FISA DE LUCRU – recapitulare - ( educatie civica )
„Respectul este iubire în haine simple."
Frankie Byrne
Respectul şi lipsa de respect
De micuţ am învăţat
Cum e să fii respectat.
Am plăcere foarte mare
Să-l salut pe fiecare,
Chiar şi pe colegii mei,
Să înveţe-astfel şi ei.
Când suntem respectuoşi,
Cei din jur sunt bucuroşi;
Ei se bucură să vadă
Că strădania dă roadă.
1. Completează:
Respectul reprezintă .......................................... faţă de o anumită persoană. Respectul de sine este esenţa ....................................... . Respectul pentru alţii este dovada respectului ........................................
2. Completează „florile” respectului de sine şi respectului faţă de alţii adăugând şi alte însuşiri:
a) modestie, sinceritate, stăpânire de sine, punctualitate,...
b) buna cuviinţă în familie, respect pentru munca celuilalt,...
Respectul Respectul
de sine faţă de alţii
|
3. Descoperă proverbul:
- Copilul răzgâiat rămâne...
|
b) Ochii înţeleptului văd mai...
|
c) Bună ziua căciulă, că stăpânul n-are...
4. Lucru în perechi
Citeşte cu atenţie! Explică-i colegului ce înţelegi. Cere-i şi părerea lui.
a) Dascălul este părintele meu de suflet.
b) Scoateţi respectul din prietenie şi îi veţi lua cea mai frumoasă podoabă.
5. Trebuia să te întâlneşti cu un coleg pentru a merge la un spectacol. A întârziat. Ce-i spui?
________________________
________________________
Încearcă să te transpui în situaţia lui. Ţi-ai schimba atitudinea? Exprimă oral gândurile.
6. Identifică trăsăturile morale şi comportamentale care ne ajută să câştigăm respectul celor din jur:
____________________________
____________________________
____________________________
____________________________
7. Daţi exemple de persoane cunoscute sau de personaje din literatura cunoscută care au câştigat respectul celor din jur.
_____________________________
8. Cine poate fi personajul ştiind că i se potrivesc însuşirile:
a) „– Ia mai pune-ţi pofta-n cui, cumetre, că doar nu pentru gustul altuia
m-am muncit eu. Dacă ţi-i aşa poftă, du-te şi-ţi moaie coada-n baltă ca mine, şi-i avea peşte să mănânci!“
________________________________
b) „– Dar cum nu! Că nu mi-oi feşteli eu mânuţele tătucuţii şi ale mămucuţii! Multe slugi aţi avut voi ca mine?“
________________________________
9. Respect sau lipsa de respect? Completează spaţiile corespunzător
a) În timp ce ascultă explicaţiile doamnei învăţătoare, Mihaela roade
pixul împrumutat de colega sa de bancă.
____________________________
b) George intră după începerea orei, cu hainele răvăşite şi trece direct la
locul său.
______________________________
c) La sosirea autobuzului în staţie, Andrei se grăbeşte să urce făcându-se
că nu observă persoanele vârstnice. \
_______________________________
Precizează cum ar fi trebuit să procedeze Mihaela, George, Andrei:
______________________________
______________________________
______________________________
10. Citeşte modalităţile de manifestare a respectului:
- având grijă de lucruri...
- prin politeţe (folosirea formulelor de salut);
- având grijă de noi (aspect exterior, igienă);
- fiind punctuali;
- respectând munca persoanelor din jurul nostru;
- ţinându-ne promisiunile.
Joc : a) „ Şi eu am ceva de spus!”
Pe cine sau ce respecţi? Prezintă oral opinia ta!
b) De la Înţeleptul Înţelepţilor: „Reflectează, micuţul meu cititor!”
„ Dacă tu te preţuieşti puţin, fii sigur că lumea nu îţi va ridica preţul.”
„Cei ce vor urma mulţimea se vor pierde rapid în ea.”
descarca fisa de lucru completa