AnnaE
#0

                                                            Verbul

 

Timpurile verbului:

 

 

            - prezent: -eu citesc

            -imperfect: -eu citeam                      

            -perfect simplu: -eu citii

            -perfect compus: -eu am citit

            -mai mult ca perfect: -eu citisem

            -viitor I: -eu voi citi

            -viitor anterior: -eu voi fi citit

 

                                                Modurile verbului

 

 

                        Modurile personale:

 Indicativ, Imperativ, Conjunctiv, Conditional-optativ

 

                        Modurile nepersonale

  Indicativ, Gerunziu, Participiu, Supin

 

Imperativ: -afirmativ :-Citeste! Citeste!

                  -negativ :-Nu citi! Nu citi!

Conjunctiv : -prezent: -eu sa citesc

                               -perfect: -eu sa fi citit

Conditional-optativ :-prezent: eu as citi

                                     -perfect: eu as fi citit

 

           

Modul infinitiv:

1.Subiect: -Este greu a invata.(ce, cine?)

2.N.P.: -Placerea lui este de a citi.(ce este, cine este?)

3. At.: -Placerea de a citi o avem toti. (ce fel de?)

4.C.D.: -El stie desena.(pe cine, ce?)

5.C.I.: -S-a  plictisit a invata.(despre cine ,despre ce, pt.cine, pt. ce, de la                   

                                               cine, de la ce, de ce?)

6.C.C.T.: -A ajuns la gara inainte de a pleca trenul.

7.C.CM.: -A plecat fara a saluta.(cum?)

8.C.C.S.: -Invata pentru a reusi.(cu ce scop?)

 

                        Modul supin:

1.Subiect: -Este greu de invata.

2.N.P.: -Cartea este de citit.

3.At.: -Am o carte de citit.

4. C.D.: -El are de scris.

5.C.I.: -S-a plictisit de citit.

6.C.C.S.: -A plecat la padure pentru vanat.

 

                        Modul gerunziu:

1.Subiect: -Se aude tunand.

2.N.P.: -Mainile-i erau tremurande.

3.At.: -Am vazut valurile spumegand.

4.At. adj.: -Am vazut valurile spumegande.

5.C.C.T.: -Plimbandu-se admira peisajul.

6.C.C.T.: -Merge schiopatand.

7.C.C.Cz; -Alunecand a cazut.(din ce cauza?)

 

                        Modul participiu:

1.At. adj.: -Cartea citita este pe masa.

2.N.P.: -Ei sunt bine informati.

                                     

                                                                    Substantivul

 

Cazul Nominativ:

1.Subiect: -Elevul citeste zilnic.

2.N.P.: - El este inteligent.

3.Apozitie: -Simpla: - Ionel Popescu a reusit.

                  -Dezvoltata:  -Maria, colega mea invata bine.

 

            Cazul Acuzativ:

1.C.D.: -L-am  vazut pe Ionel.

2.C.I.: -Vorbim despre vacanta.

3.N.P.: -Cartea este de povesti.

4.At. :-Am o carte de povesti.

5.C.C.L.: -Mergem la munte.

6.C.C.S. : -El invata pentru examen.

7.C.C.Cz. : -El plange de durere

 

            Cazul Genitiv:

1.At.: -Cartea elevului este pe banca.

2.N.P. : -Cartile sunt ale elevului.

3.C.I. : -Luptam impotriva drogurilor.

4.C.C.L.: -Avionul zboara deasupra muntilor.(deasupra, inaintea,inapoia)

5.C.C.T.: -Am sosit la scoala inaintea colegilor.(inaintea)

6.C.C.Cz : -Plange din cauza colegilor.

 

            Cazul dativ:

1.C.I.: -Ofer mamei flori.

2.N.P.: -El este aidoma parintilor.

3.C.C.M.: -El munceste asemenea colegilor.

4.C.C.Cz.: -S-a vindecat datorita medicilor.

5.At. cu prep.: -Am o casa aidoma vecinului.

                                   

 

                                                Pronumele

Pronumele personal:

 

Are trei persoane:  pers.I: -sg. eu

                                             -pl.  noi

                                pers.II: -sg. tu

                                              -pl. voi

                                pers.III: -sg. ea, el

                                                pl. ele, ei

Formele pronumelui :- accentuata

                                      -neaccentuata

 

Pers.I :Nominativ :eu            noi

               Acuzativ :pe mine, ma , m- pe noi, ne-

            Dativ :mie, imi, mi                   noua, ne, ni    

 

Pers.II :Nominativ :tu           voi

              Acuzativ :pe tine, te  pe voi, va, v-

              Dativ :tie, iti, ti           voua, va, vi

 

Pers.III :Nominativ: el, ea                ei, ele

               Acuzativ: pe el(ea), il, o       pe ei(ele), ii, le

               Dativ: lui, ii, i lor, le, li

              

Functii sintactice :

 

       1.N.:-El citeste zilnic.

       2.N.P. :-Nominativ –Inginerul este el.

                    -Genitiv –Cartea este a lui.

                    -Acuzativ –Cartea este pentru el.

       3.At. :-Nominativ –Maria, ea, a castigat.

                  -Genitiv –Cartea lui este noua.

                  -Acuzativ –Am un cadou pentru el.

        4.C.D. :-Acuzativ –am vazut-o pe ea.

        5.C.I:-Acuzativ –Vorbim despre ei

                   -Dativ –Ii ofer ei flori.

       6.C.C.L. :-Acuzativ –Mergem la ea.

                         Genitiv –Animalul zboara deasupra lor.

       7.C.C.T. :-Acuzativ –Am plecat odata cu ei.

                         Genitiv –Am sosit inaintea lor.

       8.C.C.M. :-Acuzativ –Invatam ca ei.

                          Dativ cu prep. –El lucra aidoma lor.

       9.C.C.Cz. :-Genitiv –Plange din cauza lui.

 

                                    Pronumele Reflexiv

 

         Atunci cand pronumele forma neaccentuata are aceeasi persoana cu subiectul acel pronume este refelexiv.

         Atunci cand pronumele forma neaccentuata nu are aceeasi persoana cu subiectul acel pronume este personal.

         Pronumele refelexiv are forme proprii pentru persoana a-III-a la cazurile Acuzativ si Dativ.

         Pers. a-III-a:-Acuzativ –pe sine, se, s-

                                -Dativ –sinesi, isi, si

 

         La persoana I si a-II-a imrumuta formule neaccentuate ale pronumelui personal.

         Pers.I :- ma, ne

         Pers. a-II-a :-te, va

 

Functii sintactice (pers.I si pers. a-II-a) :

 

      1.C.D. :-Acuzativ –Eu ma plimb in padure.

      2.C.I. :-Acuzativ –Vorbeste despre sine.

                   Dativ –Isi cumpara caiete.

      3.At. :- Acuzativ cu prep. –Lauda de sine nu miroase a bine.

                  Dativ(posesiv) –Privirea-si arunca in departare.

    4.N.P. :-Acuzativ –Totul este pentru sine.

    5.C.C.L. :-Acuzativ –Il trge spre sine.

    6.C.C.M. :-Vorbeste in sine.

 

Pronumele si adjectivul  pronominal posesiv

 

Pronumele care tine locul atat al posesorului cat si al obiectului posedat se numeste pronume posesiv.

            Atunci cand detrmina un substantiv si se acorda in gen, numar si caz cu acesta pronumele posesiv isi schimba valoarea gramaticala si devine adjectiv pronominal posesiv cu functia sintactica de atribut adjectival.

       Formele pronumelui posesiv sunt : 

 

al meu -           a mea

al tau               -a ta

al sau  -           a sa

 

             ai mei  -ale mele

ai sai               -           ale sale

 

al nostru         -          a noatra

al vostru         -          a voastra

ai nostri          -          ale noaste

ai vostri          -          ale voatre

 

Functii sintactice :

     

     1.S. :-Nominativ –Ai mei au sosit astazi.

     2.N.P. :-Nominativ –Cartea este a mea.

                  -Genitiv –Casa este alor mei.

                  -Acuzativ –Cadoul este pentru ai mei.

     3.At. :-Nominativ –Ei, ai mai au sosit.

             -Genitiv –Casa alor mei este mare.

             -Acuzativ –Am un cadou pt ai mei.

4.C.D. :-Acuzativ –I-am vazut pe ai mei

5.C.I. :-Dativ -Ofer alor mei cadouri.

            -Genitiv –Luptam impotriva alor tai.

            -Acuzativ –Vorbim despre ai tai.

6.C.C.L. :-Genitiv –Avionul zboara deasupra alor tai.

                 -Acuzativ –Mergem la ai vostri.

7.C.C.T. :-Genitiv –Am sosit inaintea alor tai.

                 -Acuzativ –Am plecat odata cu ai tai.

8.C.C.M. :-Acuzativ –Lucrez ca ai mei.

                  -Dativ –Munceste aidoma alor sai.

9.C.C.Cz. :-Genitiv –Plange din cauza alor sai.

                  -Dativ :-A reusit datorita alor sai.

 

Pronumele si adjectivul  pronominal demonstrativ

 

Pronumele demonstrativ are aceeasi functii sintactice ca pronumele personal.

Atunci cand determina un substantiv si se acorda cu acesta in gen numar si caz, isi schimba valoarea gramaticala si devine adjectiv pronominal demonstrativ cu  functia sintactica de atribut adjectival.

 

Felurile pronumelui demonstrativ :

 

a)de apropiere:acesta-aceasta

                          acestia-acestea

                        Forme populare: astea-asta

                                             astia -  astea

     b) de departare: acela-aceea

                               aceia-acelea

                         Forme populare :ala-aia

                                    aia-alea                                                                                                                                                      

     c) de identitate: acelasi-aceeasi

                              aceiasi-aceleasi

 

Functii sintactice :

 

1.S. :-Nominativ –Acesta a reusit.

2.N.P. :-Nominativ –El este acesta.

             -Genitiv –Casa este a cestuia.

             -Acuzativ –Cadoul este pentru acesta.

3.At. :-Genitiv –Casa acestuia este mare.

           -Acuzativ –Am un cadou pentru acesta.

4.C.D. :-Acuzativ –L-am vazut pe acesta.

5.C.I. :-Acuzativ –Vorbim despre acestia.

            -Dativ –Ii ofer flori acesteia.

            -Genitiv –Luptam contra acestora.

6.C.C.L. :-Acuzativ –Mergem la acestia.

                 -Genitiv –Avionul zboara deasupra acestora.

7.C.C.T. :-Acuzativ –Am plecat odata cu acestia.

                 -Genitiv –Am sosit inaintea acestora.

8.C.C.M. :-Acuzativ –Invatam ca acestia.

                  -Dativ –Invatam aidoma acestora.

9.C.C.Cz. :-Genitiv –Plange din cauza acestora.

                  -Dativ –A reusit datorita acestora.

 

 

Numeralul

 

Este partea de vorbire flexibila care exprima numarul obiectelor sau ordinea lor prin numarare. Valoarea morfologica a numeralului este:

            -substantivala(cand tine locul unui substantiv)ex:Cei doi au reusit.

            -adjectivala(cand determina un substantiv)ex:Doi elevi citesc.

 

 

Numeralul este: - unu, doi, trei….

                                  - ordinal:al doilea, primul

                                  - colectiv:amandoi, tustrei, tuspatru

                                  - fractionar:o doime, o treime, jumatate -aici am ramas

 

Obs.1: Ca si numeralul cardinal, numeralul colectiv poate avea valoare substanitvala cand tine  locul unui  substantiv, si valoare adjectivala cand determina un substantiv.

Valoare substantivala:-Tustrei am reusit.

                                             -Amandoi am reusit.

            Valoare adjectivala:-Tustrei elevii au reusit

 

Obs.2:Atunci cand insoteste un  substantiv si are valoare adjectivala,numeralul se acorda in gen, numar si caz cu substantivul determinat si are functie sintactica de atribut adj.

 

Obs.3: Numeralele de la 20 in sus au valoare substantival si cand sunt urmate de un substantiv insotit de prepozitia “de”.

 

Functii sintactice:

1.S.: Nominativ –Doi citesc.

2.N.P.: Nominativ –Ei sunt doi.

            Genitiv –Cartea estea a celor doi.

            Acuzativ –Cadoul este pentru cei doi.

3.At.: Genitiv –Cartea celor doi este noua.

          Acuzativ –Am un cadou pentru cei doi.

4.C.D.: Acuzativ –I-am vazut pe acestia.

5.C.I.: Acuzativ –Vorbim despre cei doi.

           Dativ –Ofer celor doi  un premiu.

           Genitiv –Luptam cotra celor doi.

6.C.C.T.: Acuzativ –Maergem la cei doi.

                Genitiv –Am ajuns inaintea celor doi.

7.C.C.L.: Acuzativ –Mergem la cei doi.

                Genitiv –Mergem in fata celor doi.

8.C.C.M.: Acuzativ –Invat ca cei doi.

                 Genitiv –Invat aidoma celor doi.

9C.C.Cz.: Acuzativ –Plange din cauza celor doi.

                 Dativ –A reusit datorita celor doi.

 

 

 

 

                                                                                        Adjectivul

 

Este partea de vorbire flexibila care arata insusirea unui obiect. Adjectivul se acorda in gen numar si caz cu substantivul determinat. El se declina cu substantivul pe care il insoteste.Adjectivul poate sta in  fata substantivului determinat sau dupa acesta.

            Ex: Elevul harnic.       Harnicul elev.

            Atunci cand sta in fata unui substantiv determinat el este articulat si in timpul declinarii.

           

Felul adjectivului:

1.Adjectivul propriu zis:-variabil(cu o terminatie si 2 forme flexionare)

  ex:mare,iute,fierbinte

   (cu 2 terminatii si 3 sau 4 forme flexionare)

  ex:bun,frumos,inalt

  -invariabil ex:gri,bleu,roz,maro

                                       

2.Adjective pronominale:- demonstrative

                                                - posesive

 

Gradele de comparatie:

            1.Pozitiv:bun

            2.Comparativ:- de superioritate:mai bun

                                       - de egalitate:tot asa de bun

                                       - de inferioritate;mai putin bun

            3.Superlativ:- relativ:a)de superioritate:cel mai bun

                                                    b)de inferioritate:cel mai putin bun

                                     - absolut:foarte bun

Functii sintactice:

1.At.adj.:E l este un elev harnic.

2.N.P.:El este harnic.

3.C.I.:Din alb s-a facut negru.

4.C.C.T.:O cunosc de mica.

5.C.C.Cz.:Abia se misca de gras.

                           

                                                                                       Partile de vorbire neflexibile  

 

    Adverbul

 

Este partea de vorbire neflexibila care determina un verb.

 

            Felul adverbului:

Adverbe de loc: aici, acolo, dincolo,pretutindeni,sus,jos

Adverbe de timp: acum,atunci,ieri,astazi,maine,poimaine,altadata

Adverba de mod: asa,astfel,bine,rau,usor,greu,altfel

 

Gradele de comparatie:

            1.Pozitiv: bine

            2.Comparativ: - de superioritate: mai bine

                                        - de egalitate: tot asa de bine

                                        - de inferioritate: mai putin bine

            3.Superlativ:- relativ: - de superioritate: cel mai bine

                                     - de inferioritate: cel mai putin bine

                                     - absolut: foarte bine extraordinar de bine

 

Functii sintactice:

1.N.P.:El este altfel.

2.C.C.L.:Acolo se vedea marea.

3.C.C.T.:Maine va ploua.

4.C.C.M.:El invata bine.

5.At.adj.:Casa de acolo este noua.(loc)

               Ziua de ieri a fost frumoasa.(timp)

               Mersul alene nu este sanatos. (mod)

 

 

                                                                                Conjunctia

 

Este partea de vorbireneflexibila care leaga doua parti de propozitie de acelasi fel sau doua propoziti diferite.

Ex: Maria si Ioana citesc.

       El este inteligent si harnic.

 

Obs. Conjunctia nu are functie sintactica are doar rol de element de relatie.

 

Felul:

            1.Dupa forma: - simple(sau,ori,fie)

                                - compuse(ca sa; pentru ca;)

            2.Dupa raportul dintre propoziti:

                        - coordonate(care leaga doua propoziti de acelasi fel) dar,iar,insa,ci,si,sau,ori,deci,asa dar,prin,urmare

                        - subordonate(care leaga doua propoziti diferite)ca,sa daca

 

 

                                                Sintaxa Propozitiei

 

Propozitia este o comunicare cu un singur predicat.

            Partile de propozitie sunt:- principale(subiectul,predicatul)

                                                              - secundare(atributul,complementul)

            Propozitile se clasifica dupa:

1.Dupa scopul comunicatiei: -enuntiative(comunica o informatie)

                                                     a)exclamative;Cumpara o carte.

                                               b)obtative:As cumpara o carte

                                               c)propriu-zis:Maria a cumparat o carte.

                                                      d)interogative:Cand vei pleca la munte?

2.Dupa structura:- simpla(S+P)

                                  - dezvoltata(S+P+At.+C)

3.Dupa aspectul predicatului:- afirmative: El citeste

                                                         - negatve: El nu citeste

                                                       

                                                            Predicatul

 

            Este partea principala de propozitie care arata ce face, ce este si cum este subiectul.

           

            Predicatul este:-verbal(ce face?)

                                 -nominal(ce este? cine este? cum este?)

 

Predicatul verbal este exprimat prin: verbe predicative la moduri personale.

 

                                                             Predicatul nominal

           

Este exprimat prin verb copulativ + nume predicativ. El este elev.

 

Verbe copulative: a fi, a deveni, a ajunge, a iesi, a insemna, a se naste;

           

Numele predicativ este exprimat prin:

      -substantiv

     -pronume

     -numeral cu valoare substantivala

      -adjectiv

      -verbe la moduri nepersonale

 

 

 

                                               Subiectul

 

        Este partea principala de propozitie care arata cine face actiunea exprimata prin predicatul verbal sau cine are caracteristica exprimata prin numele predicativ.(cine? ce?)

Felul:

            Subiectul este: -exprimat:

-simplu: Maria citeste.

-multiplu: Maria si Ioana citesc.

-neexprimat: -inclus: Mergem la mare.

-subinteles: El scrie si asculta muzica.

Subiectul este exprimat prin:

            -substantive in N: Elevul citeste.

            -prponume de toate felurile cu exceptia celui reflexiv si a celui posesiv: -personal: El citeste.

              -demonstrativ: Acesta citeste.

            -numeral: Doi citesc.

            -verbe la modurile nepersonale: -infinitiv: Este greu a invata.

                                                              -gerunziu: Se aude tunand.

                                                              -supin: Este usor de invatat.

 

                                            Acordul predicatului cu subiectul

            Predicatul verbal si verbul copulativ se acorda cu subiectul in persoana si numar. Ex:-Elevul citeste zilnic;Maria si Ioana citesc.

Cand subiectul este multiplu acordul se face la plural.(verbul se pune la pers.3 plural)

            Daca inaintea elementelor componente ale subiectului multiplu apar conjunctile “ori” sau “fie” acordul se face la singular.

Ex: -Alina, ori Carmen a rezolvat problema?

            Cand unul dintre subiecte este la pers.I predicatul verbal si verbul copulativ se pun la pers. I plural.

Ex: -Eu si tu vom pleca inmpreuna in excursie.

            Cand subiectele sunt la pers. II si III predicatul si verbul copulativ se pun la pers. II.

Ex: -Voi si el plecati la munte.

       -Si tu si ea invatati bine.

 

                                                 Atributul

 

Este partea secundara de propozitie care determina un substantiv sau un inlocuitor al acestuia.

            Felul:

In functie de partea de vorbire prin care se exprima atributul este:

                        1.substantival

                        2.adjectival

                        3.pronominal

                        4.verbal

                        5.adverbial

             

                                                  Atribut substantival

 

Atributul substantival este exprimat prin substantiv in:

            N: Elevul Popescu citeste.

            G: Carea elevului este pe masa.

            Ac.: Am o carte de pozesti.

 

Atributul substantival este: -apozitional(N) care?

                                            -genitival(G)al,a,ai,ale cui?

                                            -prepozitional(Ac.,G,D,)care? ce fel de?

 

                                                        Atributul adjectival

 

Atributul adjectival este exprimat prin:

-adjectiv propri-zis: Elevul harnic invata zilnic.

-adjectiv provenit din participiu: Cartea citita este pe masa.

-adjective pronominale: -posesive: Scoala noastra este mare.

                                       -demonstrative: Acest elev a reusit.

-verb la gerunziu acordat

 

                                                             Atributul pronominal

 

Ele sunt exprimate prin:

1.pronume personal:

N:-Maria ea a reusit.

G:-Cartea lui este noua.

                        D:-Inima ii batea cu putere.

2.pronume posesiv:

                        N:-Ei,ai mei, au sosit.

                        G:-Casa alor mei este noua.

                        Ac.:-Am un cadou pentru ai mei.

3.pronume demonstrativ:

                        N:-El acesta a castigat.

                        G:-Cartea acestuia este noua.

                        Ac.:-Am un cadou pentru acesta.

4.pronume reflexiv:

                        Ac.:-Lauda de sine nu miroase a bine.

                        D:-Privirea-si arunca-n departare.

 

                                                                  Atribut verbal

Este exprimat prin verb la modurile nepersonale:

-infinitiv : Placerea de a dansa o avem toti.

-gerunziu neacordat: Am vazut cosurile  fumegande.

-supin: Am o carte de citit.

 

                                                               Atribut adverbial

Este exprimat prin adverb de:

-loc: Casa de acolo este noua.

-timp: Ziua de ieri a fost frumoasa.

-mod: Mersul alene nu este sanatos.

 

Atat atributul verbal cat si cel adverbial stau intodeauna dupa cuvantul determinat si nu se despart prin virgula de acestea. Sunt insotite de prepoziti.

 

                                                                    Complementul

 

            Este partea secundara de propozitie care determina un verb, un adj., un adverb.

 

            Felul:

Complement:- circumstantial

                            -necircumstantial: c.d.

                                                    c.i.

Complementul circumstantial este: -de loc

                                                          -de timp

                                                         -de mod

                                                          -de cauza

                                                          -de scop

C.C.L.(unde? de unde? pana unde?) este exprimat:

            - prin substantiv in:

Ac. cu prep. Mergem la munte

             G. cu prep. Avionul zboara deasupra omului.

- prin pronume personal, demonstrativ, posesiv in:

Ac. Mergem la ei.(personal)

Ac. Mergem la acestia. (demonstrativ)

Ac. Mergem la ai mei. (posesiv)

G. Avionul  zboara deasupra lor.(personal)

G. Avionul zboara deasupra acestuia.(demonstrativ)

G. Avionul zboara deasupra alor mei.(posesiv)

            -prin numeral ordinal si cardinal:

                        Ac. Mergem la cei doi.(cardinal)

Ac. Mergem la cel de-al treilea.(ordinal)

G. Avionul zboara deasupra celor doi. (cardinal)

G. Avionul zboara deasupra celui de-al treilea.(ordinal)

            -prin adjectiv de loc: Mergem acolo.

 

 

C.C.T.(cand ? de cand? pana cand?) este exprimat prin:

            -substantiv in Ac.: In vacanta plec la munte.

                                      G.: Am sosit la scoala inaintea colegilor.

            -numeral in Ac.: A sosit dupa cei doi.

                                   G.: A predat lucrarea inaintea celor doi.

            -pronume in Ac. sau G.: -personal: Vine dupa mine.

                                                 -demonstrativ: Soseste inaintea aceluia

                                                 -posesiv: Pleaca inaintea alor tai.

            -adv. de timp: Va incepe pregatirea de maine.

                                 Azi pleaca grupul nostru.

            -verb la modul infinitiv: A aranjat totul inainte de a pleca.

            -verb la modul gerunziu: Uitandu-se pe geam i-a vazut.

 

 

C.C.M.(cum?) este exprimat prin :

            -substantiv in: Ac.: A scris cu atentie biletul.

                                   D.: A reusit datorita profesorului.

            -numeral in Ac.: Grupul s-a impartit in doua.

            -pronume in Ac.:- personal: Se poarta ca mine.

                                    -demonstrativ: Vorbea ca aceea.

                                       -posesiv: A venit fara ai sai.

            -verb la modul infinitiv: Pastea fara a se grabi.

            -verb la modul gerunziu: Alerga facand semne cu mana.

            -adv. de mod: Se imbraca tinereste. El invata bine.

 

                                                                         Complement direct

 

(pe cine ? ce?)

 

Este exprimat prin:

                                    -substantiv in Ac.: Am cumparat o carte.

                                                          L-am vazut pe Ionel.

                                    -pronume personal: L-am vazut pe el

                                           demonstrativ: L-am vazut pe acesta.

                                           posesiv: I-am vazut pe ai mei.

                                    -numeral cardinal: I-am vazut pe cei doi.

                                           ordinal: L-am vazut pe al treilea.

                                           colectiv: I-am vazut pe tustrei.

                                    -verbe la infinitiv: El stie desena.

                                          supin: Are de citit.

                                                      gerunziu: Am auzit cantand.

                                    -interjectie: Din padure auzeam cucul.

 

                                                         Complement indirect

 

(despre cine? despre ce? pentru cine? pentru ce? cu cine? cu ce?)

 

Este exprimat prin:

                                    -substantiv in Ac.: Vorbim despre vacanta.

                                                  D.: Ofer elevului un premiu.

                                                  G.: Luptam contra drogurilor.

                                    -pronume in Ac.: Vorbim despre ei.

                                                D.: Lui ii place fotbalul.

                                               G.: Luptam contra lor.

                                    -numeral cu val . subst. in Ac.: Vorbim despre cei doi.

                                                                       D.: Ofer celor doi un premiu.

                                                                      G.: Luptam contra celor doi.

                              -verbe la infinitiv: S-a plictisit a citi.

                                                          S-a plictisit de citit.

                                                          S-a plictisit citind.

 

                                                                      

 

  Literatura

 

Definitii

 

1.Dialogul este un mod de expunere care consta intr-o serie de replici rostite de cel putin doua persoane.

            Intr-o opera literara, dialogul permite caracterizarea personajelor.El este insotit uneori de referiri ale naratorului le personaje sau la actiunea infaptuita de acestea.

            Dialogul ca forma de comunicare necisita:

   -un emitator si un receptor(interlocutori)

   -un mesaj(informatiile communicate)

            Intr-un dialog comunicarea este posibila numai atunci cand interlocutorii:

   -folosesc un cod comun

   -isi transmit infoprmatii:-pe care le inteleg

                                          -carer ii intereseaza

 

2.In limba romana locul accentului nu este fix.

            Cuvintele pot avea accentul:

                        -pe ultima silaba: basma,masea, castan;

                        -pe penultima silaba :gradina, sanatate, romana

                        -pe antepenultima silaba: intuitie,definitie, anticamera;

                        -pe prima silaba: oamenilor, doctorita, veverita;

           

Pentru a afla cum se pronunta corect cuvintele este bine sa consultam dictionarele si indreptarele ortografice si ortoepice ale limbii romane.

In unele cazuri accentul are rol de a deosebiintre ele doua forme garmaticale ale aceluiasi cuvant sau douacuvinte cu aceeasi forma dar cu inteles diferit:

                        -vesela – vesela

                        Ioana este vesela.

                        Vesela este in dulap.

Attachments
gramatica sinteze examene.docx 25.04 Kb . 153 Views