AnnaE
#0

Numele și prenumele………………………………………………                        

Data………………………..

 

 

Scriem corect cel/ ce-l

- Fișă de lucru -

 

 

1. Alege forma corectă a cuvintelor cel/ ce-l.

         

a) Făt - Frumos a dovedit că e cel/ ce-l mai viteaz.

         

b) Cel/ ce-l interesează mai mult la școală este matematica.

         

c) Eu știu cel/ ce-l încântă cel/ ce-l mai mult.

         

d) Ioan este cel/ ce-l mai talentat la vioară.

 

 

2. Transformă după model.    

                                     

Eu știu ce îl interesează pe Bogdan.

                                     

Eu știu ce-l interesează pe Bogdan.

         

         

a) Știu ce îl bucură pe prietenul Cezar.

…………………………………………………………………………………………………

         

b) Ce îl așteaptă pe cel care spune minciuni?

…………………………………………………………………………………………………

         

c) Ce îl surprinde pe Luca cel mai mult, este surpriza de ziua lui.

…………………………………………………………………………………………………

         

d) Colegul mi-a spus de ce îl apreciază pe Tomas.

…………………………………………………………………………………………………

         

e) De ce îl felicită colegii de clasă pe Nicolae?

…………………………………………………………………………………………………

 

3. Completează cu cel sau ce-l.

         

a) I-a mărturisit fratelui său …………impresionase ……………mai mult.

         

b) Fratele …………mic era …………… mai cuminte.

         

c) Ștefan ……….. Mare a luptat cu turcii.

         

d) Au respectat planul ………. stabiliseră.

 

4.  Alcătuiește enunțuri, folosind cuvintele cel/ ce-l.

....................................................... .................................

....................................................... .................................

....................................................... .................................

....................................................... .................................

 

 

 

Attachments
Scriem corect cel si ce-l.doc 27.5 Kb . 220 Views
AnnaE
#1

cel                                                                      ce-l

 

cel este un cuvânt cu înțeles deplin, format dintr-o singură silabă, care se scrie fără cratimă.

Ex. -     mărul cel copt; omul cel harnic

  • cel din dreapta; cel de lângă el
  • cel copil isteț; cel pom încărcat

 

ce-l este format din două cuvinte scrise cu cratimă, care se rostesc într-o singură silabă.

 

Ex. –    ce îl preocupă                          ce-l preocupă

  • ce îl mulțumește                      ce-l mulțumește
  • ce îl supără                               ce-l supără

 

 

  1. Taie forma greșită:

Cel / Ce-l necăjește cel / ce-l mai tare pe colegul tău cel / ce-l mai bun?

Cel / Ce-l de-al doilea a recunoscut cel / ce-l preocupă cel / ce-l mai mult în timpul orelor.

După cel / ce-l văzu pe vecinul cel / ce-l în vârstă, îl salută respectuos.

Pomul cel / ce-l mai scund a fost cel / ce-l mai roditor anul acesta.

Vânătorul ochi pe cel / ce-l mai gras mistreț cel / ce-l zări .

Cel / Ce-l  cel / ce-l lovește pe cel / ce-l plapand nu are nicio scuză.

 

  1. Completează cu cel sau ce-l spațiile punctuate:

El este……….. mai bun coleg ……….puteam avea.

Trandafirul …………. roșu este  ……….. mai catifelat .

Nu am aflat …………. doare pe ………… mai mic dintre frați .

………… din urmă poate ajunge …………. dintâi .

Omul ………. înțelept dă ………. mai bun sfat.

După ……….. lași pe ……….. mic la grădiniță, pe ……….. mare îl duci la școală.

…………. strângi așa de tare pe ……… cățeluș maro?     

 

  1. Alcătuiește trei propoziții în care să ai și cel și ce-l (în aceeași propoziție): 

Attachments
cel_si_ce_l.doc 35.5 Kb . 99 Views
AnnaE
#2

Scriem corect ortogramele cel și ce-l

Să reţinem!

 

  •    Se scrie cel când înseamnă acela.

                 Exemple:

     Făt-Frumos era fiul cel mic al împăratului.

     Cel mai bun fotbalist român e Gică Hagi.

 

  •       Se scrie ce-l deoarece sunt două cuvinte diferite, ce şi îl, care se rostesc împreună. În locul vocalei î din cuvântul îl s-a pus liniuţă de unire.

                 Exemple:

     De ce-l (ce îl) ceartă mama?

     Ce-l (ce îl) sfătuieşti să facă?

 

Exerciţii:
1. Scrie în coloană câte cinci exemple după model:

     cel tânăr                                                           ce-l aşteaptă

     ___________________                                  _____________________

     ___________________                                  _____________________

     ___________________                                  _____________________

     ___________________                                  _____________________

     ___________________                                  _____________________

 

     2. Completează cu cel, ce-l:

            Iedul _____ mic era _____ mai cuminte. Iedul _____ mare şi cu _____      mijlociu dau prin băţ de obraznici ce erau.

     După _____ spălă, îl aduse pe căţelul _____ mic în casă.

     Aş vrea să fiu _____ mai bun la matematică, zise elevul _____ nou.

     Elevul _____ nou n-a înţeles _____ întreabă doamna învăţătoare.

 

     3. Taie forma greşită:

     După (cel, ce-l) mâncă pe iedul (cel, ce-l) mare şi pe (cel, ce-l) mijlociu, lupul se aşeză să se odihnească.

     Iedul (cel, ce-l) mic tremura de frică în horn, dar nu făcea nici o mişcare de teama lupului (cel, ce-l)  rău.

     Se gândea (cel, ce-l)  va întreba mama sa când va veni acasă.

    

4. Uneşte printr-o linie formele potrivite:

 

                                      cel                                  ce-l

 

                                  bun           întreabă

                 nou                                                                               frumos

                             dintâi                                        apucă

     mai grozav                                                                               găsi

                                           încurcă

 

    

5. Completează după model:

 

                 Fiul                                          mare se numeşte Andrei.                              

    

     _______________                          __________________________________       

    _______________         cel           __________________________________

    _______________                         __________________________________

    _______________                         __________________________________

 

                 Nu ştia                                     aşteaptă acasă.

    

     _______________                       ___________________________________

     _______________        ce-l          ___________________________________

     _______________                       ___________________________________

     _______________                       ___________________________________

 

     6. Găseşte cuvinte cu sens opus:

     cel nou – cel vechi

     cel bătrân - ________________

     cel cuminte - _______________

     cel bun - __________________

     cel mic - __________________

 

     7. Alcătuieşte propoziţii cu cuvintele: ce-l face, ce-l întreabă, ce-l găseşte, cel roşu, cel nou, cel copt.

     _______________________________________________________________ 

     _______________________________________________________________

     _______________________________________________________________

     _______________________________________________________________

     _______________________________________________________________

     _______________________________________________________________

 

     8. Ordonează cuvintele şi scrie propoziţia obţinută:

     interesează, cine, Ce-l, pe, e, elevul, el, cel, nou?

    

     _______________________________________________________________

   

     9. Uneşte şi potriveşte:
    

     Ce-l întreabă Andrei                           premiul cel mare.

     Nu cel ce vorbeşte mult                     pe cel care a spart geamul?

     Cel mai bun va lua                              pe cel mic?

     Fiul cel mic nu ştie                              e cel mai deştept.

     Ce-l aşteaptă                                      ce-l aşteaptă.

 

Attachments
ortogramele cel si ce-l.doc 36 Kb . 163 Views