AnnaE
#0

SUBIECT TITULARIZARE EDUCATORI 2018

 

 

LITERATURA ROMÂNĂ - 15 puncte

Redactați un eseu de 300 - 400 de cuvinte, în care să prezentați particularităţile unei specii dramatice (comedie sau dramă), specificate în programa de concurs

În elaborarea eseului, veţi avea în vedere o specie dramatică specificată în programa de concurs, ținând cont de următoarele repere:

- precizarea a două trăsături ale speciei dramatice selectate;

- exemplificarea celor două trăsături precizate, prin raportare la conflictul/conflictele speciei dramatice alese;

 - ilustrarea a două elemente de structură a discursului dramatic (de exemplu: intrigă, repere spațio-temporale, acte, scene, tipologii, tehnici de caracterizare, dialog, monolog etc.);

- prezentarea relației dintre două personaje ale speciei dramatice selectate;

 - exprimarea argumentată a unui punct de vedere cu privire la particularitățile speciei dramatice alese.

Genul dramatic cuprinde operele literare destinate reprezentarii scenice. În operele dramatice locul naratorului este luat de autor, cel care realizeza indicatiile scenice, iar acestea contin informatii despre decor, vestimentatie, miscare scenica, gesturi si mimica.

Personajele trasmit direct mesajul operei prin intermediul replicilor. Textul dramatic este prezentat sub forma de acte si scene.Modalitatea de expunere este dialogul care are si rolul de a caracteriza personajele. În caracterizare personajelor pe lânga modalitatile clasice exista si modalitati specifice genului dramatic: dialogul, monologul si indicatiile scenice.

Subiectul operelor dramatice este construit pe momentele subiectului literar, iar a celor moderne se bazeaza pe analiza unor idei, pasiuni.

Comedia este o specie a genului dramatic, care starneste rasul prin surprinderea unor situatii neasteptate cu un final fericit.

Conflictul comic este realizat prin contrastul dintre esenta si aparenta. Sunt prezentebformele comicului: umorul si ironia si diferite tipuri de comic: de situatie, de caracter, de limbaj si de nume.

 Comedia „ O scrisoare pierduta”, scrisa de I L Caragiale, ilustreaza moravuri ale societatii burgheze, dezvaluind viata publica si de familie a unor politicieni ajunsi la putere si rosi de ambitie.

Titlul pune in evidenta contrastul comic dintre aparenta si esenta. Pretinsa lupta pentru putere politica se realizeaza, de fapt, prin lupta de culise, avand ca instrument al santajului politic “o scrisoare pierduta” – pretextul dramatic al comediei. Articolul nehotarat indica atat banalitatea intamplarii, cat si repetabilitatea ei (pierderile succesive ale scrisorii, aplificate prin repetarea intamplarii in alt context, dar cu acelasi efect).

 

Tema operei o constituie satirizarea societatii burheze si a lumii politice de la mijlocul secolului al 19-lea. Opera are un caracter de generalitate prin tema, fapt evidentiat si de reperele spatio-temporale “In capitala unui judet de munte, in zilele noastre.” Opera cuprinde 4 acte in care conflictul dramatic se cumuleaza prin tehnica bulgarelui de zapada, conflicte secundare acumulandu-se in cel principal, scotandu-se astfel in evidenta amplificarea treptata a conflictului.

  Actiunea comediei este plasata in “capitala unui judet de munte, in zilele noastre.” adica la sfarsitul secolului al 19-lea, in perioada campaniei electorale, intr-un interval de trei zile.

Actiunea este plasata in actele 1 si 2, in anticamera lui Stefan Tipatescu, actul al treilea in sala cea mare a Primariei, iar ultimul act in gradina lui Zaharia Trahanache.

Scena initiala din actul 1 (expozitiunea) prezinta personajele Stefan Tipatescu si Pristanda, care citesc ziarul lui Nae Catavencu “Racnetul Carpatilor”, si numara steagurile. Venirea lui Trahanache cu vestea detinerii scrisorii de amor de catre adversarul politic declanseaza conflictul dramatic principal si constituie intriga comediei. Convingerea sotului inselat ca scrisoarea este o plastografie si temerea acestuia ca Zoe ar putea afla de “machiaverlacul” lui Catavencu sunt de un comic savuros. Naivitatea (aparenta sau reala) a lui Zaharia Trahanache si calmul sau contrasteaza cu zbuciumul amorezilor Tipatescu SI zoe Trahanache, care actioneaza impulsiv si contradictoriu pentru a smulge scrisoarea santajistului.

Actul 2 prezinta in prima scena o alta numratoare: a voturilor, dar cu o zi inaintea alegerilor. Se declanseaaza conflictul secundar, reprezentat de grupul Farfuridi-Branzovenescu, care se teme de tradarea prefectului. Daca Tipatescu ii ceruse lui Pristanda arestarea lui Catavencu si perchezitia locuintei pentru a gasi scrisoarea, Zoe dimpotriva, ordona eliberarea lui si uzeaza mijloace de convingere feminine pentru a-l determina pe Tipatescu sa sustina candidatura avocatului din opozitie, in schimbul scrisorii. Cum prefectul nu accepta compromisul politic, Zoe ii promite santajistului sprijinul sau. Depesa primita de la centru solicita alegerea altui candidat pentru colegiul al II-lea.

In actul 3 (punctul culminant), actiunea se muta in sala mare a primariei unde au loc discursurile candidatilor Farfuridi si Catavencu, in cadrul intrunirii electorale. Intre timp, Trahanache gaseste o polita falsificata de Catavencu, pe care intentioneaza s-o foloseasca pentru contrasantaj. Apoi anunta in sedinta numele candidatului sustinut de comitet: Agamita Dandanache. Incercarea lui Catavencu de a vorbi in public despre scrisoare esueaza din cauza scandalului iscat in sala de Pristanda. In incaierare, Catavencu pierde palaria cu scrisoarea, gasita pentru a doua oara de Cetateanul turmentat, care o duce destinatarei.

Actul 4 (deznodamantul) aduce rezolvarea conflictului initial, pentru ca scrisoarea ajunge iar la Zoe, iar Catavencu se supune conditiilor ei. Intervine un alt personaj, Dandanache, care intrece prostia si lipsa de onestitate a candidatilor locali. Propulsarea lui politica este cauzata de o poveste asemanatoare: si el gasise o scrisoare compromitatoare. Este ales in unanimitate si totul se incheie cu festivitatea condusa de Catavencu, unde adversarii se impaca.

 

Intriga piesei (elementul care declanseaza desfasurarea actiunii si efectul de ansamblu al textului) porneste de la o intamplare banala: pierdea unei scrisori intime, compromitatoare pentru reprezentantii locali ai partidului aflat la putere si gasirea ei de catre adversarul politic, care o foloseste ca arma de santaj. Acest fapt ridicol starneste o agitatie nejustificata si se rezolva printr-o impacare generala si neasteptata.

Conflictul dramatic principal consta in confruntarea pentru puterea politica a doua forte opuse: reprezentantii partidului aflat la putere (prefectul Stefan Tipatescu, Zaharia Trahanache – presedintele gruparii locale a partidului si Zoe, sotia acestuia) si gruparea independenta constituita in jurul lui Nae Catavencu ambitios avocat si proprietar al ziarului “Racnetul Carpatilor”. Conflictul secundar este reprezentat de grupul Farfuridi-Branzovenescu, care se teme de tradarea prefectului. Tensiunea dramatica este sustinuta gradat prin lantul de evenimente care conduc spre rezolvarea conflictului, in finalul fericit al piesei: scrisoarea revine la destinatar, Zoe, iar trimisul de la centru, Agamita Dandanache, este ales deputat. Este utilizata tehnica amplificarii treptate a conflictului. O serie de procedee compozitionale (modificarea raporturilor dintre personaje, rastunari bruste de situatie, introducerea unor elemente surpriza, anticipari, amanari), mentin tensiunea dramatica la un nivel ridicat, prin complicarea si multiplicarea situatiilor conflictuale.

Doua personaje secundare au un rol aparte in constructia subiectului si mentinerea tensiunii dramatice. In fiecare act, in momentele de maxima tensiune, Cetateanul turmentat intra in scena, avand interventii decisive in derularea intrigii. El apare ca un instrument al hazardului, fiind cel care gaseste, din intamplare, in doua randuri scrisoarea, face sa-i parvina mai intai lui Catavencu si o duce in final ändrisantului”, coana Joitica. Dandanache este elementul surpriza prin care se realizeaaza deznodamantul; el rezolva ezitarea scriitorului intre a da mandatul de deputat prostului Farfuridi sau canaliei Catavencu. Personajul intareste semnificatia piesei, prin generalizare si ingrosare a trasaturilor, candidatul trimis de la centru fiind “mai prost ca Farfuridi si mai canalie decat Catavencu”.

 

In opinia mea  , această operă aparţine genului dramatic deoarece într-o creaţie aparţinând acestui gen apare structurarea în acte şi scene , predomină dialogul şi monologul dramatic , apare descrierea în indicaţiile scenice şi de decor , spre exemplu "TIPĂTESCU (terminînd de citit o frază din jurnal)" , apare dramaturgul , avem la începutul operei o listă cu numele personajelor , putem povesti cu momentele subiectului , iar la începutul fiecărei replici apare numele personajului , urmat de două puncte , "PRISTANDA : ".

 

SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)

Redactati un eseu structurat, de maximum doua pagini, in care sa prezentati importanta colaborarii gradinitei cu ceilalti factori educationali. In elaborarea eseului, veti avea in vedere urmatoarele aspecte:

- prezentarea importantei colaborarii dintre gradinita si ceilalti factori educationali;

- indicarea a trei tipuri de activitati care sa reflecte colaborarea gradinitei cu ceilalti factori educationali;

- descrierea unuia dintre cele trei tipuri de activitati indicate mai sus.

 

Conceptul de parteneriat (provenit din engl.partnership), in sens etimologic desemneaza relatiile stabilite intre asociati din institutii diferite. Termenul parteneriat se bazeaza pe premisa ca partenerii au un fundament comun de actiune si un principiu al reciprocitatii, ceea ce le permite sa-si uneasca eforturile spre atingerea unui tel comun.

Colaborarea partenerilor implicati in educatie presupune construirea unei relatii cladite pe unificarea unui sistem de valori si cerinte adresate copilului. Conceptul de parteneriat  educational constituie o atitudine in campul educational, si presupune colaborare, cooperare, comunicare eficienta, acces egal, acceptarea diferentelor si interactiuni indreptate in scopul optimizarii rezultatelor educatiei.   

 

Parteneriatul gradinita  – familie poate lua forma unor servicii dezvoltate de catre gradinita si de care familiile copiilor sa beneficieze. Acestea pot fi organizate exclusiv de catre gradinita sau in parteneriat cu alte organizatii/institutii.

Aceste servicii pot fi: centre de consiliere, centre de sanatate, de practicare a diverselor sporturi, centre pentru supravegherea copiilor la teme dupa orele de curs (after-school) care pot avea si alte servicii incluse: predarea limbilor straine, sport, miniexcursii, teatre, spectacole, vizite in diverse locuri etc.; centre de  voluntariat; cluburi; cantine; seminternate etc.

Oferta de servicii pentru familii prin intermediul gradinitei  reprezinta o strategie de intarire a relatiilor gradinita- familie. Parintii capata incredere in gradinita, institutie care devine mai transparenta si mai apropiata de nevoile comunitatii. Un punct castigat este coerenta serviciilor, parintii nu mai sunt nevoiti sa caute prin mijloace proprii sa beneficieze de diverse servicii, ei le gasesc in gradinita. Gradinita ca furnizor de servicii complexe va face trecerea de la educatia institutionala, cu accent pe institutie (care are un program, curriculum la care elevii trebuie sa se adapteze) la scoala centrata pe elev.

In comunitate, Politia reprezinta o institutie de referinta pentru locuitorii sai.

Rolurile Politiei in domeniul educational pot fi impartite in doua mari categorii:

-           preventive;

-           de interventie in situatii speciale.

Parteneriatul dintre scoala/gradinita si politie are la baza indeplinirea obiectivelor comune.

In comunitati, intalnim practici ale parteneriatului diferite de la o scoala la alta. In esenta, domeniile in care intalnim parteneriatul scoala – politie sunt urmatoarele:

-           Asigurarea integritatii personale a elevilor, cadrelor didactice, a locuitorilor comunitatii in general; Violenta in familie, stradala, in cadrul scolii;Educatia rutiera; Prevenirea exploatarii prin munca a copiilor; Promovarea respectului fata de lege; Promovarea drepturilor omului si ale copilului; Promovarea unui comportamnet civilizat in societate si pe ale comunitatii, etc.

La nivelul comunitatilor locale, un rol important il au unitatile sanitare. Scolile/gradinitele pot desfasura parteneriate impreuna cu acestea in vederea asigurarii sanatatii mentale si fizice a copiilor si a familiilor acestora.

Parteneriatul scoala/gradinita – unitati sanitare  

Rolul unitatilor sanitare este in principal acela de asigura sanatatea populatiei.

Fiecare tip de unitate sanitara are insa responsabilitati diferite.

Cel mai important rol educativ il au medicii de familie si cabinetele medicale scolare. Medicul de familie este acela care, cunoaste pacientul in complexitatea sa, cunoaste familia de provenienta, eventualele probleme genetice, evolutia fizica si psihica a copilui. Acesta poate recomanda familiei si copilului un anumit tip de activitati, sau pot informa asupra activitatilor nerecomandate (ex. activitate sportiva), poate informa, respectand confidentilitatea datelor si drepturile pacientului, cadrele didactice despre problemele copiilor.  

 Activitati educative si de preventie pot fi desfasurate in unitatile sanitare, in cabinetele medicale dar si in scoli sau in alte medii nonformale.

In toate informatiile si serviciile oferite copiilor trebuie sa se tina seama de varsta copiilor, de nivelul acestora de intelelegere, de nivelul cunostintelor acestora.

Temele care pot fi abordate in programele educative pot fi multiple:

-           igiena personala, a locuintei, a spatiului scolii, a mediului inconjurator;

-           acordarea de prim ajutor in cazuri de urgenta;

-           educatia pentru prevenirea imbolnavirilor si a accidentelor;

-           educatia pentru practicarea sporturilor;

-           educatia pentru organizarea timpului liber

Biserica si religia au rol important in formare competentelor si atitudinilor moral – sociale ale copiilor. Acestea promoveaza valori precum: binele, responsabilitatea fata de ei si fata de altii, toleranta, diversitatea si acceptarea sa, respectarea drepturilor omului, umanismul, solidaritatea, libertatea, promovarea bogatiei si identitatii spirituale, binele comun, etc.

Cele mai frecvente manifestari ale parteneriatului le intalnim in:

-           organizarea unor manifestari cultural artistice comune  

-           participarea reprezentantilor bisericii la manifestari organizate de catre scoala: deschiderea/inchiderea anului scolar, sfintirea lacasului scolii, lectorate cu parintii, intalniri ale reprezentantilor bisericii cu elevii;

-           organizarea de excursii, pelerinaje la diverse asezaminte bisericesti.

Activitati care sa reflecte colaborarea gradinitei cu ceilalti factori educationali:

- Educatie rutiera

- Serbare cu parintii

- Participare la slujba de sarbatori

 

Educatie rutiera – copiii sunt asezati in semicerc si  primesc informatii despre activitatea care urmeaza sa se desfasoare. Este chemat invitatul, un politist din localitate, care urmeaza sa explice copiilor regulile de circulatie pentru pietoni (trebuie sa mearga pe partea dreapta, sa traverseze pe la trecerea de pietoni, sa se asigure inainte sa traverseze, etc.)

Educatoarea le arata copiilor imagini si filmulete pentru a le prezenta o conduita corecta ca pietoni.

Copiii primesc cartonase cu imagini in care gasesc comportamente corecte si incorecte cu actiunile pietonilor si sunt rugati sa le lipeasca pe cele corecte pe o plansa. La final toate plansele vor fi afisate pe pereti si se discuta cu toata grupa, se fac observatii si se trag conluzii.

 

SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)

1. Prezentati valoarea educativa a jocului logic la varsta prescolara, avand in vedere urmatoarele repere:

- definirea conceptului de joc logic la varsta prescolara;      

 - descrierea unui joc logic pentru grupa de varsta 3-4 ani, Domeniul Stiinte.

 

2. a) Definiti conceptul de mijloc de invatamant, ca element component al strategiilor didactice, in educatia timpurie.            

b) Prezentati specificul mijloacelor de invatamant utilizate in educatia timpurie, tinand cont de urmatoarele repere:

- precizarea a doua mijloace de invatamant;        

- descrierea unui mijloc de invatamant care se utilizeaza in educatia timpurie.   

 

Jocul este activitatea de baza in gradinita si cuprinde toate ariile de activitate, realizand procesul de invatare intr-un mod atractiv, antrenant si usor asimilabil de catre copil.

Prin caracterul, continutul si structura lor, jocurile sunt foarte numeroase si variate.

Jocul logic ca modalitate de educare si instruire intelectuala a prescolarului realizeaza o imbinare optima intre obiectivele urmarite, continutul activitatii si particularitatile psihice ale varstei prescolare prin transpunerea sarcinilor de invatare in joc.

Prin jocurile logice se urmareste dezvoltarea gandirii cu operatiile, efectuarea in practica jocului a unor operatii matematice specifice. Se desfascoara cu ajutorul Trusei Dienes, materialul fiind astfel conceput, incat conduce copiii catre o intelegere intuitiva si concreta a matematicii (Aseaza-ma la casuta mea, Ghiceste cine sunt etc.)

Exemplu joc: lipeste corect si fii rapid

Activitatea se desfasoara cu intreaga grupa, copiii sunt asezati in semicerc, fiecare dintre ei avand pe masa o trusa Dienes si o tablita magnetica.

Se reactualizeaza cunostintele copiilor referitoare la atributele pieselor geometrice din trusa Dienes ( forma, marime, culoare, grosime).

Se prezinta copiilor tema jocului: pe masa gasiti trusa Dienes cu toate formele geometrice si o tablita magnetica pe care trebuie sa lipiti formele comunicate de mine , dupa ce bat din palme, iar in momentul in care terminati, ridicat tablita in sus pentru a fi cel mai rapid.

Se comunica prima sarcina: lipiti toate triunghiurile pe tablita (si bat din palme), copiii arata tablitele, se fac observatii si comentarii.

Se comunica a doua sarcina:lipiti toate piesele rosii

Se comunica a treia sarcina: lipiti un patrat mic si un patrat mare

................etc.

Voi face aprecieri generale si individuale asupra modului cum au  participat si cum s-au comportat la activitate . Le voi pune recompense in  piept cate o figura geometrica din hartie colorata

 

2.a) Strategia didactica este un sistem complex si coerent de mijloace, metode, materiale si alte resurse educationale care vizeaza atingerea unor obiective.

Mijloacele de învățământ reprezinta  un ansamblu de instrumente,material,produse,adaptate și selecționate in mod intentional pentru a servi nevoilor organizarii și desfasurarii procesului instructiv-educativ din școala ( I. Cerghit); 

                                                                                                                                                                             -Mijloacele de învățământ reprezinta  totalitatea materialelor, dispozitivelor și aparatelor, cu ajutorul carora se realizeaza transmiterea și asimilarea informației didactice, inregistrarea și evaluarea rezultatelor obținute' (I. Nicola), in cadrul activitatilor de invatare, pe baza unor strategii didactice stabilite anterior.

 

Fiecare mijloc de invatamant in parte, poseda anumite virtuti, dar poate fi eficient numai atunci cand este folosit corect in ansamblul strategiei didactice.

Exemple :        audio-vizuale: casetofon, calculator,videoproiector, filme didactice, discuri;

-teste, fise de lucru , planse,  microscop, jocuri didactice, aparate pentru educatie fizica, instrumente muzicale, plante, etc.

 

Mijloacele audio-vizuale(filmuletele cu povesti) trezesc interesul si curiozitatea copiilor, imbogatesc viata afectiv-emotionala a acestora. Copiii sunt impresionati si manifesta simpatie fata de personajele pozitive, manifestand ura, dispret sau dezaprobare fata de cele negative. Prin declansarea unor impresii, stari afective, mijloacele de invatamant audio-vizuale indeplinesc functia stimulativa, contribuie la dezvoltarea gustului estetic, la imbogatirea culturii artistice a copiilor.

      Mijloacele audio-vizuale(filmuletele stiintifice) au rolul  de a comunica informatii despre obiectele si fenomenele studiate, pot reproduce si transmite intr-o anumita unitate de timp o cantitate sporita de informatie comparativ cu alte mijloace de invatamant. Folosite rational, condenseaza simtitor expunerea, o fac mai atragatoare, dinamica si interesanta.