AnnaE
#0

Subiectul al III-lea (30 de puncte)

Următoarea secvență face parte din Programa școlară pentru clasa a II-a - matematică și explorarea mediului (OMEN nr. 3418/2013):

Competența generală:

4. Generarea unor explicații prin folosirea unor elemente de logică

Competența specifică

4.2 Formularea unor consecințe rezultate în urma observării unor relații,fenomene,procese simple

Exemple de activități de învățare

- realizarea de asociații între fenomene și cauzele posibile;

- descrierea condițiilor pentru supraviețuirea oamenilor, animalelor, plantelor;

- realizarea unor jocuri de rol „La doctor” pentru recunoașterea unor simptome ale unor boli frecvente;

- stabilirea efectelor lipsei de igienă asupra propriei persoane și a celor din jur.

 

Domeniu de conținut: Stiințele vieții

Conținuturi:

Corpul omenesc:

- Menținerea stării de sănătate - dietă, igienă personală, exercițiul fizic;

- Boli provocate de virusuri - metode de prevenție și tratare.

1. Prezentați eficiența didactică a aplicării explicației, ca metodă de instruire, în cadrul demersului educațional de formare/dezvoltare a competenței specifice din secvența dată, prin valorificarea următoarelor repere:

- prezentarea metodei explicației;

- exemplificarea modului de utilizare a metodei explicației în cadrul a două forme de organizare a procesului instructiv-educativ în vederea formării/dezvoltării competenței specifice din secvența dată;

- menționarea a trei mijloace didcatice/suporturi tehnice de instruire utilizate pentru formarea/dezvoltarea competenței specifice din secvența dată.

Argumentați eficiența corelării, în procesul instructiv-educativ din învățământul primar, a metodei explicației cu alte metode de instruire pentru formarea/dezvoltarea competenței specifice din secvența dată.

 

REZOLVARE

    1. „Metoda este calea de descoperire a lucrurilor deja descoperite„ (Volcov). Metoda de instruire reprezintă „o modalitate pe care profesorul o urmează pentru a-i face pe elevi să găsească singuri calea proprie de urmat în redescoperirea adevarurilor sale, în găsirea soluțiilor necesare la rezolcarea problemelor teoretice și practice cu care ei se confruntă în procesul învățării” (I.Cerghit)

        Explicația, ca și metodă didactică, este o cale ușoară, rapidă și eficientă de dezvăluire, pe baza unei argumentații deductive, a unor date noi. În felul acesta elevii sunt ajutați să-și clarifice și să-și adâncească înțelegerea noilor cunoștințe prin raportarea lor la structuri de ordin inferior acestora. Explicația dezvăluie, clarifică situații, relații, legi, ipoteze, solicită analiza și argumentarea logică a faptelor sau cunoștințelor.

       Astfel, pentru formarea/dezvoltarea competenței specifice date, putem utiliza ca și conținut „menținerea stării de sănătate-dieta”, alegând o activitate de învățare-realizarea de asociații între fenomene și cauze posibile. În acest mod, elevii vor fi organizați pe grupe, având ca sarcină de învățare să construiască o piramidă a alimentelor.

Pentru a duce la bun sfârșit această sarcină, se utilizează metoda explicației, prin care profesorul îndrumă elevii spre etapele ce urmează să le parcurgă. Tot cu ajutorul ,metodei explicației, elevilor le este detaliată importanța fiecărei grupe de alimente, cantitatea necesară pentru organismul uman, dar și riscurile ce pot apărea în cazul nerespectării regulilor unei alimentații sănătoase. Se pot utiliza videoproiectorul, filmulețele, manualele digitale etc.

       Următoarea sarcină dată elevilor este să realizeze un jurnal alimentar. Pentru îndeplinirea acesteia, elevii vor lucra individual, vor nota într-un carnețel tot ceea ce ei manâncă timp de o săptămână. Astfel, la sfârșitul acestei perioade, elevii vor formula concluzii referitoare la meniurile lor, la cum s-au simțit, de ce trebuie să aibă o dietă corespunzătoare pe tot parcursul vieții.

      Totodată pot avea discuții despre bolile ce apar din cauza unei alimente necorespunzătoare și cauzele ce au dus la acestea. Se pot utiliza imagini cu exemple imagini cu exemple concrete, dar și filmulețe educative etc.

      Pentru a forma/dezvolta competența specifică dată, mijloacele didactice pot fi un real ajutor în cadrul activității didactice. Astfel, se pot utiliza: videoproiector, imagini, manuale digitale, filmulețe, planșă cu piramida alimentelor, alimente reale, meniul pentru o zi al unui școlar, ingrediente pentru o rețetă sănătoasă etc.

      În concluzie, metoda explicației reprezintă o cale prin care se poate forma/dezvolta competența specifică dată, utilizând un conținut corespunzător, suplimentată de utilizarea unor mijloace didactice moderne, atractive pentru elevi.

      2. Este binecunoscut faptul că metodele didactice au un rol esențial în procesul instructiv-educativ, deoarece reprezintă căile prin care elevii se familiarizează cu noile conținuturi, își formează și își dezvoltă competențele din programele școlare.

      Societatea modernă se află într-o continuă schimbare, copiii sunt din ce în ce mai atrași de tehnologie, de diverse jocuri, aplicații. Rolul școlii, al cadrelor didactice este acela de a se apleca spre aceste interese ale elevilor, de a intra în aria lor de cunoaștere, întregul proces de învățare, trebuie să se facă prin prisma învățământului centrat pe elev, mai exact, pe ceea ce le place lor, folosind o gamă largă de metode, care să se plieze pe nevoile elevilor.

      În primul rând, metodele trebuyie corelate, îmbinate în cadrul unei activități didactice datorită multiplelor înteligențe pe care copiii le dețin. Astfel,există copii ce învață unii de ceilalți, au inteligență, interpersonală și pentru aceștia se pot utiliza metodelor de grup, interactive, cum ar fi explozia stelară, cubul, mozaicul etc. În secvența dată, elevii lucrează în grup pentru a realiza o piramidă a alimentelor. dar există copii ce au inteligență intrapersonală și în acest mod, facilitatorul învățării poate utiliza metode expozitive, chiar și explicația, exemplificând în acest caz o dietă sănătoasă sau importanța alimentelor pentru organismul uman.

      În al doilea rând, metodele trebuie îmbinate, deoarece la un moment dat, unele devin procedeee pentru celelalte. În caz, nu există care să nu aibă ca procedeu explicația. Tocmai pentru a înțelege pașii pe care elevii îi au de urmat în rezolvarea sarcinilor sau anumite lămuriri ce trebuie făcute, se utlizează de fiecare dată această metodă expozitivă. Pentru ca elevii să-și formeze/dezvolte competența specifică referitoare la formularea unor consecințe rezultate în urma observării unor relații, fenomene, procese simple, este absolut necesar ca mai întâi, elevilor să li se explice sarcina, noțiunile noi, conținuturile, apoi, după acestea au fost clarificate se pot utiliza metode interactive, actionale.

      În al treilea rând, fiecare elev are un stil de învățare diferit. Un elev reține mai ușor dacă ascultă explicațiile primite, altul reține mai ușor participând el însuși la actul învățării, pentru fiecare existând metode ce se pliează pe necesitățile lui, de aceea este necesar să se îmbine mai multe metode, tocmai pentru a acoperi o gamă largă de nevoi.

      Așadar, eficiența corelării explicației cu alte metode de instruire este una ridicată, datorită progresului permanent al societății, creșterea nevoilor educabililor, al adaptarii facilitatorilor la acestea, dar și datorită stilurilor de învățare, inteligențelor diferite ale elevilor, care reprezintă baza întregului act educațional.