AnnaE
#0

Dumbrava minunată de Mihail Sadoveanu

 

 

 

Povestirea Dumbrava minunată este alcătuită din mai multe capitole:

 

Capitorul I. „Se vede ce soi rău este duduia Lizuca”

       

       Lizuca este fiica familiei Vasiliu, Îi murise mama iar tatăl său se ecăsătorise cu doamna Mia,provenită dintr-o familie bogată, cu servitori și livrele, givernante si cu moșie mare în Buzău. Fetița crescuse mai mult pe la bunici. „De acolo a venit cu niște obiceiuri de țărancă”, după părerea doameni Mia.

     

        Doamna Vasiliu n-o iubea pe fetiță, o certa în permanență, mai ales că domnul Vasiliu lipsea adesea de acasa.

 

Capitolul II. „Duduia Lizuca plănuiește o expediție îndrăzneață”

     

       Bătută și certată mereu, Lizuca intentionează să fugă la bunici împreună cu câinele său, Patrocle; „Patrocle, îi zise Lizuca, tata nu mai vine de la București, și pe bunici nu i-am văzut de multă vreme. Nici nu ne lasă să ne ducem pe-acolo. De când a murit mama, noi petrecem tare rău”.

 

Capitolul III. „Sfat cu Sora-Soarelui”.

     

        Plecând de acasă, ei rătăcesc drumul. Întâlnesc „o floare mare și mândră:bunica zicea că o cheamă Sora-Soarelui”. Fetița intră în vorbă cu ea, povestindu-i necazurile de-acasă:

   

        „...Mă strecuram la Patrocle, în cușca lui, și stam acolo ascunsă și mă gândeam la mama, care s-a dus și nu s-a mai întors. Mama mea a murit, Sora-Soarelui!”.

 

Capitolul IV: „Unde s-arată Sfânta Miercuri”

     

La o cotitură de drum ”răsări ca din pământ o babă mărunțică și mohorâtă. cu ochii mititei și cu nasul coroiat”. Lizuca intră în vorbă și cu un mierloi „negru și cu ciocul galben”.

 

Capitolul V : „Duduia Lizuca găsește gazdă bună în Dumbravă”.

   

      Rătăcind prin pădure, Lizuca și Patrocle caută adăpost pentru nopate. Fetița se cufundă în lumea visului și face cunoștință cu cei șapte prichindei, o domniță, un batânel și o bătrânică.

 

Capitolul VI: „Aici s-arată cine sunt prichindeii.”

   

    Domnița face vrăji cu o vărguță albă și la lumina lunii apar pe cărare, printre ierburi și flori, jivinele dumbrăvii: iepurii, guzganii, bursucl, fluturii.

   

     Urmează povestea bătrânelului despre Statu-Palmă, care s-a retras în dumbravă din cauza răutății oamenilor. Tot el spune Lizucăi că dumbrava aparține tatălui ei și fusese în pericol de a fi vândută.

 

Capitolul VII : „Povestea cu zâna închipuirii.”

   

       Urmează povestea Domniței despre o zână nespus de frumoasă, „subțire și albă, cu ochii albaștri și cu părul de aur până în pământ”, de care s-a îndrăgostit Făt-Frumos.

 

Capitolul VIII : „La hotarul împărăției minunilor.”

   

       Lizuca este dusă de prichindeii „cei bărboși” în casa bunicilor.

 

Capitolul IX : „Bunicii aveau livadă și albine.”

 

       Trezită din somn, Lizuca se vede „într-o chilioară albă și într-un pătișor cirat sub poclăzi”.

   

       Ea fusese gasită de bunicul ei, rătăcită prin pădure.

   

       Mama vitrega vine s-o ia, însă bunicul refuză să i-o dea. Lizuca și Patrocle rămân împreună la bunici.

 

1. Uniți cuvintele cu acelasi înțeles:

 

basm                            a apăra

a răsări                         mirat

uimit                             a pricepe

a înțelege                     a apune

a păzi                           poveste

a asfinți                        a se ivi

 

2. Alcătuiți perechi de cuvinte cu sens opus grupând termenii următori:

 

a intra, deasupra, departe, încet, a asfinți, dedesubt, aproape, a răsări, bătrână, a ieși, repede, tânără

...........................................             ............................................                                     ..........................................                                                              

...........................................              ...........................................                                      ..........................................

 

3. Bifați explicațiile potrivite:

 

Se numește „Dumbrava minunată” pentru că este:

 

 

mail

 o pădure plină cu minunății;

 

mail

 un spațiu foarte frumos;

 

mail

 un ținut de poveste.

 

 

„parcă intraseră în ținutul unui basm” înseamnă:

 

 

mail

 spuneau o poveste frumoasă;

 

mail

 pășeau într-un ținut de o mare frumusețe;

 

mail

 visau.

 

„se pleca cerul albastrru spre dumbravă [...], curgând ca o apă”, semnifică:

 

mail

 norii treceau asemenea unei ape;

 

mail

 linia orizontului se apleca peste dumbravă;

 

mail

 cerul era albastru asemenea unei ape limpezi.

 

„răsări ca din pământ” înseamnă:

 

mail

 se ivi amenințătoare;

 

mail

 apăru dintr-o căsuță de pământ;

 

mail

 apăru brusc, fără să fie văzută de la distanță.

 

„bătrâna știa că ea și cu Patrocle se duc la bunicuța” pentru că:

 

mail

 îi auzise vorbind;

 

mail

 aflase de la părinții Lizucăi;

 

mail

 Sfânta Miercuri avea puteri miraculoase:

 

Lizuca știa despre „cățelusa cu dinții de fier și cu măselele de oțel” deoarece:

 

mail

 o văzuse;

 

mail

 cunoștea multe povești;

 

mail

 aflase de la bunicii ei.

 

„Patrocle se teme să nu întârziem” deoarece:

 

mail

 se supărau bunicii;

 

mail

 îi prindea noaptea în pădure;

 

mail

 se temeau de întuneric.

 

 

Lizuca știa să se poarte fiindcă:

 

mail

 a vorbit frumos cu Sfânta Miercuri;

 

mail

 a plecat fără să salute;

 

mail

 și-a luat rămas bun în mod politicos.

 

 

4. Tăiați trăsăturile care nu se potrivesc Sfintei Miercuri:

 

- bătrână                               - mărunțică

- sprijinită într-un toiag          - ochii mititei

- înaltă                                   - ochi înfricoșători

- mohorâtă                             - nas coroiat

- zâmbitoare                          - apăru brusc

- mergea repede                    - venea încet

 

5. Spuneți-vă părerea !

   

Poate exista o cățelușă  „cu dinții de fier și cu măselele de oțel”?.

Despre ce alte personaje neobișnuite ați aflat din povești?

....................................................... ..............

....................................................... ..............

....................................................... ..............

 

6.Citiți fragmentul de la sfârșitul lecției cuprinzând descrierea dumbrăvii și arătați dacă aceasta seamănă cu un „ținut de basm”.

....................................................... ..............

....................................................... .............

 

7. Extrageți din text cuvinte care arată obiecte și persoane mai mici decât cele de mai jos, apoi scrieți și voi altele:

     

dumbravă -                                 casă     -            

 copilă       -                                 grădină -

 batrân      -                                  scară    -

 

8. Modificați, apoi completați propozițiile:

   

 El privește (ei.......................) ..............................                                       El se ivește (ei.............................) ..................................

     

Ea vede (ele.........................) .............................                                        ea aduce (ele..............................) ..................................

 

9. Citiți versurile următoare și marcați semnele de punctuație care lipsesc:

   

 „Dar  ___ spre uimirea tuturor ____

  Când ei strigau ____   ___ Rămâi cu noi ___

 Tu ___ cel mai brav dintre cow-boy ___

 El le-a răspuns ___  ___Mă duc. Mi-e dor

  De frații mei ___ de glasul lor___”                              Cartea cu Apolodor, Gellu Naum)

 

10. Observați !

 

Un cuvânt poate avea înțelesuri diferite:

 

Eu port o pereche de pantaloni. 

 În port a sosit un vapor.                                              port

Bunica era îmbractă în port popular.