tip de item solicita elevul sa formuleze un raspuns scurt , sa completeze o afirmatie în asa fel încât aceasta sa dobândeasca sens si valoare de adevar.
Avantaje:
- validitate si aplicativitate mare
- evalueaza atât capacitatile cognitive inferioare, precum cunoasterea si întelegerea, cât si medii, precum aplicarea
- pot acoperi o arie ampla de continuturi cu ajutorul unui numar relativ de itemi
Limite:
- elaborarea raspunsului nu solicita dezvoltarea unor capacitati cognitive complexe precum analiza, sinteza si rezolvarea de probleme
În realizarea itemilor cu raspuns scurt, raspunsurile solicitate trebuie sa fie relevante pentru evaluarea unei abilitati.
2. Itemii de completare- sunt de fapt o varianta mai ,, pretentioasa,, a itemilor cu raspuns scurt. Ei solicita producerea unui raspuns al carui rol este sa întregeasca un enunt lacunar sau incomplet.
Avantaje:
- validitate si aplicabilitate mare, evalueaza atât capacitatile cognitive inferioare (cunoastere si întelegerea) cât si medii precum aplicarea
- pot acoperi o arie ampla de continuturi
Limite:
- elaborarea raspunsului nu solicita dezvoltarea unor capacitati cognitive complexe precum analiza, sinteza, rezolvarea de probleme.
În realizarea itemilor de completare, formularile prea ample ale cerintelor sunt de evitat.
3. Întrebari structurate - sunt itemi care contin mai multe sarcini de lucru si care fac trecerea de la itemii obiectivi la itemii subiectivi.
Este vorba de un anumit numar de aplicatii având ca punct de plecare acelasi material-suport (un text, o harta, o ilustratie).
Avantaje:
- permit utilizarea unor materiale suport stimilative
- ofera posibilitatea testarii unei game largi de abilitati
- se pot realiza cerinte variate ca si grad de dificultate
Limite:
- este dificil de apreciat gradul de dificultate al cerintelor
- schema de notare este mai dificil de realizat, deoarece ea trebuie sa aiba în vedere o varietate de modalitati de exprimare a solutiilor
În realizarea întrebarilor structurate, materialul-suport trebuie sa fie adecvat nivelului de întelegere al elevului .
III. Itemii subiectivi -caracteristici generale:
- permit evaluarea unor rezultate complexe ale învatarii, abilitati de tip analiza, argumentare, sinteza
- corectarea si notarea nu prezinta un grad mare de obiectivitate
- sunt proiectati si utilizati pentru obiective si situatii de evaluare în care intereseaza în mod deosebit demersul subiectului în producerea unui raspuns, nu întotdeauna unul singur posibil si corect.
1. Eseul structurateste o compunere ce trateaza o anumita tema, indicata în cerinta. Tema la rândul ei presupune un numar variabil de cerinte, ce vor fi dezvoltate în cuprinsul eseului. Ordinea integrarii cerintelor nu este obligatorie, eseul structural vizând atât cunostintele punctuale ale elevului, cât si creativitatea si originalitatea.
Avantaje:
- proiectarea necesita un timp relativ redus
- nu necesita auxiliare
Limite:
- acopera o arie mica de continuturi, desi timpul necesar pentru elaborarea raspunsului este în general mare
- schema de notare este greu de realizat
Schema de notare trebuie realizata în relatie cu instructiunile privind rezolvarea.
2. Eseul libereste o compunere în care se indica tema ce va fi tratata, elevul fiind cel ce decide asupra parcursului, asadar asupra aspectelor pe care este necesar sa insiste, precum si asupra ordinii în care acestea vor fi integrate în cuprinsul textului.
Avantaje:
- proiectarea necesita un timp redus
- nu necesita materiale auxuiliare
Limite:
- acopera o arie mica de continuturi
- necesita mult timp pentru evaluare
- fidelitatea este scazuta
Utilizarea lui încurajeaza activitatile creatoare si critice, precum argumentarea unor opinii, analiza situatiilor complexe. În realizarea eseului liber, alegerea temei trebuie realizata în functie de obiectivul de evaluare si în paralel cu schema de notare.
3. Rezolvarea de problemeacest tip de item se refera la o situatie-problema, sarcina de lucru în care elevul se confrunta, în general, cu un caz pentru care nu exista o solutie învatata anterior, o unica solutie. Scopul este de a pune elevul sa-si foloseasca cunostintele si deprinderile însusite la obiectul respectiv, dar nu numai, pentru a formula o posibila solutie a problemei.
Avantaje:
- poate fi utilizata în cadrul oricarei discipline
- permite folosirea de materiale-suport
- ofera posibilitatea testarii unei game largi de abilitati
- stimuleaza gândirea critica
Limite:
- schema de notare este mai dificil de realizat, deoarece exista o varietate de modalitati de exprimare a solutiilor
- necesita mult timp pentru evaluare
În realizarea rezolvarilor de probleme , situatia-problema trebuie sa fie în concordanta cu vârsta si nivelul de pregatire al elevului, iar formularea cerintelor sa fie adecvata obiectivului de evaluare.