AnnaE
#0

Numele ............................................

data ...............................

Clasa ............................

 

                                                                      Tren de plăcere de Ion Luca Caragiale - Fișă de lectură

Citește cu atenție schița de mai jos si răspunde la întrebări.

1. Care este modul de expunere utilizat în textul de mai sus?

....................................................... ....................................................... ...

....................................................... ....................................................... ...

2. Ce trăsături de caracter ale personajelor sunt dezvăluite în schiță?

....................................................... ....................................................... ...

....................................................... ....................................................... ...

....................................................... ....................................................... ...

....................................................... ....................................................... ...

3. Cum se realizează ironia în text?

....................................................... ....................................................... ...

....................................................... ....................................................... ...

....................................................... ....................................................... ...

....................................................... ....................................................... ...

4. Comentați textul studiat, referindu-vă la: durata acțiunii, complexitatea acțiunii, spațiul acțiunii, dimensiunea textului, numărul personajelor, semnificația textului.

....................................................... ....................................................... ...

....................................................... ....................................................... ...

....................................................... ....................................................... ...

5. Realizați rezumatul textului

....................................................... ....................................................... ...

....................................................... ....................................................... ...

....................................................... ....................................................... ...

....................................................... ....................................................... ...

....................................................... ....................................................... ...

....................................................... ....................................................... ...

....................................................... ....................................................... ...

....................................................... ....................................................... ...

....................................................... ....................................................... ...

....................................................... ....................................................... ...

....................................................... ....................................................... ...

....................................................... ....................................................... ...

....................................................... ....................................................... ...

6. Alcătuiți familia lexicală a cuvântului „copil”

....................................................... ....................................................... ...

....................................................... ....................................................... ...

7. Construiți patru propoziții în care verbele „a pleca” și „a dormi”, să fie pe rând, la indicativ, timp perfect simplu.

....................................................... ....................................................... ...

....................................................... ....................................................... ...

....................................................... ....................................................... ...

....................................................... ....................................................... ...

 

 

Tren de plăcere de I.L.Caragiale 

    S-a hotărât, care va să zică…

    Madam Georgescu – Miţa Georgeasca – cu d. Georgescu – Mihalache – pleacă la Sinaia cu trenul de plăcere, însă, de mult madam Georgescu a promis „puiului“ să-l ducă odată şi pe el la Sinaia; prin urmare trebuie să-l ia şi pe puiul; dar puiul nu merge nicăieri fără „gramamá“; prin urmare, şi pe gramamá trebuie s-o ia. Puiul este mititelul Ionel Georgescu, în etate de cinci anişori împliniţi, unicul fruct până astăzi al amorului părinţilor săi; iar gramamá este cocoana Anica, mamiţa mamiţichii puiului.

     Trenul de plăcere pleacă din Gara de Nord sâmbătă după-amiazi, la orele trei fără cinci. Sâmbătă, aşadar, de la amiazi, amândouă aceste doamne încep să se pregătească de plecare. Madam Georgescu este pe deplin stabilită asupra toaletei sale! bluza vert-mousse, jupa fraise ecrasee şi pălăria asortată; umbreluţa a roşie, mănuşile albe şi demibotinele de lac cu cataramă; ciorapii de mătase vărgaţi, în lungul piciorului, o bandă galbenă şi una neagră, despărţite cu câte un fir stacojiu. Cocoana Anica se-mbracă în negru, aşa se-mbracă dumneei de când a pierdut pe răposatul Nicula; coloare deschisă n-a mai purtat decât acuma, de curând, barej conabiu la cap. Cât despre puiul, nici nu mai încape discuţie – el va purta la Sinaia uniforma de ofiţer de vânători ca prinţul Carol Până să potrivească mamiţa pe madam Georgescu, până să-mbrace pe puiul şi să-i puie sabia, iată că s-a făcut ora două fără douăzeci.

      La orele două fără un sfert, iată soseşte şi d. Georgescu cu un muscal cu cauciuc. Cum intră şi dă cu ochii de gramamá, strigă: – Cocoană! Încă n-ai plecat? Să ştii c-ai pierdut trenul! Până s-ajungi la tramvai, cum umbli d-ta; până să-l apuci, că poate n-ai noroc să-ţi treacă tocmai atunci; până să ajungi la gară – s-a isprăvit! n-are să te-aştepte trenul pe dumneata… Apoi, văzând pe gramamá că tăndăleşte căutând nişte chei: – N-auzi cocoană că scapi trenul?
Cocoana Anica porneşte, şi madam Georgescu după ea: – Mamiţo, ştii unde am vorbit să ne-ntâlnim: În salon de clasa-ntâi… Ai auzit?
Gramamá a plecat să caute tramvaiul. D. Georgescu cu familia şi cu un coşuleţ elegant de provizii – salam, opt ouă răscoapte, un pui fript, două jimble, sare, piper, în sfârşit tot ce trebuieşte – se urcă în birjă şi: – La gară, gaspadin!

      De douăzeci şi cinci minute, familia Georgescu stă în salon de clasa-ntâi, şi gramamá nu mai soseşte. Ceasornicul arată două şi jumătate… Madam Georgescu începe să devină impacientă. Trei fără douăzeci şi cinci… Mai sunt douăzeci de minute; la casă se dau bilete, şi cocoana Anica nu mai vine. D. Georgescu începe a bănui că n-are să trebuiască a mai lua patru bilete, poate că trei or s-ajungă, şi porneşte din salonul de aşteptare să meargă la ghişeu. Dar în uşă-ntâlneşte piept în piept pe gramamá care nu mai poate de gâfâială.

Textul integral il gasiti aici......

Tren de plăcere de I.L.Caragiale