Cuvînt înainte (Lia Sclifos)
I. Cadrul didactic din educaţia timpurie. Competenţe şi responsabilităţi
1. Reglementarea activităţii profesionale a cadrului didactic din instituţia de educaţie timpurie.
Actele normative (Maria Vrânceanu)
2. Atribuţiile profesionale/competenţele cadrelor didactice din instituţia de educaţie timpurie.
Drepturi şi responsabilităţi (Maria Vrânceanu, Natalia Zotea)
2.1. Calităţile unui bun educator – portretul socio-psihopedagogic
2.2. Atribuţii/Competenţe ale cadrului didactic din educaţia timpurie
2.3. Drepturi şi responsabilităţi ale cadrului didactic din educaţia timpurie
2.4. Dezvoltarea profesională a cadrului didactic din educaţia timpurie
2.5. Strategii şi instrumente de evaluare a nevoilor profesionale
2.6. Sugestii pentru realizarea activităţii de formare a cadrelor didactice în instituţiile de educaţie timpurie
II. Aspecte psihologice ale procesului de educaţie la vîrsta timpurie
(Tatiana Turchină, Daniela TerZI-Barbaroşie, Viorica Cojocaru)
1. Importanţa educaţiei timpurii a copiilor
2. Vîrsta de aur a copilăriei – teren fertil pentru un amplu demers educaţional
3. Particularităţi de dezvoltare a copiilor de vîrstă timpurie şi preşcolară
4. Achiziţii psihologice notabile ale copilăriei
5. Nevoile copilului şi preocuparea pentru respectarea lor
6. Diversitatea de manifestări psihocomportamentale specifice copilăriei
7. Abilităţile sociale ale copilului
8. Disciplinare pozitivă
9. Încă o dată despre importanţa jocului
10. Traista cu poveşti în educaţia timpurie
11. Inteligenţa emoţională în educaţia timpurie
12. Modalităţi de dezvoltare şi stimulare a inteligenţei emoţionale
13. Anxietăţile copiilor – mit sau realitate?
13. Teme psihosociale specifice pentru vîrsta preşcolară
14. Consilierea părinţilor şi a familiei
III. Aspecte metodologice ale procesului educaţional la vîrsta timpurie
(Viorica Pelivan, Natalia Zotea, Angela Dima)
1. Proiectarea didactică. Delimitări conceptuale
1.1. Consideraţii generale
1.2. Etapele proiectării didactice
1.4. Nivelurile proiectării didactice în grădiniţă
1.5. Repere orientative de planificare educaţională
2. Ce sînt obiectivele?
2.1. Precizări conceptuale
2.2. Cine şi cum elaborează obiectivele?
2.3. Caracteristicile obiectivelor
2.4. Strategii didactice pentru realizarea obiectivelor operaţionale
3. Sarcini didactice
3.1. Modele de posibile sarcini după conţinuturi
3.2. Individualizarea învăţării
4. Metode interactive de lucru aplicabile procesului educaţional pentru perioada de vîrstă timpurie
4.2. Clasificarea metodelor interactive de grup
4.3. Ce este grupul în contextul aplicării metodelor interactive?
4.4. Metode interactive de grup
4.4.1. Metode de predare-învăţare
4.4.2. Metode de fixare, consolidare şi evaluare
4.4.3. Metode de stimulare a creativităţii
4.4.4. Metode de problematizare
4.4.5. Metode de cercetare în grup
4.5. Întîlnirea de dimineaţă
4.5.1. Structura Întîlnirii de dimineaţă
4.5.2. Jocuri de energizare şi de spargere a gheţii
4.5.3. Tehnica Mesajul pentru copii de diferite vîrste
5. Evaluarea pedagogică în educaţia timpurie
5.1. Forme ale evaluării în educaţia timpurie
5.2. Metode de evaluare în activitatea didactică din grădiniţă
5.3. Cerinţele faţă de elaborarea unei fişe individuale
5.4. Cum evaluăm activitatea copiilor, inclusiv în ariile de stimulare/centrele de activitate?
5.5. Înregistrarea sistematică a rezultatelor evaluării
IV. Recomandări practice de elaborare şi utilizare a materialelor didactice
(Angela Dima)
1. Cerinţe psihopedagogice faţă de materialele didactice
2. Modalităţi de elaborare, adaptare şi selectare a materialelor didactice
3. Idei cu privire la utilizarea diverselor materiale
V. Parteneriatul educaţional (Maria Vrânceanu)
1. Importanţa parteneriatului educaţional
2. Tipuri de parteneriate
3. Parteneriatul grădiniţă-familie
3.1. Importanţa, principiile şi avantajele parteneriatului dintre grădiniţă şi familie
3.2. Cum asigurăm implicarea reală a părinţilor în activităţile derulate la nivelul grădiniţei?
3.3. Strategii de lucru cu familia în vederea implicării ei în intervenţia timpurie
3.4. Educaţia părinţilor
3.4.1. Argumente pentru necesitatea educaţiei parentale
3.4.2. Centrele de Resurse, Informare şi Educare a Părinţilor
3.4.3. Modalităţi şi strategii de realizare a educaţiei parentale prin CRIEP
3.4.4. Crearea unui mediu ospitalier, stimulativ
3.4.5. Învăţarea adulţilor
4. Parteneriatul dintre grădiniţă şi şcoală
5. Parteneriatul dintre grădiniţă şi comunitate
6. Parteneriate interinstituţionale
7. Proiecte de parteneriat