AnnaE
#0

CONCURSUL NAŢIONAL DE OCUPARE A POSTURILOR DIDACTICE/CATEDRELOR

VACANTE/REZERVATE DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR

21 iulie 2021

 

Probă scrisă

LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ ȘI MATEMATICĂ, ELEMENTE DE PEDAGOGIE

ȘCOLARĂ, METODICA PREDĂRII LIMBII ȘI LITERATURII ROMÂNE / COMUNICĂRII ÎN LIMBA ROMÂNĂ ȘI METODICA PREDĂRII MATEMATICII / MATEMATICII ȘI EXPLORĂRII

MEDIULUI ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR (ÎNVĂȚĂMÂNT PRIMAR ÎN LIMBA ROMÂNĂ)

Model

 

 

  • Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă zece puncte din oficiu.
  • Timpul de lucru efectiv este de patru ore.

 

 

SUBIECTUL I                                                                                                                      (30 de puncte)

 

Limba și literatura română (30 de puncte)

 

1. Se dă textul:

Cine zice Lache zice Mache și viceversa. Cel dintâi s-a născut la Severin tot în ziua și ceasul în care a văzut cel de-al doilea lumina la Dorohoi: pe amândoi i-a tras ața la București, pentru a îmbrățișa cariera de copist.[...]

Lache și Mache sunt tineri cu carte; ei știu de toate câte nimic, așa sunt adevărații enciclopediști. Lache este înalt la închipuire, Mache e adânc. Așa dânșii iau parte cu mult succes la toate discuțiile ce se ivesc la cafeneaua lor obișnuită: poezie, viitorul industriei, neajunsurile sistemei constituționale, progresele electricității, microbii [..].

(I. L. Caragiale, Lache și Mache)

 

Scrieţi, pe foaia de concurs, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe:

  1. Precizați un antonim potrivit sensului din text pentru cuvântul progresele.                       1 punct
  2. Scrieți, din primul alineat, cuvântul care conţine atât un hiat, cât și un diftong.                            2 puncte
  3. Construiți o propoziție în care cuvântul tineri ( Lache și Mache sunt tineri cu carte...) să aibă o altă valoare morfologică, precizând-o.              2 puncte
  4. Precizați valoarea morfologică a cuvintelor subliniate în enunțul: pe amândoi i-a tras ața la București, pentru a îmbrățișa cariera de copist.             2 puncte e) Transcrieți, din text, un predicat nominal.             2 puncte

f) Construiți o frază în care un pronume relativ selectat din textul dat să introducă o propoziție subordonată predicativă.               2 puncte g) Menționați rolul virgulei în enunțul: Lache este înalt la închipuire, Mache e adânc.        2 puncte

h) Explicaţi, într-un text de 3-5 rânduri, semnificaţia enunţului: Lache și Mache sunt tineri cu carte; ei știu de toate câte nimic, așa sunt adevărații  enciclopediști.

                                                                                                                                                          2 puncte

 

2. Redactaţi un eseu de minimum 500 de cuvinte în care să prezentaţi particularitățile de realizare a structurii discursului poetic pornind de la două texte poetice aparținând lui Tudor Arghezi. În elaborarea eseului, veţi avea în vedere următoarele repere:

  • numirea a trei trăsături ale poeziei moderne prezente în operele literare alese;
  • prezentarea a trei concepte operaţionale de construcţie a discursului poetic din textele lirice selectate (de exemplu: titlu, motiv literar, idee poetică, instanțele comunicării lirice, elemente de prozodie);
  • prezentarea a câte unei figuri de stil relevante în fiecare dintre cele două texte poetice, semnificative pentru construcția discursului poetic arghezian.

Notă: Ordinea integrării reperelor în cuprinsul eseului este la alegere. Pentru conţinutul eseului veţi primi 10 puncte.

             

Pentru redactarea eseului veţi primi 5 puncte (organizarea ideilor în scris – 1 punct; utilizarea limbii literare – 1 punct; abilităţi de analiză şi de argumentare – 1 punct; ortografie, punctuaţie – 1 punct; aşezare în pagină, lizibilitate – 1 punct).

În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 500 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.

 

 

SUBIECTUL al II-lea                                                                                                          (30 de puncte)

 

A. Matematică (15 puncte)

 

  1. Într-un parc dendrologic sunt 1019 arbori din patru specii: brazi, castani, stejari şi tei. Castani sunt cu 55 mai mulți decât stejari. Stejari sunt cu 75 mai puțini decât tei şi cu 95 mai mulți decât brazi. Calculați câți arbori din fiecare specie sunt în acest parc. Rezolvați problema, utilizând metoda grafică (figurativă).       6 puncte

 

  1. Știind că A x y= − , B=− + +x y 1 și C=− + −x y 1, calculați A B C− +( ) .                           1 punct

 

  1. Pe latura AB a triunghiului ABC dreptunghic în A, cu AC=8cm şi BC=16cm, se consideră punctul

D astfel încât suma măsurilor unghiurilor ADC și ABC să fie 90. Pe latura BC se consideră punctul E astfel încât DE BC.

  1. Determinați aria triunghiului ABC.                                                                                           2 puncte
  2. Arătați că unghiul CDE are măsura de 60.                                                                              3 puncte

 

4. Un bazin în formă de paralelipiped dreptunghic are volumul de 2500000 de litri. Lungimea bazinului este de 50 m, iar adâncimea lui este de 2 m. Calculați câți metri are lățimea bazinului.        3 puncte 

 

B. Elemente de pedagogie școlară (15 puncte)

Redactaţi un text de aproximativ o pagină cu privire la eficiența procesului de învățământ

În redactarea textului, veţi avea în vedere următoarele repere:

  • precizarea semnificaţiei conceptului de proces de învățământ;
  • enumerarea a trei condiții/factori de creștere a eficienței procesului de învățământ, prezentând totodată în ce constă, la nivelul învăţământului primar, una dintre aceste condiții / unul dintre acești factori.

Notă: Se punctează și utilizarea adecvată a limbajului de specialitate (1 punct), organizarea prezentării – introducere, cuprins, concluzie (1 punct), precum şi încadrarea textului în limita de spaţiu precizată (1 punct).

 

 

SUBIECTUL al III-lea                                                                                                         (30 de puncte)

 

A. Metodica predării limbii și literaturii române / comunicării în limba română (20 de puncte)

 

Următoarea secvenţă face parte din Programa școlară pentru disciplina LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ - clasa a III-a (OMEN nr. 5003/2014):

 

Competențe specifice

Exemple de activități de învățare

2.4. Participarea la interacțiuni pentru găsirea de soluții la probleme

  • dezvoltarea de proiecte interdisciplinare la clasă, în școală sau în comunitate, în cadrul unui grup mic
  • organizarea unui eveniment (de exemplu, o serbare, o expoziție cu afișe realizate în urma lecturilor)

 

Conţinuturi:

Funcții ale limbii (acte de vorbire)

  • descrierea (de obiecte, ființe din universul imediat)
  • relatarea unei acțiuni/întâmplări cunoscute (trăite, vizionate, citite)
  • oferirea de informații (referitoare la universul apropiat)
  • solicitarea de informații (referitoare la universul apropiat)
  • prezentarea (de persoane, de cărți, a unor activități)
  • inițierea unui schimb verbal

 

Prezentați valențele formative ale utilizării activității pe grupe, ca formă de organizare a activității didactice, în formarea / dezvoltarea competenței specifice din secvența dată, în cadrul unei activități instructiveducative, astfel:

  1. Descrieți modul de integrare a activității pe grupe pentru secvența dată.                                       5 puncte
  2. Numiți trei forme de organizare a activității didactice, altele decât activitatea pe grupe.                3 puncte
  3. Menționați două metode de instruire utilizate pentru formarea/dezvoltarea competenței specifice din secvența dată.                2 puncte
  4. Precizați două mijloace didactice / suporturi tehnice de instruire, specificând totodată rolul acestora în formarea/dezvoltarea competenţei specifice din secvența dată.          4 puncte
  5. Argumentați necesitatea corelării activității pe grupe cu celelalte forme de organizare a activității didactice în vederea formării/dezvoltării competenţei specifice din secvența dată.         6 puncte

 

 

B. Metodica predării matematicii / matematicii și explorării mediului (10 puncte)

 

Următoarea secvență face parte din Programa școlară pentru disciplina MATEMATICĂ - clasa a IV-a (OMEN nr. 5003/2014):

 

Competențe specifice

Exemple de activități de învățare

3.2. Explorarea caracteristicilor, relațiilor şi a proprietăților figurilor şi corpurilor geometrice identificate în diferite contexte

  • identificarea şi denumirea figurilor plane
  • estimarea mărimii unor suprafețe desenate pe o rețea, utilizând ca unitate de măsură pătratul cu latura de 1 cm

 

Conținuturi:

Figuri geometrice

  • drepte perpendiculare, paralele
  • poligoane: pătrat, dreptunghi, romb, paralelogram, triunghi - cerc

 

  1. Precizați două mijloace didactice, două strategii de diferențiere și individualizare și două forme de organizare a colectivului de elevi pe care le puteți utiliza pentru formarea/dezvoltarea competenței specifice date. 6 puncte
  2. Elaborați doi itemi de evaluare diferiți, din categoria itemilor obiectivi, și doi itemi de evaluare diferiți, din categoria itemilor semiobiectivi, aplicabili în evaluarea formării/dezvoltării competenței specifice din secvența dată.     4 puncte

 

 

 

Attachments
MODEL SUB TIT INV 2021.pdf 231.4 Kb . 271 Views