AnnaE
#0

Metodologie. Metoda. Functiile metodei

1. Conceptul de metoda
2. Functiile metodelor. Metode activ/participative/interactive
3. Particularitati ale metodelor folosite in procesul de invatamant prescoal/primar
4. Mijloacele de invatamant

1. Concept

Metodologia didactica reprezinta ansamblul metodelor si procedurilor utilizate in procesul de invatamant (predare-invatare-evaluare)
Metodologia trebuie vazuta ca stiinta a metodelor. ca tehnica si arta
Strategia didactica reprezinta unitatea si interdependenta dintre metodologie, mijloace de invatamant si modurile de organizare a invatarii (frontal, individual si grupal).

Strategiile didactice sunt de predare/invatare/instruire si strategii didactice de evaluare.
Tehnicile didactice dua 1960-1965 reprezinta metodologie si strategie in cadrul relatiei profesor-elev.

Metoda vine de la grecescul "metha" (catre/spre) si "odos" (cale/drum), adica, drumul /calea didactica catre conduce la realizarea finalitatilor educationale.
- trebuie facuta diferentierea intre : metodele de cercetare, care asigura descoperirea propriu-zisa a cunostintelor sau a unor cunostinte si metode pedagogice, care ajuta elevul la redescoperirea adevarului(memorare, insusire, problematizare)

Subsidiar metodei este procedeul care trebuie vazut ca o secventa/un detaliu/o componenta/o particularizare a metodei.
NOTA BENE: procedeul poate sa devina metoda si metoda poate sa devina procedeu.

Functiile metodelor

A: Functia cognitiva, adica, prin metode se ajunge la cunoastere (informatii, cunostinte, formare de abilitati) 
- nu ajungi la cunoastere fara cognitie -
B: Functia formativ-educativ, adica metoda trebuie sa conduca la procese psihice si implicit la dezvoltarea personalitatii umane;
C: Functia instrumentala - permite realizarea celorlalte functii prezentate anterior
D: Functia motivationala, adica, trebuie sa conduca la satisfacerea unor motive, intere, trebuinte;
E: Functia normativa, adica, aceasta metoda se utilizeaza din perspectiva unor reguli clare.

Functiile metodelor trbeuie vazute in interatie, intrucat calea de urmat in procesul de invatamant trebuie sa tina cont cu precadere, de omul care urca si ulterior de drumul pe care-l parcurge.

3. Metodele activ-participative. Metode activ-intercative

Caracteristici :

- se realizeaza in corelatie cu toate functiile metodelor didactice;
- se realizeaza prin: 
a) strategii nealgoritmice/neprecise, adica, prin strategii euristice(invatare semidirijata)
b) strategii creative (invatare nedirijata)  
c) strategii mixte (combinari ale celor nealgoritmice)
- invatarea reprezinta o cucerire, deci nu este primita de-a gata
- reduce interventia cadrului didacitc prin programare minimala
- au un caracter explorator, adica, de investigatie.

Particularitatile metodelor folosite in procesul de invatamant primar si prescolar

Povestirea didactica asigura transmiterea orala a materialului faptic si uneori teoretic;
- utilizeaza ca procedeee, descrierea si nararea
- ajuta la imbogatirea vietii psihice a elevului, prin:
a) reprezentari
b) personaje
c) idei noi
- dezvolta creativitatea si imaginatia
- conduce la desprinderea unor concluzii, intrucat se utilizeaza povesti, basme, legende, mituri.

Cerinte de indeplinit pentru povestire

A: Elementele de continut sa fie reprezentative
B: Folosirea unor mijloace stilistice care sa motiveze
C: Introducerea elementului motivational

2. Explicatia - metoda de expunere verbala bazata pe analiza logica, rationala, dezvaluie legaturile existente intre fapte;
- prin explicatie se dezvolta la copii, posibilitatea de a intelege definitii, reguli, idei abstracte, intrucat se bazeaza pe cunostintele anterioare si pe unele operatii logice
- in cadrul explicatiei, de regula, se utilizeaza analiza si sinteza, apoi demonstratia logica
- "in esenta, prin explicatie elevul este condus la deslusirea a ceea ce nu iese imediat in evidenta" (Tudor Marin)

3. Conversatia euristica - generic aflu adevar-descopar

- reprezinta un set de intrebari orale, adresate de profesor, elevilor
- conversatia ia denumirea momentului cand este folosit cu precadere ("in cadrul unei lectii sau din perspectiva tipului de lectii" - Tudor Marin
- cea mai importanta forma de conversatie este cea euristica, intrucat, aceasta ajuta pe elev sa descopere adevarul plecand, de regula, de la un material intuitiv;
(activitatea metodica vine de la Socrate din perspectiva maenticii, punea intrebarea peripatetica studentilor);
- intrebarile utilizate sunt multiple pertand denumirea ca:
a) intrebari de definirea a ceva
b) intrebari factuale, adica, intrebari care tin de fapte
c) intrebari de interpretare

Conditii pentru intrebari

- sa fie precise
- sa nu ceara raspunsuri monosilabice
- sa fie prezentate intr-o succesiune logica
- sa nu fie viclene
Din perspectiva intrebarilor apar si raspunsurile

4. Demonstratia - consta in a prezenta un material didactic, natural sau confectionat, cu scopul de a facilita  intelegerea, insusirea temeinica a noilor cunostinte.
NOTA BENE:  Sa nu se confunde demonstratia de la invatamantul primar/prescolar cu demonstratia logica de tip rational, care este un procedeu care este un prodecu in cadrul explicatiei.

Variante ale demonstratiei

- demonstratia privind obiectele, fenomenele si procesele reale
- demonstratie cu ajutorul experientelor
- demonstratie cu ajutorul reprezentarilor grafice
- "demonstratie prin intermediul 3D" (Tudor Marin)

Cerintele demonstrarii materialului didactic:

- materialele didactice la loc vizibil
- sa fie perceput prin mai multi analizatori
- procesele sa fie prezentate in evolutie

5. Observarea - reprezinta perceperea sistematica si atenta de catre elevi a unor obiecte, fenomene si procese, fie reale sau a unui material didactic'
Etape in observarea didactica
- perceperea sistematica a obiectelor, fenomenelor
- identificarea de scriere a aspectelor
- formularea unor generalizari

6. Problematizarea

A. Concept

Crearea de catre profesor a unor probleme, situatii-problema sau formularea unor intrebari problematice. Toate generand o stare de indoiala si incertitudine, curiozitate. dorinta, eforturi intelectuale de descoperire.

Elevii sunt pusi in situati ade a cauta informatii, de a iesi din situatia problema.
O situatie problema este o situatie contradictorie, conflictuala, ce rezulta din trairea simultana a doua realitati care par incompatibile intre ele.

B. Atributele si conditiile situatiei problema

- caracter lacunar, incomplet
- existenta unui grad de nederminare/nespecificare
- caracter atipic
- caracter netrasparent

C: Cum pot fi rezolvate situatii si intrebarile problematice ?
R: Prin Brainstorming

D: Modelul invatarii prin problematizare

- moment pregatitor, declansator, adica, profesoul creeaza o situatie problema
- un moment tensionat, adica,contradictia intre ce se da spre rezolvare si cunostintele de care dispun elevii
- momentul rezolutiv, adica, descoperirea solutiei si confirmarea ei de cadrul didactic.

Attachments