AnnaE
#0

Data:  ­­­­­­­­­­_____________                                                                                                                                                 

Numele:________________

                                                                                               

                                                             Fişă de lucru

 

 

1. Citeşte cu atenţie textul următor, pentru a rezolva corect exerciţiile de mai jos:

 

 

 

 

            La  plecarea cârdului de copiii de la şcoală, câinele, ieşit la poartă, se uita rugător în ochii învăţătorului, cerând învoire să-i însoţească.

   - Du-te!  îi spuse învăţătorul. Şi Ciobănilă îşi luă slujba. Alerga ca cel cu răspundere, când în fruntea

cârdului, când pe laturi, cârmuindu-i grijuliu.

    Din când în când, câinele întorcea capul spre învăţător, să vadă dacă e mulţumit cum îşi face datoria.

    Rămânea uluit când se desfăcea câte unul din cârd, spre a intra în curte. Nu ştia ce să facă şi atunci

privea spre învăţător.

  • Lasă-l! îi  poruncea dascălul. Lasă-l! Mergi cu ceilelţi mai departe.

El pricepea şi-şi urma slujba.

Dacă sărea vreun  câine la mieii lui, dulăul lăsa o clipă alaiul, îl chelfănea bine pe necugetat şi se

întorcea liniştit.

               Cârdul se împuţina. Cu învăţătorul în urma lor ajungeau la capătul uliţei mari. Se risipeau şi ultimii copii. Învăţătorul îl chema la el şi câinele venea ascultător şi bucuros.  Aşa se întorceau amândoi la şcoală.

              Câinele ajunsese mândria şcolii.

 

 

 

 

2. Completează cadranele:

 

 

 

             I. Transcrie fragmentul preferat din textul de mai sus:

_____________________________________

_____________________________________

_____________________________________

_____________________________________

_____________________________________

_____________________________________

_____________________________________

_____________________________________

_____________________________________

___________________________________________

     II. Desenează-l pe Ciobănilă, aşa cum ţi-l închipui tu.

          III.   Transcrie din text cuvintele care conţin literele î şi â.

 ____________________________________

_____________________________________

_____________________________________

_____________________________________

_____________________________________

_____________________________________

_____________________________________

_____________________________________

_____________________________________

___________________________________________

    IV.  Alcătuieşte enunţuri  folosind  cuvintele: Ciobănilă, uluit,  învăţătorul, şcolarii, a poposit, dulăul.

_____________________________________

_____________________________________

_____________________________________

_____________________________________

_____________________________________

_____________________________________

_____________________________________

_____________________________________

___________________________________________

 

 

 

 

3. Pune întrebări pentru răspunsurile următoare:

 

  1. Ciobănilă era un câine de la stână care s-a rătăcit şi a poposit la poarta unei şcoli.

                  ____________________________________________________________

  1. Câinele a fost numit Ciobănilă deoarece îi păzea pe copii întocmai ca un cioban.

_____________________________________________________________

  1. La plecarea cârdului de copii din şcoală , dulăul  cerea  învoire învăţătorului să-i însoţească.

 ____________________________________________________________

  1. Dascălul şi dulăul îi însoţeau pe şcolari până la capătul uliţei mari.

____________________________________________________________

 

 

4. Scrie cuvinte cu înţeles asemănător pentru:

 

dulău- _____________       învăţător- _______________       şcolari- ________________      uluit- __________

cârmuindu-i - _____________________        l-au alungat - __________________       a poposit - ___________

 

 

5. Scrie cuvinte cu înţeles opus pentru:

 

 s-a ivit - ______________            bucuros- ________________          se împuţina - _________________

intra- _________________            întreba-   _________________         îndepărtat - _________________

 

 

6. Transcrie,  despărţind în silabe cuvintele,  următorul  fragment:

              

 Cârdul se împuţina. Cu învăţătorul în urma lor ajungeau la capătul uliţei mari.

Se risipeau şi ultimii copii. Învăţătorul îl chema la el şi câinele venea ascultător şi bucuros.

Aşa se întorceau amândoi la şcoală.

 

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

 

7.Atelierul de creaţie -  Ciobănilă

 

 

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

Attachments
Ciobanila fisa de lucru.doc 47.5 Kb . 111 Views
AnnaE
#1

Data:___________                                                                                                                        Numele:____________

                                                                   Ciobanila de  Vasile Voiculescu

  1. Citiţi cu atenţie următoarele fragmente:

 

    1. Samson era  un  câine  ciobănesc ce trăia la o stână  de oi. Acolo îi  ajuta pe  stăpânii lui,

            ciobanii, să adune oile ce dădeau să se rătăcească de turmă.

                                   Într-o  toamnă, însă, Samson s-a îmbolnăvit  aşa de rău încât nu a  mai putut  să  îşi  facă          

           datoria. Pentru că ciobanii  nu aveau timp să se ocupe de sănătatea câinelui, l-au dat în grija unui sătean.

                                   Îngrijit de noul stăpân, Samson s-a însănătoşit dar îi era tare dor de ciobani şi de turma lui.

                                  Nesuportând lanţul cu care era legat, într-o noapte a fugit.

                                   A ajuns într-un sat, în apropierea unei şcoli. Copiii i s-au părut ca nişte mieluşei.

                                  - Tot mieii mei sunt, hotărî Samson, ştiind ce are de făcut de acum încolo.

                                 Se aşeză pe labe, îşi rezemă botul pe ele şi se uita fix spre curtea şcolii să vadă ce se petrece

         acolo....

                   _____________________________________________

 

    1. Rătăcit, dulăul de la stână a poposit chiar la poarta şcolii.

La început, copiii l-au alungat cu pietre, crezând că e turbat. Dar, el tot pe lângă şcoală a

         rămas.

                                  S-au împrietenit repede. Când se stârnea vreo încăierare, intra voiniceşte între copii şi îi      

          despărţea cu capul.              

                                - Ce nume să-i punem, copii?  întrebă domnul într-o zi.

                                - Ghiocel, domnule!

                                - Ba nu, Brânduşel, zise altul.

                                - Eu zic Ursei, sări o fetiţă.

                                - Nu-i bine! Să-i spunem Duman.

                                - Stai,  mă, că ăsta nu-i  bou!

                                - Bujor să-i zicem!

                                - Dar ce, e floare? El e voinic ca un leu. Să-i zicem Leu.

                                - Nu se poate, domnule, leul nu creşte la noi, zice unul mai învăţat.

                                - Eu zic să-l botezăm Ciobănilă, spune dascălul nostru. El vă păzeşte întocmai ca un cioban.

                              Şi Ciobănilă i-a rămas numele.

   ðVocabular

        dulău :     câine mare şi lăţos                                                  se  stârnea : începea

        a poposit : s-a oprit                                                                  dascălul : învăţătorul

        stână :  loc unde se adăpostesc  oile                                       să-l botezăm :  să-l numim

                _______________________________________________

 

  1. Alege varianta corectă:
    • Cum este primit dulăul la şcoală?                                    Ce desprindem din această lectură?                                                          
      1. cu dragoste;                                                                   a) să iubim  şi să îngrijim animalele;
      2. cu pietre;                                                                       b) câinele este un prieten de nădejde al omului;
      3. cu interes;                                                                        c) dragostea câinelui pentru stăpân e mare;

 

  • Cum îi vede câinele pe copii?                                        ●   Care crezi că este  continuarea poveştii?                            
  1. ca pe nişte prieteni;                                           ___________________________________________
  2. ca pe nişte miei care trebuie păziţi;                 ____________________________________________
  3. ca pe nişte stăpâni;                                           ____________________________________________

                                                  ____________________________________________

                                                  ____________________________________________

 

 

                

Attachments
Fisa de lucru ciobanila.doc 1.9 Mb . 108 Views