Viewing Single Post
AnnaE
#0

Jocul de rol este o metodă derivată din psihodramă, metodă terapeutică creată de J.L.Moreno in 1921, prin care se unrărește formarea modului de a gândi, simți și acționa, specific unui anumit statut, dezvoltarea capacitîților empatice, a capacitîții de a rezolva situații problematice, verificarea corectitudinii și eficienței comportamentelor formate la elevi și inlăturarea comportamentelor inadecvate.

 

In pregătirea și derularea jocului, din punct d evedere metodologic, trebuie parcurse următoarele etape:

- identificarea și definirea situației care va fi simulată, în concordanță cu obiectivele educaționale și cu specificul cunoștințelor ce urmează a fi învățate.

- proiectarea scenariului, constând în selectarea continuturilor și rolurilor mai importante din situația reală

- alegerea participanților și instruirea lor în legătură cu specificul fiecărui rol 

- învățarea individuală a rolului

- interriorizarea rolului și conceperea modului de interpretare; durata acestui moment poate fi mai extinsă sau mai restrânsă, în funcție de timpul avut la dispoziție;

- interpretarea rolurilor

- dezvoltarea cu toți participanții la joc a modului de interpretare, apoi se face o analiză a comportamentului în timpul interpretarii rolului.

         

          Din punct de vedere metodic, e recomandat sa nu se impună rolurile ce trebuie jucate, ci de a le oferi copiilor/elevilor posibilitatea de a opta volunta pentru acestea, astfel se evită blocajele emoționale. 

         

               Atmosfera de joc trebuie sa fie relaxată, lipsită de exagerări care ar putea duce la ingreunarea jocului. Analiza jocului de rol trebuie sa fie condusă cu tact și pricepere de către cadrul didactic.

         

             Argumentarea jocului de rol

         

            Jocul de rol îi poate ajuta pe copii/elevi sa devină mai interesați și implicați, prin învățarea unui material, prin abordarea problemelor, precum și prin căutarea unor soluții noi și creative.

         

          Jocul de rol este cel mai buna mod de a dezvolta deprinderile de inițiativă, comunicare, rezolvare de probleme, cunoaștere de sine și de cooperare în echipă.

       

          Avantajul jocului de rol este acela că elevii vor învăța cum să acționeze în anumite situații de viață, se vor pune în pielea acestor personaje, etc. În felul acesta ei percep atitudinile celorlalti și într-o anumită măsură vor încerca să înțeleagă aceste comportamente.

 

Nota bene1: Pentru jocul de rol textele potrivite ar fi: „Boul și vițelul” de Grigore Alexandrescu, „Vizită” și „D-l Goe” de Ion Luca Caragiale.

 

Nota bene 2: Jocul de rol fiind o activitate de grup, pe foaia de examen puteti da definitia grupurilor astfel că:

       

             Grupurile reprezintă un număr de persoane care comunică, lucrează, interactionează între ele, într-o perioadă de timp. Grupul se bazează pe interrelația dinamică a cinci elemente: activități, sentimente, norme de conduită, interacțiune, comunciare.