AnnaE
#0

1. FINALITATILE EDUCATIEI PRESCOLARE
Finalitatile educatiei definesc in mod sintetic modelul de personalitate vizat prin actiunea educationala. 
Aceste finalitati sunt intr-o continua dinamica si transformare fiind influentate de o serie de factori: contextul 
istoric, social, politic, economic, cultural in care se desfasoara actiunea educationala. 
Educatia este, prin definitie, o actiune orientata spre un tel bine conturat; a educa inseamna a conduce fiinta 
umana intr-o directie precisa, in mod organizat, constient si stiintific. Constiinta scopului este cheia de bolta a 
activitatii didactice, in functie de care se organizeaza, se proiecteaza, se desfasoara si evalueaza munca 
didactica.
Privita ca modelare, socializare, directionare, cizelare, integrare profesionala a fiintei umane, educatia vizeaza 
un proiect de personalitate, unde model de om specific pentru o societate determinata, ce intruchipeaza un 
sistem de valori umane spre care se tinde in societate.
L. D. Hainaut defineste 3 nivele ale finalitatilor educatiei ierarhizate in functie denivelurile diferite de 
decizie: 
a. nivelul finalitatilor angajaza decizia factorilor politici care devin resposabili in domeniul dezvoltarii 
economice, sociale si culturale.
b. nivelul scopurilor angajaza resposabilitatea administratorilor invatatamantului privind gestionarea educatiei.
c. nivelul obiectivelor angajaza responsabilitatea managerilor scolari si a cadrelor didactice care aplica la nivel 
concret demersurile educationale specifice.
Nota definitorie comuna ttuturor categoriilor de finalitati este aceea ca asigura sensul, orientarea si 
coordonatele valorice care ghideaza educatia, imprimand acesteiua un caracter intentionat, sistematic si 
prospectiv.
Conceptul integrator al finalitatilor se refera la functionalitatea interna o procesului de invatatamant in cadrul 
caruia idealul educational,scopurile si obiectivele educationale au un rol director si reglator al actiunilor 
educationale